J
jari
Sv: Bringan....??
det är det intrycket jag fått av hennes inlägg i trådar här på trav
det är det intrycket jag fått av hennes inlägg i trådar här på trav
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara i dina ögon. Jag har inte dömt ut någon.så bara för att du har fått två "gamla gubbar" (som jag gissar håller på med trav) så är hela travvärlden utdömd?
Ja, tydligen eftersom det är DU som väljer att säga att jag dömer ut en helt travvärld. Det gör jag inte.jag har kanske missförstått de du skrivit men
Det har ingenting att göra med att jag dömer ut en hel travvärld.Man behöver inte tro allt man hör. Specielt inte när det gäller travgubbar!"<--- den meningen talar väl för sig själv?
Jag har inte påstått att folk inte kan något. Alla kan, men vi kan olika saker. Dom som skadar sina hästar lär andra människor hur man kan undvika att göra samma misstag själv.klart man inte ska lyssna på allt alla har att säga men man ska väl inte köra på en linje och tänka :- han håller på med trav, han kan inget?
Varför inte lära sig att läsa och analysera text på ett konstruktivt sätt istället? Det lär du dig mer på, gissa jag.men tycker fortfarande inte om dina generaliseringar och kommer att fortsätta att "hugga" på dom
Jasså, så bra. Mer av det. Ibland kan jag undra om varför du lägger tiden på att klaga på det jag skriver, gnälla.Jag själv då? Ja jag står upp för min syn på hästar.
Alla bryr sig efter bästa förmåga. Men tanke och handling är två skilda saker. T o m den som missköter sina djur tycker på något sätt att dom bryr sig, annars hade dom nog skickat eller sålt sina djur. T o m den som spöar eller tränar sin halta häst eller inte ger den den mat den behöver för att funka i tävlingssammanhand tror att dom gör det bästa för hästen.Jobbar med hästar och försöker föra in folk på "spåret" eller rättare sagt börja bry sig mer om sina djur.
Rikkan skrev:Varför inte lära sig att läsa och analysera text på ett konstruktivt sätt istället? Det lär du dig mer på, gissa jag.
Jag själv då? Ja jag står upp för min syn på hästar.
Alla bryr sig efter bästa förmåga. Men tanke och handling är två skilda saker. T o m den som missköter sina djur tycker på något sätt att dom bryr sig, annars hade dom nog skickat eller sålt sina djur. T o m den som spöar eller tränar sin halta häst tror att dom gör det bästa för hästen.
Det finns inget negativt i det, som jag ser det. Att jag säger travgubbar är för att det var vad trådskaparen var inne på. Det gällde en travhäst och rådet hade kommit från en gubbe.Ja, kanske just din negativa inställning och betoning på travgubbar.
Precis som du skriver, varken negativt eller positivt. Jag lägger inte in förutfattade meningar i det jag läser.Hur hade du tolkat denna meningen då :- man behöver inte tro på allt man hör, speciellt in när det gäller dressyrtanter!
Ja, visst, men kunskap behöver anpassas för att kunna förvaltas på ett positivt sätt eftersom hästen trots allt är en individ.och innom travet så är det faktiskt just travGUBBARNA, de som varit med länge som kan mkt...
Då får man väl förklara så de begriper....Rikkan skrev:Alla ser och handlar efter eget kunnande, beroende på erfarenheter och omständigheter. Man kan inte förklara för en som inte begriper.
Nej, du har möjlighet att lära av dina egna funderingar i förhållande till den text som finns på detta forum. Det är ditt ansvar och du förvaltar själv din kunskap. Hade detta varit en frågespalt så hade situationen kanske varit lite annorlunda.Ska du lära mig det då
Så länge inställningen är fördomsfull, låst eller negativ så har du själv valt den utveckligen. Lite märkligt är väl att du påstår att du minns allt och ändå inte tycker att det finns något positivt i det. Varför lägga ner så mycket energi på mig och mina texter?Jag är faktiskt sån att jag minns det
mesta du skrivit här och av den "helhetsbilden" skapar jag mig en inställning till dig och dina inlägg, och handlar efter den... take it or leav it
Precis. Det går inte att förklara för en som inte begriper.Allt och alla behöver faktiskt inte ändras och läras upp, så hoppa ner från din pidestal du klivit upp på!!
Presis, och jag väljer själv om jag tycker att det är positivt eller negativt, om jag ska ta det personligt eller om jag kan se det som en text skriven av en människa som inte vet bättre.Ger du mig råd så får du ett tillbaka!
Nu är vi inne på det som det tråden handlar om - i mina ögon.Sissan skrev:Då får man väl förklara så de begriper....
Och ska jag vara ärlig så begriper inte jag poängen i just detta???
Detta kan jag hålla med dig om... Genom åren har jag lärt mig att verkligen tro på mig själv och att jag känner mina hästar bäst. Och detta gör också att vissa gånger blir jag faktiskt irriterad över att många som ger råd här ser bara sitt råd som det enda vettiga och rackar snabbt ner på andras. Frågar jag om råd i ett sånt här forum så vill jag ha många olika, så jag själv får känna vad som känns vettigast för mig och hästen ifråga.Rikkan skrev:Vi har då inte förstått det viktigaste av allt. Att lyssna på oss själva och anpassa teorin utefter våra och hästens erfarenheter. Vi ser inte hästen för våra råd från andra och förväntningarna gör oss blinda.
Men här gör du ju faktiskt precis det som Jari säjer att du gör, du placerar dig på en piedestal!! Vad är det som säjer att Jari har fel och du har rätt, det kanske blir du som en dag ändrar din syn, det kanske är du som uttrycker saker på fel sätt...??? Det finns alltid två sider...Rikkan skrev:Ett lysande exempel: Jari har läst mina inlägg, bestämt sig för att så här är Rikkan och därför så måste jag bemöta henne på ett visst sätt. Jari gör det bästa efter bästa förmåga, precis som alla andra.
Den dagen Jari ändrar sin tanke om Rikkan så framträder en en helt annan Rikkan, något som kan vara både skrämmande eller berikande i positiv mening. Valet är hela tiden upp till oss själva..
Nej, ni placerar mig på en pidestal. Det är skillnad. Jag försöker förklara så att jag ska slippa bli missförstådd och väljer att vara så saklig som möjligt utan att blanda in onödiga känslor eller personiga åsikter om vad jag känner. För det är så ledsamt och för diskussionen ur fokus.Men här gör du ju faktiskt precis det som Jari säjer att du gör, du placerar dig på en piedestal!!
Jag ser inte på mina funderingar som rätt eller fel. Jag talar om mina erfarenheter och mitt sätt att se på saken, precis på samma sätt som du och alla andra. Jag menar inte att jag eller någon annan har rätt eller fel. Jag läser texten och gör en tolkning baserat på mina erfarenheter.Vad är det som säjer att Jari har fel och du har rätt, det kanske blir du som en dag ändrar din syn, det kanske är du som uttrycker saker på fel sätt...???
Nu påstår du att det finns två sidor, är det "rätt och fel" du menar?Det finns alltid två sider...
Och mycket av det kan bero på vilken inställning vi har när vi läser texten. Och om vi menar att någon är nedlåtande och översittaraktig så bör väl det betyda att vi jämför denne med något annan, för annars hade man väl inte kunna göra en sådan bedömning?Jag har t.ex. väldigt svårt att ta till mig råd från en som låter nedlåtande och översittaraktig, utan råd och tips till mig ska framföras på ett sakligt sätt.
Men nu uppfattar jag det som att du säger du emot dig själv. Först säger du att der finns alltid två sidor av samma sak sedan säger du att en person sitter på den enda lösningen.Har en person den enda lösningen som finns så förväntar jag mig ju att personen också berättar hur den kan ha fått denna, vad den har för utbildning, meriter och erfarenhet av detta.
Anser jag mig absolut inte ha gjort!!Rikkan skrev:Nej, ni placerar mig på en pidestal. Det är skillnad.
Håller bara med här!!Rikkan skrev:Jag ser inte på mina funderingar som rätt eller fel. Jag talar om mina erfarenheter och mitt sätt att se på saken, precis på samma sätt som du och alla andra. Jag menar inte att jag eller någon annan har rätt eller fel. Jag läser texten och gör en tolkning baserat på mina erfarenheter.
Som jag sagt, vi är alla olika och har olika erfarenhter, vilket gör att vi uppfattar saker och ting olika.
Nej det menar jag inte! Jag menar att det finns en fram o en baksida på allt liksom att du och Jari har två olika åsikter om vissa saker..Rikkan skrev:Nu påstår du att det finns två sidor, är det "rätt och fel" du menar?
Mitt sätt att skriva är absolut ingen mall kan jag ju börja med att skriva. Sen kan jag ju fortsätta med att det var inte dig jag syftade på med dessa uttryck. Men jag anser inte att det kan misstolkas om man utan tidigare kommentar börjar svara på nåt inlägg med att tala om att den man svarar inget kan eller förstår nåt(som ex.) och sen inte ens komma med en förklaring till varför man tycker så.. Dels är det då trist att läsa sen ger det ju inget... Öppet sinne med sakliga förklaringar funkar bra för min del faktiskt..Rikkan skrev:Och mycket av det kan bero på vilken inställning vi har när vi läser texten. Och om vi menar att någon är nedlåtande och översittaraktig så bör väl det betyda att vi jämför denne med något annan, för annars hade man väl inte kunna göra en sådan bedömning?
Vad är då motsatsen till dessa två negativt laddade ord som du använder dig av och hur menar du att texterna bör se ut för att du ska känna dig nöjd?
Kan du säga att det sätt du själv använder är en mall för hur det bör se ut?
Nej nej nej, så var det ju inte!! Jo att det finns minst två sidor av en sak stämmer ju men vad jag menade var att om det nu skulle vara så att en person sitter med alla lösningar så vill jag verkligen veta hur den personen kommit över dem! (kan ha varit jag som skrev otydligt där)Rikkan skrev:Men nu uppfattar jag det som att du säger du emot dig själv. Först säger du att der finns alltid två sidor av samma sak sedan säger du att en person sitter på den enda lösningen.
Håller med dig fullt och fast där!!!Rikkan skrev:Så länge människan handlar efter sin egen förmåga så kommer det alltid att finna många olika lösningar och uttryck, menar jag.
Rikkan skrev:dina fördomar