Brandsläckare

strawberrysylt

Trådstartare
Vart har ni köpt era brandsläckare? Spelar det någon roll vart man köper? Är alla lika bra? Jag googlade och de säljs ju på många ställen och med en del prisskillnad... 🤔
 
Jag har förutsatt att de är likvärdiga. Annars skulle de nog inte få säljas?

Nej, jag tycker inte heller det. Fast känns lite konstigt att det är prisskillnad då?
Jag har liksom tänkt att det finns en sort bara liksom :p (räknar inte med de "designade" då alltså) har aldrig köpt nån innan, tyvärr.

Fast iofs, det är väl prisskillnad på många likvärdiga produkter beroende på var man köper dem iofs. Men det känns som en speciell produkt liksom.
 
Har köpt mina nuvarande på Bauhaus, pulversläckare. Kollar dem några gånger om året via manometern (att de håller trycket). De har ju även datummärkning, tidigare har jag bytt vart 10:e år, nu är de här relativt nya.
 
För de som har bil, glöm inte att ha en i bilen också! Jag har stått vid en bilolycka där en person var fastklämd beredd med min släckare eftersom det rann bensin ur bilen. Det bildades så långa köer att det tog ett bra tag innan brandkåren kom (fö de längsta minuterna i mitt liv). Allt gick bra, alla i bilen inkl hunden klarade sig.

Jag var den enda i de bilarna närmast olyckan med brandsläckare.
 
Jag har förutsatt att de är likvärdiga. Annars skulle de nog inte få säljas?

Det finns en multitud av olika slakare som fungerar lika eller valdigt olika. Den enda gemensamma namnaren ar att de slacker eld och eld slacks olika effektivt beroende pa vad som far elden att brinna och vad som finns i slackaren for att slacka elden.

Jag vet inte, men fick den i julklapp av min bror som är utbildad brandman så förutsätter att den är bra 😁
Man ska tydligen kolla till den minst en gång per år, att den håller trycker och gärna vända den upp och ned några gånger. Och byta ut med jämna mellanrum.

Vi kollar eldslackarna i skolbussarna en gang i manaden (det ingar i "pre-check" ungefar som nar piloten checkar ett flygplan innan hon lyfter.
Bland annat sa skakar vi dem ... och varje ar kommer brand myndigheter och kollar sa brandslackarna ar okay.
 
Man kan inte ha för många släckare i min mening. Oavsett var du är i huset ska du ha nära till en brandsläckare om något händer, gärna också en brandfilt. I ett litet hus kan det räcka med en rejälare släckare per våningsplan, i ett större hus kan man behöva fler. På jobbet använder vi främst pulversläckare och kolsyra beroende på var det brinner. Är det en mindre, kontrollerad brand med låg risk för spridning och låg risk för den som släcker föredrar jag att ta kolsyresläckaren för att slippa städa mer än nödvändigt efter, pulver är ett helsike att sanera. Hemma har vi bara pulver.
 
Jag har köpt från Clas Ohlsson :) har en stor, vit på nedervåningen och en mindre, röd på övervåningen (i vårt sovrum). Sen köpte jag en ännu mindre till husvagnen!
 
Och när dom nu är så billiga. Öva. Tänd en brasa och offra en släckare. Det kan vara en livsviktig investering.
Eller en livsfarlig beroende på vad en har i sin släckare och var en släcker sagda brasa. Det är inte sällan ganska farliga flamskyddsmedel i dem.

Jag har släckare från IKEA och även någon designversion. Har flera brandfiltar också då de är lättare att ha nära till hands.
 
Man kan inte ha för många släckare i min mening. Oavsett var du är i huset ska du ha nära till en brandsläckare om något händer, gärna också en brandfilt. I ett litet hus kan det räcka med en rejälare släckare per våningsplan, i ett större hus kan man behöva fler. På jobbet använder vi främst pulversläckare och kolsyra beroende på var det brinner. Är det en mindre, kontrollerad brand med låg risk för spridning och låg risk för den som släcker föredrar jag att ta kolsyresläckaren för att slippa städa mer än nödvändigt efter, pulver är ett helsike att sanera. Hemma har vi bara pulver.

Instämmer. Jag har en släckare i nästan varenda lada (målet är att alla ska ha men jag väntar tills de är på erbjudande någonstans).
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
536
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 369
Senast: Marita73
·
IT & mobiler Jag undrar om det är något man kan göra vid ett mindre antal tillfällen även med ett pyttelitet abonnemang, eller om det är fantasier...
Svar
5
· Visningar
481
Senast: Svartkatt
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp