Bra schäferkennlar för skydd

A

Amon

Vilka anser ni har bra linjer/hundar när det gäller skydds och tjänstehundar, finns det någon direkt skillnad på de som har mest kontinentala linjer, och de som har mer gamla svenska brukslinjer?

Sv: Bra schäferkennlar för skydd

Min solklara favorit är ju helt klart Atenagården, har en egen därifrån kan inte tänka mig en bättre hund. Sen hans linjer som han använder är dom linjerna som alltid är på topp i ex Bundessiegerprufung o.s.v o det visar sig ju i hans avel att det ger resultat också.

Senast ändrad:

Vi har haft bra erfarenheter av bl a Hassemans och Kiragården men det är några år sedan nu så jag har inte riktigt koll på hur det ser ut i dag på dessa kennlar.

"Norrlandskennlarna" då, som norpatorp, truxelis och kargalandet?

Skåning som man är så har jag ingen erfarenhet av norrlandskennlarna:smirk:

Kan för lite om dem för att svara på det, har inte haft någon kollega med tjh från dem heller vad jag kan komma ihåg.

Du som är skåning .... Jyckebo då? Finns de kvar? Vad jag förstår så sålde de mycket tjänstehundar förr.

Jag kan inte komma ihåg någon därifrån så det vågar jag inte svara på. Självklart känner jag igen namnet men mer än så är det inte.

Det är nog kargalandet som toppar listan om man ska se till antalet skyddshundar, 26st hundar i elitklass har den kenneln fått fram mellan 1990-2004, såg jag på nån lista. Inte illa!

Jag såg någon tjänstehund från Kargalandet under min tid i tjänst och jag var inte imponerad, mycket skärpa och lite kamplust - tvärtemot mitt ideal. Men det är ju bara min smak det...

jag bor i skåne och Jyckebo finns kvar.

Har själv en jättefin tik från Toshibas kennel i Kungsbacka!
super i temperamentet.

från Hassemans är det flera hos oss som har... (fast det är ju inte schäfer som är den dominerande rasen.. längre.. så, så många är dom ju inte sammanlagt:p)

Senast ändrad:

Mycket skärpa och lite kamplust låter precis tvärtemot vad jag hört om kargalandet, men det finns väl några sådana också kanske.
En hund från kargalandet på följande länk, något taskiga bett dock i videon.
http://www.kargalandetsxlex.com/

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 130
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar