Brist på problemhundar

Sv: Brist på problemhundar

Men det handlar inte bara om att hjalpa hundar...oavsett vart de kommer ifran.
Nar man tar emot hundar fran utlandet sa hjalper man visserligen hunden i sej, men man stjalper landets eget system for att ta hand om problemet.
Genom att tex Spanien vet att si och sa manga hundar forslas bort till andra lander, sa tar de inte samma ansvar och gor inte lika myckt at problemet som de borde gora.

Det ar inte enbart hundarna som lever NU som behover hjalp, det ar hundarna som kommer att fodas och deras avkommor.
Istallet for att ta hand om andras problem utbildar man dem sa att de kan ordna upp det sjalva.

ramonarunds skrev:
Det ar inte enbart hundarna som lever NU som behover hjalp, det ar hundarna som kommer att fodas och deras avkommor.
Istallet for att ta hand om andras problem utbildar man dem sa att de kan ordna upp det sjalva.

Men det vet du väl att långsiktigt tänkande är svårt för de flesta att få in i skallen... :smirk: Då måste man gå utanför sig själv och inte bara tänka "jag tycker", "jag vill" och så vidare.

Större perspektiv än den egna lilla ankdammen är svårt för många att få.

Fast de flesta organsiationer jobbar ju inte enkom för att placera ut hundar till ett annat land..tex :Sverige. Dom jobbar ju även förebyggande i det land hunden kommer ifrån. I olika länder där det förekommer sk organisationer så har ju till viss del hundens status förbättrats genom att det finns folk där som tar hand om sånt andra slänger ut på gatan..Tex har ju en del hjälporganisationer veterinärer som jobbar gratis, samt kastreringar gratis gett viss resultat. Så inte kan man säga att man enbart forslar missanpassade/plågade djur till oss i Sverige..På deras hemmaplan sker ju (om viss mån långsamt) även en viss förbättring...Man jobbar ju på båda sidorna..inte enbart på en sida.

Vad menas med detta brandtal då ? Förklara lite bättre om det är något du vill ha sagt.

man blir ju rädd när man läser, avliva o avliva du/ni vet inte vad ni pratar om. ett liv är allt från minsta varelse till största, djur eller människa. sverige o andra länder där livs förhållanderna är avsevärt bättre gör helt rätt som hjälper(lagligt) alla dessa stackars hundar. Jag tror med ganska stor säkerhet att hela sveriges befolkning räcker till dom svenska omplacerings hundar/katterna ändå. Man kan ju inte låta bli att undra! Har ni samma inställning till adopterade utländska barn???????

ScissorHands skrev:
om de ändå får nya hem behöver man väll inte sponsra kastreringen, borde man se till att de hamnar hos nog bra ägare som tar hand om dem och kan tänka sig att kastrera dem? Gör dem det inte så kanske de inte är bra hem nog att placeras i..?

Omplaceringsorganisationer för katt ser till att katterna de pladcerar om kastreras så att de inte bidrar till "överpopulationen". Om de hade mer pengar skulle de kunna placera ut fler katter på kortare tid och snabbare kunna hjälpa hemlösa katter.

Helt riktigt tycker jag. Tar man hand om hemlösa katter och verkar för att antalet hemlösa katter ska minska ska man givetvis kastrera alla katter man fångar in.

annizz_01 skrev:
man blir ju rädd när man läser, avliva o avliva du/ni vet inte vad ni pratar om. ett liv är allt från minsta varelse till största, djur eller människa. sverige o andra länder där livs förhållanderna är avsevärt bättre gör helt rätt som hjälper(lagligt) alla dessa stackars hundar. Jag tror med ganska stor säkerhet att hela sveriges befolkning räcker till dom svenska omplacerings hundar/katterna ändå. Man kan ju inte låta bli att undra! Har ni samma inställning till adopterade utländska barn???????

Om den svenska befolkningen räckte till för att ta hand om alla omplaceringsdjur/hemlösa djur skulle det inte finnas 100 000 hemlösa katter i Sverige. Hur många hundar, kaniner och andra djur som behöver omplaceras vet jag inte.

Varför prioriteras utländska gatuhundar (och gatukatter)n framför de svenska? Varför köper folk smuggelhundar för 17 000:- när det finns "mindre exklusiva" omplaceringar i landet? Jo, folk tänker inte på andra än sig själva. Det är "coolare" med en insmugglad chihuahua än en svensk omplacerad shi-tzu. Det är "coolare" med en spansk byracka än en svensk byracka. :mad:

Förutom det svar du fått om sjukdomar så vill jag även flika in hjärtmask som är vanligt kring medelhavet som vi inte har här i sverige ÄN!

annizz_01 skrev:

För det första så avlivas många hundar som omhändertagits av myndigheterna i Sverige. Varför? Jo för man hittar inga hem som är villiga att ta dem. Konstigt va?

De flesta människor i vårt avlånga land varken vill, kan eller har lust att ta hand om djur. Den stora majoriteten av invånarna här väljer att leva utan djur hur konstigt det än låter. Vi kan inte tvinga dem att ta ansvar.

Sen vad det gäller barn..... För det första tycker jag inte om att jämföra djur med barn. Det skall hållas i sär för det är två helt olika saker. Och för det andra så finns det inte så fruktansvärt många föräldralösa barn här som behöver en adoptivfamilj.... Så i det fallet ger det sig självt så att säga...

För det första tycker jag att det är tråkigt när folk använder sig an den "tonen" som du använder dig av i detta svaret. Jag tänker inte svara på ett personangrepp från någon som uppenbarligen inte har någon kunskap om mig. Jag tycker att detta är ett bra forum att ta upp denna diskussion på och om det får folk att tänka en extra gång så är jag nöjd.

Det är inte fel att hjälpa lidande i Sverige eller utomlands, men många fall som jag stöter på (Jag kommer ofta i kontakt med dessa djur när jag inte sitter och ojjar mig på internet) blir inte hjälpta av att komma till Sverige. Många av de hundar som blir övergivna har inte de bästa förutsättningarna för att fungera i ett hem och passar inte till människor som inte har tid och kunskap om "problemhundar".
Vad jag reagerar på är de som tar en omplaceringshund för den goda gärningens skull och inte för hjälpandet. Alla goda gärningar är inte goda. Det finns så många som menar väl, men resultatet blir inte gott och det gäller båda svenska och utländska omplaceringar.
Hjälp gärna djur över hela världen, men gör det för djurens skull och tänk efter så att de verkligen blir hjälpta av det.

Håller helt med. Har själv just tagit beslutet att avliva en omplacering. Han är nu på inne på det tredje hemmet och är bara 2 år och 3 månader. Han är en stor och fladdrig hane som är otroligt aktiv. Nu fungerar inte det tredje hemmet så nu får han somna in och slippa mer byten av hussar och mattar. Ett mycket tungt och ledsamt beslut.

***För det första tycker jag att det är tråkigt när folk använder sig an den "tonen" som du använder dig av i detta svaret. Jag tänker inte svara på ett personangrepp från någon som uppenbarligen inte har någon kunskap om mig. Jag tycker att detta är ett bra forum att ta upp denna diskussion på och om det får folk att tänka en extra gång så är jag nöjd.***

Håller med.
Mynta har en väldigt otrevlig ton ibland. Hon skriver gärna att folk får göra som de vill mm här på hund, och att vi bara gnäller.
Men läser man på andra ställen hon skriver, så kan hon vara riktigt otrevlig mot folk som inte håller med. Svär och är otrevlig!!

Kanske inte hörde hit, men nu kunde jag inte hålla mig. Det är lätt att sitta och kritisera andra, men inte kunna ta kritik själv. Eller bli förbannad för man inte får den respons man väntade sig.

Ett barn är en människa och en hund är en hund. Kan du inte se skillnaden?
Och är ett liv i lidande bättre än en smärtfri död?

Ingen lider av att vara död, varken människa eller djur.

hofi skrev:
Håller helt med. Har själv just tagit beslutet att avliva en omplacering. Han är nu på inne på det tredje hemmet och är bara 2 år och 3 månader. Han är en stor och fladdrig hane som är otroligt aktiv. Nu fungerar inte det tredje hemmet så nu får han somna in och slippa mer byten av hussar och mattar. Ett mycket tungt och ledsamt beslut.

Klokt. :bow:

Även om det givetvis är otroligt tungt.

:cry:

*kram* (man kan behöva en sådan)

Stoppard skrev:
Många av de hundar som blir övergivna har inte de bästa förutsättningarna för att fungera i ett hem och passar inte till människor som inte har tid och kunskap om "problemhundar".
Vad jag reagerar på är de som tar en omplaceringshund för den goda gärningens skull och inte för hjälpandet. Alla goda gärningar är inte goda. Det finns så många som menar väl, men resultatet blir inte gott och det gäller båda svenska och utländska omplaceringar.
Hjälp gärna djur över hela världen, men gör det för djurens skull och tänk efter så att de verkligen blir hjälpta av det.

Jag tycker att du har flera bra poänger med detta inlägg. Godhjärtade människor som vill väl, men som kanske inte har kunskap kan göra situationen värre. :(

Det är så tragiskt, för intentionen är oftast god.

Jag tycker att man skall tänka sig för många gånger innan man tar sig an en omplacering (oavsett ursprung). En trasig hundsjäl är lika svår som att ta sig an ett fosterbarn som blivit sviken av vuxenvärlden.

Inte många tar på sig fosterbarn utan vidare och även om det är skillnad mellan djur och människor så borde ändå ett beslut vara väl genomtänkt.

Många gånger är det inte så... Tyvärr. :crazy:

Även om det givetvis finns solskenshistorier också.

Tillåt mig skratta :)..Näe du, jag är ingen otrevlig typ, men hur folk uppfattar mig får ju stå för dom...sen om det stämmer eller inte kan jag inte göra speciellt mycket åt. Men vet du inte att 9 av 10 personer missuppfattar varandra på internetforum...Här kan man INTE höra villket tonfall den andre har, enbart läsa meningar. Så då blir det ju att nästan alla missuppfattar än den ena och än den andra. Och ang Gnäll här på hund, jo, det gnälls välldigt mycket här...tom de som nästan aldrig är här inne tycker detta emellanåt. Oftast försöker folk hävda hur extremt duktiga dom är samt klanka ned till höger och vänster på folk som ber om hjälp. Dubbelmoral finns det gott om just här på hund. Så tycker jag i allafall och en hel del andra...

Det finns många här på hund som även de har en dryg och nedlåtande ton...fast det är ju upp till dom.

ramonarunds skrev:
Nu kanske jag later lite elak, men jag tar risken, men med en spruta sa lider man inte mer. Det finns manga hundar som aldrig kommer att ma 100% bra, och da ar det lika bra att de far somna in. Ar det verkligen vart allt arbete??

:bow: Precis likadant resonerar vi min familj, mår djuren dåligt så är det bäst att ta bort dem.

Stoppard skrev:
Råder det sådan brist på problemhundar och omplaceringshunadar i Sverige att vi måste importera dem?

Jag är så himla trött på folk som "gör en god gärning och räddar" en stackars utländsk valp som ingen vill ha. Finns det verkligen inte svenska djur som behöver nya ägare och utländska organisationer som man kan skänka pengar till som tar hand om hundarna i ursprungsländerna?

för att här i sverige är det inte alls så synligt med vanvårdade herrelösa hundar på tex gatorna! det enda stället dom finns på är i hundstallen! man kan juh inte gå å knacka dörr å se hur hundarna/djuren lever i för förhållanden!

jag menar min mamma hittade 6 st valpar (fortfarande blinda) under ett träd i sommras i Polen,hon tog sig ann dom ich enbart 1 överlevde,har nu fått 2 till hundar (dom bor hos min morfar) och dom kommer hit i feb/mars till sina nya familjer1 alla ska till samma hem! dom komemr hit lagligt å m eu pass! så vaddå,skulle vi ha lämnat dom där under trädet? jag tycler så här: KAN man göra en god gärning och rädda ett djurs liv-Då ska man f*n göra det!

än att itne göra det å ha skuldkänslor och leka bror duktig å se över svenska hundar,som oftast har det Väldigt bra!

det du nyss skrev-värsta jag hört faktikst!

Tonfall hör man inte, men man ser när folk svär och står i.
Sen vad andra tycker, det kan de få skriva själva tycker jag.'Är så lätt att säga *jag har fått PM, andra tycker*, Då får de väl skriva i forumet vad de tycker, och inte gnälla bredvid (du gillade ju inte sånt)

Men nu ska inte jag förstöra tråden med detta!

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama