Bra övningar!

Sv: Bra övningar!

Om det är din häst du menar så är det nog bara så att hon inte förstår, hon är väl bara 4 år ?

Jobba mkt med henne från marken i träns och klargör signalerna där först samt lär in ett röstkommando för fram och stopp.

jobbade henne igår med träns från marken, tror precis som du säger. Tack för svaret!

Fortsätt göra så ett tag, så hon verkligen förstår vad bettets olika inverkningar betyder.
Rid gärna med repgrimma under tränset också, fäst tyglarna i repgrimman genom bettringarna, det är KANON !!

Nu när hon inte kan ridas, endast promeneras så är det ju nästan som gjort att jag ska göra det. Tips på ett bra bett? har ett tredelat men det är smalt, funkar det? Tack för värsta bra tipsen :D Ska jag fästa tyglarna i ögglan på repgrimman då?

Jag har smalt tredelat på min unghäst och har haft ända sen han reds in.
Han har trivts bra på det ända från början och blir osäker när han får något annat i munnen.

Du skulle kunna träna lite på raka bett också, så hon vänjs in vid det. Så man har lite att växla mellan sen.

Du fäster tyglarna i delen av repet som är ovanför knutöglan.
Om du förstår, jag är ju så dålig på att förklara !!
Men du har ju nosdelen som fäster i två knutar, sen har du en bit rep till innan öglan som du i vanliga fall fäster grimskaftet i.
Så den biten mellan dom två nämnda knutarna :p

Ska se om jag hittar en bild för gud så pinsamt dålig jag var på det här :o

Haha! Jag förstod nästan! :d
Kolla om du hittar ngn bild så att jag vet säkert !

Hej, jag tänkte höra om ni har några bra övningar man kan göra i skritt, gärna som funkar på grusvägar.
I detta vädret är det vad som kan erbjudas hos mig, och jag känner att fantasin börjar tryta, det blir mest samma saker hela tiden.

Det vi gör nu är öppna/sluta, övergångar, lite slalom/serpentiner, jobbar med ställning och rakriktning, skänkelvikningenar är lite svårt på den hästen, så det har vi inte använt så mycket.

Har ni några roliga övningar så är de varmt välkommna, det börjar gå på lite slentrian nu. Dumma vinter:devil:

Nja, det är väl inte skänkelvikningarna i sig som är svåra. Utan problemet är väl snarare att skolorna blir sämre när jag jobbar mer skänkelvikning. Han är ganska stel och vill lätt förböja sig i skänkelvikningarna. Varför skolorna blir sämre kan säkert ha med mina hjälper att göra. Jag får vara övertydlig för att han inte bara ska gissa sig till vad jag vill och springa iväg i skänkelvikning. Ska ta och prata med en tränare om det sen, för det beror säkert på att jag inte är helt tydlig.
Men när man väl jobbat ett tag så går skänkelvikningarna bättre, men då är det dubbelt jobba för att komma igång med skolorna igen. Svårt att förklara.
Så därför har jag valt bort skänkelvikning mer och mer, eftersom jag tycker att skolorna funkar bättre, han är väldigt stel så det är funkar bra på honom.

Eller finns det något bra tips för att underlätta "övergångarna" mellan skolor och skänkelvikning. För annars är det inga problem om jag byter tex från öppna till sluta eller så, utan det är bara när skänkelvikningen kommer in.:confused:

Det enda som gäller är att du är noggrann med dina hjälper, antagligen blir han förvirrad för att du är lite otydlig.

Ja det tror jag också. Han reagerar ju på första hjälpen, så jag kanske börar i fel ände. Ber jag om för många saker samtidigt så blir han ltie stressad, så jag tar ett steg i taget, börjar med ställning, går vidare en hjälp i taget eller hur man ska säga.

Jag funderar på om jag kanske ska börja olika, för i början så blir det ju väldigt likt och då är det förvirrande när det kommer in en hjälp som inte stämmer in i det han tänkt sig. Tex om vi gjort mycket öppna så förväntar han sig det.

Ska fundera lite på det och se vad tränaren säger, för det beror ju på mig det är jag säker på, han kan ju båda rörelserna.

Senast ändrad:

Fortsätt göra så ett tag, så hon verkligen förstår vad bettets olika inverkningar betyder.
Rid gärna med repgrimma under tränset också, fäst tyglarna i repgrimman genom bettringarna, det är KANON !!

Du har ingen bild på hur det ser ut? :angel:

Jag har inte hittat någon hittills men kan rida Erro med det imorgon och fota hur det hela ser ut så kan jag lägga upp den imorgon kväll :)

Idag gav vi oss på det igen, har inte gjort några direkta försök sen tidigt i höstas, och det gick JÄTTEBRA!!!:banana:

Han var så duktig att jag nästan började fundera på om något proffs varit där och smygtränat honom:p

*kl*

oh, roligt att denna tråden har vaknat till liv igen! :)
är oxå lite nyfiken på det där med repgrimman Michis, jag tror jag fattar, men vill gärna se en bild med :laugh:

själv håller man på och kanske sadla om till western :angel:

Bara för det så glömde jag ju HELT BORT att fota !!
:mad:

Gör ett nytt försök imorgon.

Elina8: Allt har nog bara flytit in i honom, det blir lätt så. Som med unghästar, dom måste smälta det hela lite :)
Kul att det gick så bra idag !!

ooh jag som va så nyfiken! har du ingen bild på en häst i repgrimma och sen rita dit din förklaring? :d

Min dator med alla bilder från Erro's inridning dog ju så alla repgrimmebilder är borta :o

Om ni orkar hålla er tills imorgon kväll så ska ni få då !! ;)

Jag har en bild på repgrimma + bett.
Rodihuvud68.jpg

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 526
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
301
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025