Brev från Finland

Be advokaten att skriva en snabb sammanfattning på svenska eller engelska till dig i framtiden. Det brukar inte vara några som helst problem att få en liten sammanfattning när man inte har samma modersmål.
Jag kunde finska flytande när jag var barn. Det är det första språket jag lärde mig. Men nu när jag bott i Sverige +45 år och inte längre har kontakt med finskan, så har jag glömt språket.

När vi fick ett testamente på finska, när den sista av farmors bröder dog, bad vi advokaten om en kopia på svenska (efter att jag försökte översätta dokumentet i Google translate och fick lite konstiga meningar som inte var förståeliga) och det var inget problem, tydligen hände det rätt ofta att det fanns släktingar/arvingar i Sverige som behövde översättning!

När vi fick ett testamente på finska, när den sista av farmors bröder dog, bad vi advokaten om en kopia på svenska (efter att jag försökte översätta dokumentet i Google translate och fick lite konstiga meningar som inte var förståeliga) och det var inget problem, tydligen hände det rätt ofta att det fanns släktingar/arvingar i Sverige som behövde översättning!
Ja, och sen är Finland tvåspråkigt.

Många i Finland kan svenska och de "yngre" kan även engelska om där är någon släkting kvar du vill ha kontakt med.
Vi brukar köra goggle translate till finska och engelska och sedan skicka med den svenska versionens också.
Det har funkat för oss :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 626
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur