Sv: Bringan....??
fast personligen tror jag inte att bogspänningarna kommer av bringan. det kan vara en del av ett felande rörelsemönster. tex att den inte går fri pga biljardering, nystning eller felande benaxlar. den smala bringan i sig gör inte så den får problem i bogen. men om en häst är felaktigt ställd i extremiteterna fram så försämras det ofta med en smal bringa eftresom dom får lite plats att korrigera det felande rörelsemönstret. då slår dom på sig eller parerar travet - vilket bidrar till spänningar.
men en bred bringa gör exakt detsamma - försvårar oavsett om den har felande vinklar eller ej. den får svårt att komma förbi med bakbenen, svårt att ställa i kurvan och bibehålla eller accelerera i kurvan och även på rakt spår.
så om en häst har felande vinklar skulle jag sikta på en mer entaktad häst som har lite problem i kurvorna med lite bredare bringa -men den kommer förhoppningsvis i mål, med eller utan galopp.
men en häst med räta vinklar skulle jag satsa på en smal bringa - som ger en häst som går fri, energisnålt, accelereringsbar, bra kurvteknik med mera.
detta kan man ju tänka på vid köp av häst!!
så båda bringorna har sina fördelar och nackdelar. men den absolut bästa kombinationen är - rättställd med smal bringa!