Brist på problemhundar

Sv: Brist på problemhundar

Nä, man behövde inte lämnat dom under trädet. Men avlivning finns, och man kan hjälpa på plast.

Sen har jag träffat på några som tagit hem spanska hundar. Och det första de säger är* den kommer från Spanien*. Och då får iallafall jag känslan av att det är "coolt" att tala om och visa att man har en hund därifrån.
Jag har träffat en person, som aldrig sa något om det, det tog lång tid innan jag visste var den kom ifrån. Men hon är nog en av undantagen.

jo men självklart är det skillnad, och självklart ska inte ett sjukt djur lida. men då undrar jag. -vad har du för erfarenhet av omplacerings hundar från sverige och andra länder?? För det är väl hundar den här debatten handlar om???? Och sen undrar jag vem/vilka du tror tar på sej detta stora annsvar att få hem en hund från annat land?? Hur coolt tror ni det är, speciellt dom första veckorna?? så lagomt coolt kan jag tala om. Sen när man får se dom leva upp igen. - Det är då man undrar, vadå avliva.....

Grana skrev:
Nä, man behövde inte lämnat dom under trädet. Men avlivning finns, och man kan hjälpa på plast.

Sen har jag träffat på några som tagit hem spanska hundar. Och det första de säger är* den kommer från Spanien*. Och då får iallafall jag känslan av att det är "coolt" att tala om och visa att man har en hund därifrån.
Jag har träffat en person, som aldrig sa något om det, det tog lång tid innan jag visste var den kom ifrån. Men hon är nog en av undantagen.

men ja tycker att du tänekr helt fel..du dömer ut hundarna pga av vad dom utsatts för å vart dom kommer ifrån,hund som hund-kommer alltid va din bästa vän! och vill man lägga ut några tusen för en sådan "hitte" hund än en renrasig hund m stamtavla så e det väl upp till var och en.
och oftast så e hittehundar inte Porblemhundar,så vart du fått den skaen ifrån vet jag Inte!?
men ten sak är säker; inga hittehundar kommer hit fr andra länder om dom inte skulle vara stabila i psyket! så du behöer inte oroa dig över det.

Om en hund blir en "problemhund" är det helt upp till ägaren själv som uppfostrar å behandlar hunden som det kan "ta skada av".

så ja fårstår inte riktigt din poäng..ska man avliva alla hundar som är herrelösa? verklgien ine,man ska hjälpa dom det går!
å en sak till,om vi nu inte ska hjälpa herrelösa hundar-så ska vi inte helelr hjälkpa barnen i afrika,el ta hit flyktingar! dom är "lika mkt problem" som "problemhundarna"..så det är plus minus noll..

å nu när jag skriver så så komemr alla bli upprörda å komma å kritisera å säga "man kan inte jämnföra en hund m en människa" ,så gör er itne besväret att svara ifall ni ahr ett sådant svar..

för jag tycker kan man inte hjälpa djuren-varför hjälpa människan? när det ändå är människan som är boven i dramat!

Här kommer ett inlägg. Jagvet det va inte du som skrev om coolt. Sen vill jag bara lägga till att jag pratar endast om laglig inportering av hundar. -smuggel hundar är totalt vansinne inte bara med tanke sjukdommar utan även deras lidande o gud vet va dom får vara med om. sen kommer en fråga. -Hur vet du att man inte lider som död? du vet väl att ett friskt hjärta är starkt vare sej du är människa eller djur...

Den här sk "debatten" är något av det makabraste jag läst. Hur kan det någonsin vara fel att hjälpa djur som lider och som ges en möjlighet till att undgå lidandet, oavsett inom vilket land detta sker och oavsett nationalitet på den som väljer att hjälpa? Att jag som väljer att adoptera en hund från ett land där svält, tortyr och misshandel av dessa djur är en daglig realitet skulle göra detta för att det är "hippare" eller för att jag inte är tillräckligt engagerad som tydligen ägare till renrasiga hundar är, eller att jag därmed totalt struntar i de hundar som far illa i vårt egna land är totalt befängt! Varje lidande är ett individuellt lidande och att klumpa ihop dessa stackars djur till någon slags heterogen massa som tydligen ställer till så mycket problem för människor som inte ens har ett konkret engagemang för (eller mot dem, annat än vad gäller att tycka och tänka bakom en anonym signatur) är ynkligt.
Väntar själv efter många förberedelser en adoptiv hund som ska få ett fortsatt tryggt, kärleksfullt liv tillsammans med mina "svenska" hittekatter. Vänliga, men uppretade hälsningar Veronica Duse

Labolina skrev:
Hur kan det någonsin vara fel att hjälpa djur som lider och som ges en möjlighet till att undgå lidandet, oavsett inom vilket land detta sker och oavsett nationalitet på den som väljer att hjälpa?

Jag tycker det är fel när man sätter folkhälsan och de "inhemska" djurens (både vilda och tama) hälsa på spel.

Det finns ju andra sätt att hjälpa till på än genom att ta hem hundarna till Sverige.

:bow:

Precis. Vi måste faktiskt tänka på Sverige i första hand. Jag tycker iaf att det viktigaste är att vi i Sverige har så få sjukdomar/smittor som möjligt i landet (bra folk- och djurhälsa).

Visst, man kan hjälpa några hundar att få ett bättre liv och det är en väldigt bra sak, men det hjälper inte hundarna som är kvar, eller landet i fråga, vill man göra det finns det andra sätt.
Det hjälper heller inte svenska hundar, om det kommer in någon smitta och heller inte alla de hundar i Sverige som behöver nya hem.

Och det är skillnad att importera en renrasig hund, för det kan behövas nytt blod inom vissa raser med för liten genetisk variation inom landet.

fjutten skrev:
Och det är skillnad att importera en renrasig hund, för det kan behövas nytt blod inom vissa raser med för liten genetisk variation inom landet.

Avelshundar som importeras hålls som regel under helt andra förhållanden än gatuhundar. Förhållanden som minskar risken för smitta.

Om det nu är så gräsligt, vad gör du då här?

Det är också rätt lustigt att det är folk med rätt mycket noll koll som gnäller på nedlåtande attityd och besserwisser-mentalitet. Det kan inte vara så att ni helt enkelt vet mindre?

För varje importerad gatu-hund du släpar hit riskerar du hälsan hos både människor och djur. Det största hotet just nu är hjärtmask och dvärgbandmask och ingen organtisation garanterar att djuren är fria från dessa parasiter. Låt därför bli att importera dessa hundar utan hjälp dem på plats istället.

Snart har vi väl rabies här också.

Rätt svårt att lida då man inte existerar mer. Jag tror inte på något tjafs om liv efter döden eller andlighet eller annat trams.

Ja precis, glömde ta med det i mitt lilla resonemang bara :)
Det var ju inte till dig om du förstod det så, var ju bara mitt: :bow: och mitt: precis som var det.. Bara en liten parantes :D

Du har missat min poäng totalt. Det jag är trött på är folk som gör det för att få en guldstjärna och inte för att det är det bästa för djuret. Det är aldrig fel att hjälpa om det verkligen hjälper. En god gärning är inte alltid bra. Jag är tveksam till hur god livskvalité en blind hund har t.ex.

Jag undrar. -Är det smuggel hundar eller hundar som kommit efter att dom genom gått allt enligt lagar och förordningar ni pratar om? Och jag undrar om ni känner eller kan peka på just någon speciel hund som fört in någon smitta?

Eftersom bla hjärtmask kommit upp som ett argument mot att adoptera hundar ifrån andra länder skickar jag nedan Statens Veterinärmedicinska utlåtande angående dessa hundar. Som nedan står är det viktigt att man tar den största hänsyn till olika sjukdomars inkubationstid. (Hjärtmask, som en del av er nämner har en inkubationstid på ca 5-7 mån.) Detta gör den organisation vilken jag valt att adoptera min hund ifrån (www.hundhjalpen.se). Ingen hund placeras från vecka till vecka, från månad till månad eller ens från år till år. Jag är övertygad om att det kan finnas mindre seriösa hundadopteringsbyråer, MEN jag har hittills inte funnit en som inte gör allt för att förhindra smittspridning i Europa eller världen. Då skulle de inte kunna överleva som organisation.

Texten kommer nedan/ Veronica Duse

Adoption av hittehundar
På olika håll i världen är svenska djurvänner engagerade i viktiga projekt som syftar till att ta hand om djur som på olika sätt far illa. Ett sådant projekt som fått relativt stor uppmärksamhet inom veterinärkåren (och t.ex. i Dagens Nyheter den 11 juni 2003) på senare tid har som mål att omplacera vanvårdade, oönskade och herrelösa spanska hundar.

En del av hundarna omplaceras inom Spanien men många säljs till hundvänner i Sverige. Hundarna har mycket skiftande bakgrund. Vissa kan vara älskade familjehundar som av olika skäl behöver ett nytt hem, men många är hittehundar vars tidigare öden är helt okända. Spaniens klimat medger att hundar kan överleva mer eller mindre förvildade i närheten av byar och städer där de kan leva på matrester, sopor eller vilda djur, t.ex. gnagare som de dödar.

Hundarna tas enligt uppgift om hand och vaccineras, avmaskas, blodprovas och veterinärbesiktigas, i enlighet med de regler som gäller för införsel av sällskapshundar till Sverige, innan de levereras till sina nya ägare.
Införselreglerna garanterar inte att hunden är fri från allvarliga sjukdomar

Många tror att de svenska införselreglerna är anpassade så att hundarna är garanterat friska när de kommer hit. Så är det inte. Regelverket syftar enbart till att förhindra att rabies och rävens dvärgbandmask förs in till Sverige. Dessa sjukdomar är särskilt viktiga för staten därför att de utgör en stor smittrisk för människor.

Andra sjukdomar som kan vara väl så allvarliga, ibland dödliga, för hundar regleras inte av Jordbruksverkets regler. Ett friskintyg utfärdat av veterinär i anslutning till att hunden lämnar Spanien bör utesluta att hundar som har synliga symtom på sjukdom inte förs in till Sverige.

Många allvarliga sjukdomar har emellertid en relativt lång inkubationstid, vilket innebär att hunden kan vara smittad, men symtomen visar sig först senare. Sådana hundar kommer, förutom att de själva blir allvarligt sjuka, att orsaka sina nya ägare stor vånda och höga kostnader. För att upptäcka sådana smittor så länge hunden ser frisk ut måste man analysera prover från hunden.

Varför utgör hittehundar en större sjukdomsrisk?

Många allvarliga sjukdomar sprids av så kallade vektorer, d.v.s. myggor, loppor och fästingar. Det enda sätten att förebygga dessa infektioner är att skydda hunden genom att regelbundet behandla den mot smittämnena samt använda preparat som verkar avskräckande på vektorerna. En välskött sällskapshund är vanligen vaccinerad och behandlad enligt de rekommendationer som råder i det aktuella landet, vilket innebär att risken att bli smittad är mindre. En hund som lever vind för våg, eller som har en ägare som inte bryr sig, är däremot helt oskyddad mot dessa infektioner. Sådana hundar har heller inte haft ett kontinuerligt vaccinationsskydd sedan valptiden mot t.ex leptospiros.

Det är därför fullt möjligt att de redan är smittade när de vaccineras i samband med omhändertagandet. Det är ofta mycket svårt att bota en hund som burit på smitta en längre tid, så det är inte självklart att hittehundarna kan bli friska ens om de kommer under veterinärvård i samband med omhändertagandet. I många fall kan avlivning vara det mest skonsamma sättet att ta hand om en svårt sjuk hittehund. Nedan beskrivs några av de viktigaste och allvarligaste infektionerna som förekommer bland annat i Spanien.

Leishmania donovani infantum är en encellig blodparasit som sprids med sandmyggor. Även människa smittas på samma sätt. Parasiten förekommer inte i Sverige men är vanlig runt Medelhavet och i Portugal. Hos hund är inkubationstiden, från smitta till kliniska symtom, från några månader till flera år. Hunden får hudförändringar (torr fjällig hud och sår) blir slö, minskar i vikt och får oftast feber och rörelsestörningar. Parasiten är då oftast spridd i många inre organ.

Prognosen är dålig för en hund som insjuknat i leishmanios. Behandling (med licenspreparat som inte är registrerade i Sverige) kan ge viss lindring, men parasiten finns kvar så behandlingarna måste upprepas under resten av hundens liv. Sandmyggan som sprider smittan mellan hundar finns inte i Sverige, men eftersom parasiten finns i hundens blod kan smittan överföras till andra hundar och till människa vid kontakt med blod, t.ex. vid sårvård, operationer eller liknande. Man kan skydda hunden mot smitta genom att undvika att rasta den där det finns sandmyggor och genom att använda myggavskräckande halsband (Scalibor®). Diagnosen ställs genom att påvisa antikroppar i blodprov.

Hjärtmask, Dirofilaria immitis, sprids också av stickmyggor (olika sorter), finns inte i Sverige men är vanlig kring Medelhavet och i Portugal. Hos hunden utvecklas masken i hjärtats högra förmak och kan bli 10-30 cm (!) lång. Naturligtvis orsakar masken kraftiga störningar i hjärtats funktion och hunden får symtom på allvarligt hjärtfel. Behandling av en hund med hjärtmask är svår och kan leda till att hunden avlider eftersom masken, när den dör av medicinen, kan täppa till viktiga blodkärl. Det är därför praxis att välskötta hundar, i områden där hjärtmask förekommer, behandlas regelbundet med avmaskningsmedel som förebygger utveckling av hjärtmask under myggsäsongen. Diagnos ställs genom att påvisa antikroppar eller maskstadier i blodet (beroende på hur lång tid som förflutit sedan hunden smittades).

Babesia canis är en blodparasit som bland annat sprids av den bruna hundfästingen, Rhipicephalus sanguineus, som vanligen inte finns i Sverige Parasiten skadar de röda blodkropparna. Några veckor efter infektionen kan hunden få allvarlig blodbrist, feber, mjältförstoring och leverskador. Snabb behandling (licenspreparat) kan ha god effekt, men preparaten ger ofta relativt allvarliga biverkningar. Ibland ses istället ett akut chocktillstånd och allmän organförstöring som vanligtvis leder till döden oavsett behandling.

Det förekommer också att hundar kan vara smittade utan symtom, vilket innebär att de utgör en stor smittrisk för andra hundar. Hundar skyddas mot infektion genom att skyddas mot fästingangrepp, exempelvis genom preparat som regelbundet droppas på huden. Diagnosen ställs genom att påvisa antikroppar eller parasiter i blodprov.

Ehrlichia canis är en bakterie som sprids av den bruna hundfästingen. Denna bakterie förekommer inte i Sverige och skiljer sig från den Ehrlichia-art som sprids av vår inhemska fästing både vad avser symtombild och spridningssätt. Ehrlichia canis skadar de vita blodkropparna, lymfocyterna. Symtomen varierar men vanligast är viktminskning, feber, matvägran, blödningar och ibland kramper, blindhet och rörelsestörningar.

Behandling med specifika antibiotikapreparat i tidigt skede kan ha god effekt. Ju längre infektionen har pågått desto sämre är prognosen. Hundar skyddas mot infektion genom att skyddas mot fästingangrepp, exempelvis genom preparat som regelbundet droppas på huden. Diagnosen ställs genom påvisande av antikroppar eller bakterier i blodprov.
Diagnos och tidig behandling förebygger lidande

Flera av de omplacerade spanska hundarna har blivit sjuka och fått uppsöka djursjukhus sedan de anlänt till Sverige. Exempelvis insjuknade en hund efter några månader med tecken på blodbrist, trötthet och avmagring. Vid undersökning på djursjukhus visade det sig att hunden var smittad med hjärtmask, leishmania och Ehrlichia canis. Det var de tre smittämnen man tog prov för, så det är okänt om hunden hade ännu fler infektioner.

Vi vill vädja till framtida hundköpare att begära att deras hundar undersöks noggrannare innan de lämnar Spanien. Analys av blodprov, för exempelvis hjärtmask, leishmanios, Ehrlichia, Babesia och leptospiros kan ge viktig information om hundens hälsostatus. Prov för leptospiros måste i så fall tas innan hunden blir vaccinerad, vilket vi rekommenderar. Funderar man på att ta valpar efter sin nya hund bör man absolut också få den undersökt avseende Brucella canis, som är en allvarlig sjukdom som sprids via parning och som orsakar abort och testikelinflammation. Smittan förekommer inte i landet men förekommer i Sydeuropa. Människor kan också smittas vid kontakt med sjuka hundar. Man bör också se till att hundarna under de månader de förvaras (i avvaktan på blodprovstagning för rabiesantikroppar) behandlas mot parasiter samt skyddas mot nya fästingangrepp.

Nackdel att föra hunden till Sverige för behandling

Det är inte försvarbart att låta en akut eller kroniskt sjuk hund utsättas för den stress som flygtransport (ofta i kombination med lugnande medel) och miljöombyte innebär. Den stressen kan i vissa fall till och med förvärra sjukdomen och försämra hundens chanser att tillfriskna av insatt behandling. Det kan också ibland vara svårt för svenska veterinärer att snabbt ställa rätt diagnos eftersom det handlar om sjukdomar som normalt inte förekommer här.

En ytterligare nackdel med att föra hunden till Sverige för behandling är att nödvändiga preparat oftast inte säljs på svenska apotek eftersom smittämnena inte förekommer i landet. Det kan därför ta lång tid att få hem rätt medicin vilket fördröjer behandlingen av den svårt sjuka hunden.

Rekommendation

Sammanfattningsvis rekommenderar vi alltså att infektionssjukdomarna hos hittehundar bör diagnostiseras och behandlas i ursprungslandet och att endast konstaterat smittfria hundar förs till Sverige. Utöver rabiesvaccination rekommenderar vi att man även vaccinerar hunden mot valpsjuka och leptosiros. Glöm heller inte bort att det redan finns många hundar i Sverige som också skulle behöva ett nytt hem! Vi har varit förskonade från många allvarliga infektionssjukdomar hos våra husdjur, delvis tack vare de tidigare karantänskraven. Låt oss gemensamt se till att regeländringen som tillåtit att man kan resa på semester med sitt husdjur inte medför att nya sjukdomar tas med hem till Sverige.

Leg. veterinär Lena Englund
Tf statsveterinär
Statens Veterinärmedicinska Anstalt

Smuggel- och gatuhund, samma sak i mina ögon. Jag kan peka på flera hundar som kommit hit med smitta och även tikar som varit dräktiga trots intyg på att hundarna varit kastrerade. Vad sägs om det gällande seriositet?

Så länge Sveriges veterinärförbund avråder från import av gatuhundar så är jag starkt emot det.

Det där inlägget borde räcka för att ta död på all lovsång som finns kring import av gatuhundar. Har man inte vett att lyssna på svenska veterinärer, så har man antaligen inget vett alls.

Har en blind människa någon livskvalite? Och kom nu inte och säg att det är skillnad mellan ett djur och en människa, ledsen om jag låter förtvivlad eller arg - men jag har jobbat i så många år med ryggmärgskadade, amputerade, blinda, och döva människor (utan sk förståndshandikapp) och ser ju vilka fantastiska liv som finns bara andra friska människor vågar släppa sina egna fördomar. De flesta säger att det största handikappet är andras syn på vad en människa lider av, pga synbortfall/blindhet/tetraplegi/paraplegi osv. Jätteglad att du är så uppriktig, blir glad över allas uppriktighet, först då blir "debatten" verklig och angelägen för de djur det gäller.

Vänliga hälsningar

Veronica D

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama