Bråk i hagen!!! HJÄÄLP

P

Petra

Har skaffat häst nr. två, min drömhäst. Hästarna verkar ej gå ihop. Hur gör man enligt konstens alla regler???? Nu går dom i hage och har en eltråd emellan sig. Igår slogs dom. Brukar det lösa sig med tiden, eller är det kört???? Jag är så himla ledsen.:confused::cry:

Sv: Bråk i hagen!!! HJÄÄLP

Äsch då, vi förmänskligar sånt där (Det ser värre ut än vad det är) . Låt dom gå ihop så kommer det ge sig med tiden.

släpp den i samma hage. det brukar ta mindre än 2 veckor för dom att bästämma rangordning osv. dom kanske aldrig kommer att bli bästisar, men det brukar komma överens iallafall. finns det bara 2 hästar? ston eller vallacker?

Det är två ston. Den ena fick ett par revor på benet igår. Jag är faktiskt rädd.

Jag tycker att du kan låta dom gå tillsammans, de brukar göra upp rangordningen ganska fort.

Det är två ston. Den ena fick ett par revor på benet igår. Jag är faktiskt rädd.

Klart du är rädd och klart att dom kan få sår osv. Men som båda vi två sagt, låt dom gå ihop och sköta det där själva. Ston är ston, tar ett tag innan de ger sig.

Är bara rädd för att dom ska skada varandra ordentligt. Visst är jag mesig?? Tar man dom ifrån varandra så blirdom oroliga av det. Något förvirrad.

Är bara rädd för att dom ska skada varandra ordentligt. Visst är jag mesig?? Tar man dom ifrån varandra så blirdom oroliga av det. Något förvirrad.

Släpp ihop dem. Låt de sköta sitt, dom kommer att lösa det. Sätt på dem skydd så minskar risken för spark på benen. Sår och sådant får man räkna med vid ihopsläpp -vare sig de blir bråk eller ej.

Tack för alla svar. Det känns lite bättre nu. Jag är inte så erfaren, så det är väldigt skönt med lite stöd. TACK:bow:

ursäkta att jag kommer här och är negativ, men det kan gå skit oxå, mitt sto fick en spark på sitt ben förra året av ett annat sto så hon fick benfraktur, och sen sparkade min häst ett annat sto i år som släpptes in till nypon och henne, hade det träffade någon mm längre in, alltså det var på strået så hade senan gått.

så nu är ju jag otroligt feg för sånt här när hästarna inte passar ihop. den hästen som fick spark nu hade gått i hagen i 3 dagar, allting hade sett jättelugnt ut dom 2 sista

ursäkta att jag kommer här och är negativ, men det kan gå skit oxå, mitt sto fick en spark på sitt ben förra året av ett annat sto så hon fick benfraktur, och sen sparkade min häst ett annat sto i år som släpptes in till nypon och henne, hade det träffade någon mm längre in, alltså det var på strået så hade senan gått.

så nu är ju jag otroligt feg för sånt här när hästarna inte passar ihop. den hästen som fick spark nu hade gått i hagen i 3 dagar, allting hade sett jättelugnt ut dom 2 sista

Klart att sånt kan hända. Men det händer inte ofta. Och det flesta brukar lösa sig med tiden. 9 gånger av 10.

Jag skulle inte släppt ihop dem, inte på en gång, utan låtit dem gå i hagarna bredvid varann istället.

I vårat stall släpptes alltid den nya hästen in i hagen det var tänkt att den skulle gå redan dagen/dagarna efter att den anlänt. Det var ofta bråk och hästar kom till skada innan de hunnit göra upp rangordningen. Nu har vi infört rutinen att den nya hästen får gå ensam i hagen intill (så att de kan nosa över staketet) den stora flocken hästen är planerad att flytta in i senare. Där får den gå några veckor. När den nya sedan släpps in i resten av flocken har det aldrig varit några problem egentligen, en kort hälsningsceremoni och sedan brukar det vara bra eftersom de ofta ordnat rangordning redan över staket, utan att någon kommit till skada!

Så JAG skulle satt upp en egen hage åt den nya och låtit den gå där 2-3 veckor för att sedan släppa in den med din andra häst.

I vårat stall släpptes alltid den nya hästen in i hagen det var tänkt att den skulle gå redan dagen/dagarna efter att den anlänt. Det var ofta bråk och hästar kom till skada innan de hunnit göra upp rangordningen. Nu har vi infört rutinen att den nya hästen får gå ensam i hagen intill (så att de kan nosa över staketet) den stora flocken hästen är planerad att flytta in i senare. Där får den gå några veckor. När den nya sedan släpps in i resten av flocken har det aldrig varit några problem egentligen, en kort hälsningsceremoni och sedan brukar det vara bra eftersom de ofta ordnat rangordning redan över staket, utan att någon kommit till skada!

Så JAG skulle satt upp en egen hage åt den nya och låtit den gå där 2-3 veckor för att sedan släppa in den med din andra häst.

Håller med här! :bow:

Kicki :)

ston är alltid sååå Pms:iga av sig ;) särskit mitt sto som surar på alla och vill bestämma över hela hagen och vilken häst som ska äta var:rofl:

vår nya vallack som vi släppte ihop med våra 2 tanter blev rädd för kansas (mitt sto) så han vågade inte gå nära.. dom bråkade bara lite i början sen lungnade det sig.

Jag tycker tvärtemot alla andra att du SKA vara försiktig. En av våra medbukare har fått sin häst så illa sparkad i hagen att den fick avlivas efter mycket lång och smärtfylld konvalcens.

Själv har jag varit med om riktigt allvarliga olyckor vid hopsläpp, olyckor som skett ett par veckor efter hopsläpp också för den delen. En häst som jag vuxit upp med fick ett ben avsparkat av en ponny som gått i samma hage i två år. Avlivning på plats i hagen.

Vårt lånade sto hoppade in till valacken efter ett par dagar, då gick allt väl och vi beslutade oss för att de fick gå ihop eftersom det ändå fanns risker med att hon hoppade över 1,60 staketet när andan föll på. Två veckor senare hade vi ett rejält jack i en has (fredag kväll, givetvis!) Distriktsveteriär, 2000 kr i räkning för ett illa lagt bandage men ett konstaterande om änglavakt då jacket blottlade viktiga delar i hasen men inte skadat den. Dessa två hästar går ihop idag, men vi har dem nu i en rejält stor hage.

Det ÄR inte roligt när de ryker ihop ordentligt och det blir faktiskt skador av det i många fall. Förhoppningsvis sådana som läker fort, men det kan hända allvarliga saker också...

har du möjlighet att ha dom i boxar i jämte varandra så kan du ju låta dom stå där och bekanta sig närmare med varandra. och om du beslutar dig att släppa i hop dem så ta på dem sen skydd både bak och fram, eller varför inte ha dem i 2 olika hagar ett litet tag och se hur det utvecklar sig!

det de kan reagera på i början är doften för en häst från ett annat stall
har inte samma doft som dit den har flyttat i början det kan ta ett par veckor!

Kan bara hålla med. Man ska INTE ta för lätt på ihopsläpp. Själv håller jag alltid andan nuförtiden efter att ha varit med om en situation som var RIKTIGT otrevlig. Min fd häst (b-ponny islänning) blev biten, sparkad och jagad av fyra andra hästar (en d-ponny och tre stora hästar). Det var t. o. m. svårt att få ut henne ur hagen, för de andra hästarna bar sig så illa åt. Det slutade dock bra. Hon fick endast ett litet jack på ena benet och några ytliga bitmärken, men det kunde säkert gått riktigt, riktigt illa... Den som var elakast mot henne var faktiskt en valack, vilket kanske är ovanligt?

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 941
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar