Brist på problemhundar

Sv: Brist på problemhundar

Jag tror att en blindhund har svårt att leva ett "normalt" liv. De blinda hundar jag har stött på har fungerat i den miljön de känner igen sig i som inne i ett hus, medans det blir mer problem när de kommer ut.
Är det någon som har andra erfarenheter så dela gärna med er. Skulle vara intressant att veta om en blind hund frivilligt springer ute.

Var tvungen att ge en kommentar till "blindhundstanken" innan jag knyter mig. Jo, jag har tänkt på det själv och föreställt mig ett scenario där jag som hund hela tiden måste vara beredd på min blinde husses/mattes komandon. Lidit med dessa djur. Tills jag började tänka - grattis ni hundar som varje dag får känna att ni är en del av en flock, som får arbeta, har en uppgift, som vet när ni gör rätt eller fel, som vet när vila är vila och arbete arbete. När vet hundar det generellt? När ska inte så många hundar plötsligt prestera för familjens vänner, utan att de alls förstår sammanhanget?

Jadzia skrev:
Det var ju jst det jag skrev. Att vi kan finna andra vägar att göra saker på. Vi kan se ljuset i tunneln så att säga. Om vi bryter benet så vet vi att det kommer att sluta göra ont och om ungefär sex veckor slipper vi gipset. Hunden vet bara att det gör ont, här och nu.

För hunden kanske seendet inte är så viktigt, men ta en hund som helt förlorar luktsinnet eller eller en hund som är inkörd på syn och som plötsligt förlorar detta. Det går inte att förklara för den hunden att det blir bättre, att andra saker kommer att kompensera för blindheten. Hunden vet bara att synen är borta och det är jäkligt skrämmande.

Jag klassar det som för stort lidande för hunden och skulle inte tveka att ta bort ett sådant djur.

du skulle nog inte tveka alltför mkt för att ens ta bort ett djur utan anldedning!
hundar/djur brukar vid äldre ålder få sämmre syn,men är lika glada för det! så länge dom ahr sian mattar/hussar vid sin sida som dom litar på,och som blir deras ögon,är dom nog bara glada för att känna att dom finns där för en!

sen ang att inte kunna jämnföra en människa å hund/djur m varann,till en viss del,men de tär fortfarande 2 levande varelser som ahr samma rätt till ett liv! då kan vi läka väll säga att alla "grönsaker" till människor (hjärndöda el rent av helt okantaktbara men som lever å bara Ligger där å dreglar)
Varför itne då avliva dem för,dom lider nog såpass mkt att inte fatta ett enda skit,och OM man nu fattar nåt,men INTE kunna göra ett enda skit åt saken för din hjärna funkar inte!
vissa föds sånna andra blir de pga av nåt..
tycker att ditt tankesätt e helt sjukt,å jag ahr läst dom flesta av dina inlägg/trådar..å du e då inte bland mina favoriter här på buke!

Vad gäller hjärndöda människor så brukar man inte hålla dem vid liv hur länge som helst. Hjärndöda människor betraktas som kliniskt döda i Sverige.

Människor som inte delar samma uppfattning om människor och andra djurs värde kommer aldrig komma överens i dessa diskussioner. Anser man att djur är lika mycket värda som människor och ska behandlas därefter är det högst osannolikt att man kommer komma överens med människor som anser att människan står lite högre än andra djur.

Tillägg: Sedan tycker jag att det är skillnad på ett djur som av ålder får sämre syn och hörsel än på ett ungt djur som plötsligt blir av med syn eller hörsel. För det gamla djuret går det som regel successivt och djuret hinner vänja sig vid situationen. För ett ungt djur som pga. skada eller sjukdom mister hörsel eller syn vänjs handikappet inte in. Det bara finns och den chocken kan "förstöra" ett djur. Hur länge ska man jobba med dem och utsätta dem för lidande? Ska man kämpa för alltid trots att det kan innebär ett liv av lidande för djuret eller ska man inse att lidandet kan vara för stort och avsluta det?

Senast ändrad:

du skulle nog inte tveka alltför mkt för att ens ta bort ett djur utan anldedning!
Vad i hela friden vet du om det?
Jag har en hund som många hade avlivat efter en vecka, men henne har jag orkat med i fem år.

hundar/djur brukar vid äldre ålder få sämmre syn,men är lika glada för det! så länge dom ahr sian mattar/hussar vid sin sida som dom litar på,och som blir deras ögon,är dom nog bara glada för att känna att dom finns där för en!
Det är skillnad på att få sämre syn och plötsligt bli helt blind. Med en långsam försämring av synen hinner man anpassa sig.

sen ang att inte kunna jämnföra en människa å hund/djur m varann,till en viss del,men de tär fortfarande 2 levande varelser som ahr samma rätt till ett liv! då kan vi läka väll säga att alla "grönsaker" till människor (hjärndöda el rent av helt okantaktbara men som lever å bara Ligger där å dreglar)
Varför itne då avliva dem för,dom lider nog såpass mkt att inte fatta ett enda skit,och OM man nu fattar nåt,men INTE kunna göra ett enda skit åt saken för din hjärna funkar inte!
vissa föds sånna andra blir de pga av nåt..
Jag lägger inte samma värde i ett djurs liv som en människas. Exempelvis äter jag inte människor, men jag steker gärna en oxfile och äter upp. Får jag dessutom välja mellan mitt eget liv, min mammas eller liknande och min hund, så väljer jag människans.

När det gäller hjärndöda människor är jag för att stänga av respiratorn. Det hoppas jag att någon gör om det skulle hända mig. Liv till varje pris är inte min melodi.

tycker att ditt tankesätt e helt sjukt,å jag ahr läst dom flesta av dina inlägg/trådar..å du e då inte bland mina favoriter här på buke!
Att jag inte tillhör dina favoriter rör mig inte i ryggen. Jag håller mig det folket som kan något. Snuttifiera och förmänskliga era hundar om ni vill, men påstå inte att det är för hundens skull. Ni gör dte för er egen och många gånger är det till nackdel för hunden.

Jadzia skrev:
Jag håller mig det folket som kan något. Snuttifiera och förmänskliga era hundar om ni vill, men påstå inte att det är för hundens skull. Ni för er egen och många gånger är det till nackdel för hunden.

Sanning me modifikation lilla Jadzia, du daltar bradigt me din hund i alla lägen o det vet du, iof så har det inte blivit en baby än men inte långt undan stundtals.

Dalta och dalta, visst virar hon mig runt lillfingret ibland men skulle hon bli blind så skulle hon få gå.

Alla kan ju inte vara hundmisshandlare som du. :p ;) :D

Senast ändrad:

MissAnaconda skrev:
hundar/djur brukar vid äldre ålder få sämmre syn,men är lika glada för det! så länge dom ahr sian mattar/hussar vid sin sida som dom litar på,och som blir deras ögon,är dom nog bara glada för att känna att dom finns där för en!!

Men snacka om att inte jämföra rätt saker... att gradvis förlora synen är INTE samma sak som att tvärt bli blind.

MissAnaconda skrev:

Jag har sagt åt min sambo att OM jag skulle råka ut för en olycka och blir hjärndöd av någon anledning dvs kan endast andas med hjälp av maskiner och inte kan bli frisk så vill jag INTE bli liggande som ett paket. Ser faktiskt inte någon anledning till det.

MissAnaconda skrev:
tycker att ditt tankesätt e helt sjukt,å jag ahr läst dom flesta av dina inlägg/trådar..å du e då inte bland mina favoriter här på buke

Jag tror faktiskt inte att Jadiza skriver här för att göra sig poppis bland alla - hon brukar tvärtom vara duktigt påläst och skriva det hon tycker och inte vända kappan efter vinden. Personligen så vet jag att det finns fler än jag som läser hennes inlägg och uppskattar dem då vi ser att det finns mer än bara "jag tycker" bakom dem.

Sedan vill jag bara säga att den stora fördelen och faktiskt ANSVAR man har som djurägare är att veta när det är dags att säga adjö till sin bästa vän. Det är fan i mig egoistiskt att hålla liv i en gammal hund som egentligen skulle må bättre av att somna in för att ett liv alltid är viktigast.

Det svåraste jag gjort var beslutet att låta min första hund somna in (det var också ett riktigt beslut). Han var bara 10 år när han genom en olycka föll i ett dike och slog sönder en muskel i övre frambenet vilket gjorde honom halt. Den här muskeln ville inte läka utan det blev bara sämre, efter 10 månader så gick han fortfarande mer eller mindre på tre ben. Muskeln hade försvunnit och han var blockhalt. Visst han kunde levat i flera år till men bara kunnat gå på tre ben, inte kunnat följa med på promenader utan bara vara hemma som sällskap till mig. För vem skull skulle jag behållt honom? Inte var det då för hans inte utan snarare för min egen som inte ville skiljas från min vän!

Han var totalt olycklig när jag inte var hemma dvs om jag gick ut med den yngre hunden/ tränade den yngre hunden osv. MEN han hade förmodligen levat i två-tre år till om jag inte tagit beslutet att nu var det dags att somna in då skadan inte läkte.

SOM SAGT: det är varje hundägares skyldighet att VETA när det är dags och faktiskt inte bara tänka på sig själv utan även på hunden. Vad får den för livskvalité?

Javan

Jadzia skrev:
Dalta och dalta, visst virar hon mig runt lillfingret ibland men skulle hon bli blind så skulle hon få gå.

Alla kan ju inte vara hundmisshandlare som du. :p ;) :D

Fy fan va lågt o kalla mig det aldrig blivit anmäld eller dömd för det inte ens inärheten.

Jäkligt konstigt att du tar hjälp av mig när jag är sån Hitler me hund.

Jadzia skrev:
Vad i hela friden vet du om det?
Jag har en hund som många hade avlivat efter en vecka, men henne har jag orkat med i fem år.

Det är skillnad på att få sämre syn och plötsligt bli helt blind. Med en långsam försämring av synen hinner man anpassa sig.

Jag lägger inte samma värde i ett djurs liv som en människas. Exempelvis äter jag inte människor, men jag steker gärna en oxfile och äter upp. Får jag dessutom välja mellan mitt eget liv, min mammas eller liknande och min hund, så väljer jag människans.

När det gäller hjärndöda människor är jag för att stänga av respiratorn. Det hoppas jag att någon gör om det skulle hända mig. Liv till varje pris är inte min melodi.

Att jag inte tillhör dina favoriter rör mig inte i ryggen. Jag håller mig det folket som kan något. Snuttifiera och förmänskliga era hundar om ni vill, men påstå inte att det är för hundens skull. Ni gör dte för er egen och många gånger är det till nackdel för hunden.

om du vill veta så brukar man låta hjärndöda människor att leva.. känner en missbrukare som tagit överdos men blev räddad,han e en grönsak i snart 6 år! ..å de lär han förbli livet ut

Kul liv. För vems skull befinner han sig i livsuppehållande åtgärder?
Knappast för sin egen. Om man kan anse att det är att bli räddad att bli liggande i respirator i 6 år går att diskutera. Jag skulle inte vilja bli liggande på det viset och hoppas att någon är klok nog att inse att jag i det läget är död.

MissAnaconda skrev:
om du vill veta så brukar man låta hjärndöda människor att leva.. känner en missbrukare som tagit överdos men blev räddad,han e en grönsak i snart 6 år! ..å de lär han förbli livet ut

Brukar och brukar. De anhöriga brukar som regel be den ansvarige läkaren att stänga av respiratorn och låta den hjärndöde somna in, förr eller senare. Jag tror inte att det hör till vanligheterna att man håller hjärndöda människor "vid liv" i flera år här i Sverige.

Hjärndöda människor betraktas som sagt som kliniskt döda och jag tror inte att vi har särskilt många kliniskt döda människor liggandes i respirator idag.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama