Bra övningar!

Sv: Bra övningar!

Aha!! den tanken har aldrig slagit mig i att man kan göra så :d ska testas snarast! :D tacktack! :bow:

Jag har en bild på repgrimma + bett.
Rodihuvud68.jpg

Ahaaa nu fattar jag :D:idea:

Här är tygeln fäst i repgrimman. En annan variant är att knäppa ihop repgrimma och bett och fästa tygeln i bettet, se s 62 i Islandshästen Magnús Skúlason-metoden.

Så seriös skulle jag aldrig orka vara xD

På Erro satte jag ihop bettet i nosgrimman (remont med ringar på sidan) med bultband eller vad det nu heter .. Sånt där i plast som man drar åt. Det var innan jag upptäckt tjusningen med repgrimma.

Nu använder jag alltid repgrimman.
Har just fått hem en kapson som jag ska använda lite i longeringen ...

Det finns kanske någon sån här tråd men jag har inte sett någon på länge=)! Jag skulle vilja ha tips på en massa olika övningar som man kan göra med islandshästen. Allt från markarbete till töltarbete!
Gärna övningar där man övar upp smidigheten på hästen!
Tack på förhand!;)

När jag rider på bana/paddock så arbetar jag mycket skritt i kankse 10-15min.
Så att jag försäkrar mig om att bakdelen är med ;)
Jag jobbar på små volter, och trycker ut hästen i en större volt.
Hästen ska ha eftergift i nacken, och "skjuta" ifrån ordentligt med bakdelen.
Jag brukar även göra mycket halter, och ryggningar så att hästen får med sig baken.
Sen ökar och minskar jag skritten, och ser till att hästen även då har med sig bakdelen och har bra förutsättningar för tölt tex.

Jag brukar försöka trava före innan jag töltar, så att hästen får sträcka ut ordentligt(eftersom traven är lösgörande)
Och försöker även där se till att hästen jobbar bra med bakdelen.

Sen blir det tölt på långsidorna, och när jag känner att jag har bakdelen med mig där så ställer jag upp koner på långsidorna.
Så hästen får springa slalom, och där blir det lite svårare att hålla koll på bakdelen (;

Jag har hur mycket tips som helst, men det här var några för tölt :D

*kl*

någon som har något/några bra tips på att få hästen mer samlad i tölten? jobbar mycket på takten nu och börjar få kläm på det, så jag ska smått gå vidare till en mer samlad tölt så han inte går så högt med huvudet

Träna skänkelvikningar o.s.v. i tölt.
Då kommer han lossna i sidorna och därmed komma till en lägre hållning.
Takten kommer också som ett brev på posten när du får igenom dessa övningar, en passtaktig häst blir mjukare i kroppen och släpper passtakten.

Kom ju på att jag iofs inte vet vilken takt din rosa :angel: häst går åt :o

det ska vi träna på :)

min rosa häst går i travtakt samt galopprollningar *suckar*
(travtakten kan du se i gångartstråden)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 526
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
301
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?