Bra övningar!

Sv: Bra övningar!

sthu:

MEN GUD VAD SÖÖT!!!!!!
Gud vad fin!
Den var ju jätte sööt! :D :D :D :D :D

Wippos:

Wippos! Vilka bra övningar!!!!
Ska prova dem så fort pollen blir frisk! :D

nej men vilken sötnos! :love::love: (jag är svag för fjordingar :d)

mitt bästa tips för dig är faktiskt att ta med honom till en kurs. Där kan en bra tränare se om det faktiskt är tölt han gör eller om det är grisepass. (grisepass kan leda till tölt ;))

Det finns mägnder med olika sätt att komma igång med tölten och tränaren brukar hitta den bästa just för din häst.. så mitt tips, åk på kurs eller anlita en tränare till det :) lycka till! :idea:

Wippos

Men det är ju riktigt bra övningar :) Du är ju expert på det här ju ^^ Haha! Det här verkar vara riktigt roliga övningar. Alla dom här ska jag verkligen pröva. Kanske inte skänkelvikning i galopp för det är vi inte så bra på än :angel:

Tack så jätte mycket för tipsen och det är bara att skriva mera :9

Tack tack tack!!

Mvh J

hehe ne, skänkelvikning i galopp har jag slutat på att öva :angel: han bröt bara av till tölt och skänkelvikning i galopp kommer nog inte än på ett tag i dressyrprogramen för oss ;)

Jo, en tränare hade ju helt klart varit det bästa. Men jag bor i världens mest konservativa område, där allt som inte är hoppning eller dressyr (fast dressyr är mest för dem som inte vågar hoppa) är bara blaj för puckon som inte kan rida ungefär. Tyvärr :(
Finns visserligen ett turridningsstall bara någon kilometer ifrån mej, hon kanske kan hjälpa mej lite! Vet visserligen inte vad hon har för erfarenhet, men hon verkar duktig det lilla jag sett av dem. Ska knata förbi imorgon om det inte är för pisseväder och se om hon vill ställa upp och tjäna lite extra. Vi kan ju kalla det en hushållsnära tjänst :angel:

Kom på en sak till! Jag är egentligen någon slags westerntönt, så jag har en westernsadel. Kan man tölta i en sån? För tillfället rider jag barbacka, väntar på min nya specialbyggda sadel, vilket är bäst? Så här i början i alla fall? Vad kan vara lättast för hästen? Har bra balans efter all barbackaridning så det ska väl inte vara något problem.. Kanske inte har så stor betydelse egentligen, men min erfarenhet av tölt är inte stor..

det kan jag heller inte svara på, har aldrig ridit i en westensadel. Men när jag lärde mammas polle tölta hade hon en stoor bomlös sadel som liknar en westensadel. Jag tror inte det ska bli något problem så länge inte sadeln ligger på bogbladen, då det hindrar rörelserna.

Nä så tänkte jag med. Min nya är som sagt special efter Figgen, så den ligger kanon, och jag frågade utprovaren om det går att tölta i westernsadel. Han visste inte, aldrig ridit islandshäst, men han sa samma sak. Det ska nog gå bra då. Kan ju börja testa barbacka i och för sig, tror han har lite lättare för det..

Kom på en sak till! Jag är egentligen någon slags westerntönt, så jag har en westernsadel. Kan man tölta i en sån? För tillfället rider jag barbacka, väntar på min nya specialbyggda sadel, vilket är bäst? Så här i början i alla fall? Vad kan vara lättast för hästen? Har bra balans efter all barbackaridning så det ska väl inte vara något problem.. Kanske inte har så stor betydelse egentligen, men min erfarenhet av tölt är inte stor..

Jag tycker du ska rida barbacka. På island(vad jag har hört) så brukar en del slänga av hästarna sadlarna när de inte töltar så bra och sen rida dem. Då får dem stor bogfrihet och det finns ingen sadel som kanske stör. Fast det borde gå att rida tölt i westernsadel:)

Då tänker vi lika! Vi kör på barbacka ett tag till, sadeln kommer inte förrän om en månad i vilket fall. Och barbacka är alltid trevligt när man har en mjuk och hårig ponny :p

Då tänker vi lika! Vi kör på barbacka ett tag till, sadeln kommer inte förrän om en månad i vilket fall. Och barbacka är alltid trevligt när man har en mjuk och hårig ponny :p

Det låter bra!:)
De tränar upp balansen på dej och det är skonsamt för hästen att få jobba med mer frihet ibland. Jag brukar träna barbacka minst två-tre ggr i månaden;) Nu har jag faktiskt fått en jätte bra balans(peppar,peppar:smirk:);)

Jätte bra övningar!!! :D

Har du lite mer tips på lösgörande skrittövningar och travövningar som gör traven säkrare (på en 5-gångare med väldigt lätt för tölt)? ;)

Har du lite mer tips på lösgörande skrittövningar och travövningar som gör traven säkrare (på en 5-gångare med väldigt lätt för tölt)? ;)

Jag har några!:)(kanske du inte tycker de är bra men iaf)

För att få till arbetet på volt har min tränare lärt mej lite bra tips.
Rid hästen på en volt. Låt hästen trava/tölta/skritta och var noga men att du håller igång den med drivning. Ofta har femgångare svårt att balansera sej på volter och faller lätt över i annan "lättare" gångart.
Flytta hästen utåt och inåt på volten. Var noga med att fånga upp på yttern så att hästen kan vila sej där. Går hästen över i annan gångart,fortsätt bara att driv,släpp inte efter på tygeln då de ses som en belöning.

Sen kan du lägga upp bommar på "sockerbitar" som du lagt på sidan. Liksom så att de ligger lite högre upp än bara på marken.

Hoppas du fattade något!;)

bommar bommar och åter bommar, sen ställande och böjande. Även som spurning_ skrev är en bra övning :)

jobbar mycket med klättring och förstärk bakmuskerna och som jag skrev i början med samlingen. Ju mer samling och balans dom har, desto lättare blir det för dom att gå renare i gångarterna.

tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet av passgångare. Red in en förrförra sommarn som visade sig att ha pass, men inget vi tränade på då han var så pass ung.

men bommar är jättebra! :)

Okej... det är typ som jag jobbar nu då. :)
Men tack ändå för tips båda två! (Wippos och spurning_)

Jag vill oxå ha hjälp :D

Jag har ej ridit min häst på ca en månad pga vila. Doch har vi tömkört, longerat o dyl varje dag.

Nu har jag börjat rida henne igen och nu är hon bara travtaktig (ofta) rollar osv. Den annars så känsliga hästen i munnen vill inte alls gå i form och är bara hård :(
Några tips? :crazy:

det med att hon är hård i munnen kan beror på att när man tömkör, longerar så har man inte samma finkänsla i handen. Vi säger om hon drar iväg så kan man sacka efter och dras med i tömmarna.. ja du kan ju tänka vilket motstånd detta ger i hennes känsliga mun.

ett bra tips för det är om du rider bettlöst (repgrimma, sidepull eller hack) en eller två veckor sen när du betslar henne igen så rider du med yttest mycket känsliga händer!

det med att du sa om travaktig, menar du att hon har tappat tölten helt? Kan beror på att under vilan tappade hon vissa muskler, även bakmuskler som behövs för att orka gå i en ren tölt eller rätt samling.
Så ut och klättra med dig ;) på ridbanan är övergångar från skritt till trav en riktigt styrkepass för musklerna där bak ;)

hoppas jag var till någon hjälp :idea:

Hej! Har ni några tips på hur man motiverar en häst som har lite mindre vilja, hon kan gå på bra och har fina gångarter bara hon vill men "latmasken" tar gärna överhanden. Jag bus rider rätt ofta för att hon ska bli "taggad" och tycka det är roligt och förstå att man faktiskt får gå framåt. Men det fungerar bara om hon har sin bästa racing kompis med sig.
Finns det några tips som hästar tycker är roligt, jag har blivit så "hemma blind" att jag har slut på ideer.

Min var likadan innan, och kan vara det vissa perioder nu med :angel:

men jag fick tips från en kurstränare att ta korta rundor i skogen och bara gasa järnet! Som du bekskrev; busrida:bow:

men annars vara nogrann med att ge rätt vitaminer och miniraler och kraftfoder. Se över fodret och foderstaten. Boven kan ju ligga där ;)

Annars träna mer så att hon får mer kondition helt enkelt :)

lycka till med pollen :idea:

En bra övning är också när man ska byta varv i volten, då gör man ju typ som ett S, kommer inte ihåg vad det heter när man gör det men i alla fall:D

Den här övningen har jag kört i tölt för att få in bakdelen men man kan säkert köra den i andra gångarter också.

Man rider på volten då, och när man ska styra in på S:et ska hästen vara rak och liksom svänga med bakdelen. Den får liksom inte vara ställd i halsen. Man får jobba så att om man ska svänga till vänster måste man lägga till vänsterskänkeln lite längre bak så att hästen flyttar bakdelen och kommer i rätt rikting .Lite som en framdelsvänding. Och sen där efter ska man ju svänga till höger och där blir det tvärtom.
Hoppas ni förstod något av det, för om man gör det tycker jag den är jätte bra!:)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 528
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
723
Senast: Squie
·
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
301
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI