Bra övningar!

Sv: Bra övningar!

ja det är en jättebra övning! körde den mycket för min gammla tränare, speciellt i tölten. men nu hade jag glömt den, och du påminde mig ;):bow::bow:

Kul att man kan vara lite till hjälp!:) Det är det som är så kul här på buke, alla kan hjälpa varandra. Det behöver inte vara de som är bäst på att rida som hjälper de sämre utan ibland kan de vara tvärtom och så. Kanske inte för att de var så nu men men:angel::p

ja det är jättebra! :D för en del kurser man åker på kanske bara är inriktad på en sak, jag har varit på två stycken där det enbart handlade om öppna och sluta :angel: sen kanske jag inte vet ett smack om flygande pass vilket en annan kanske både har erfarenhet och kunskap om! :idea:

*kl*

Och hörrni! In med alla olika tips på övningar ni kan komma på nu!;) Alla träningstips överhuvudtaget är välkommna! Så skriv nu !:p

Jag har ett litet aber, hästen har varit säker på öppna och sluta tidiagre men nu efter vilan bara stänger hon av och gör typ sidepas! hur ska jag gör???

Hej, det är ett rätt så vanligt "problem". Efter vilan har kanske inte hästen satts igång ordentligt och inte orkar jobba ordentligt. Du kanske måste repetera lydnaden lite.
Börja öva upp smidigheten på hästen, var noga med att hästen lyssnar på dina halvhalter. Ge beröm när hästen gör det minsta rätt.

Du kan även jobba hästen från marken, mycket sidvärtes övningar är bra. Du ska känna att du har kontroll över alla hästens ben.
När du känner att hästen ger efter på dina sitshjälper och går dit du vill kommer det säkert funka när du ger hästen signalerna för öppna/sluta.:)

Hästen som är både islänning och fjording har han stått på Vissmålen, Huskvarna? :confused:

I Danmark är det väldigt vanligt med fjording/isiskorsningar. Tycker de är rätt charmiga :)

Nä, isisarna borde ändå få behålla sina unika gångarter och inte bli uppblandade med andra raser.

blir lite trådkapning nu.. är medryttare på en isis då min kompis som äger den är sjuk och behöver hjälp. Han är en sk naturtöltare, och därför tycker jag det är svårt att träna upp hans trav. Har märkt att han travar i nedförsbackar, så har ridit mkt i nedförsbackar för att det ska bli mer "naturligt" för honom, men kan fortfarande inte få honom att trava på raka vägar. Har även försökt att ta en nedförsbacke i trav och sen försöka få honom att fortsätta när backen är över, men så fort lutningen är borta så kommer tölten. Har ingen paddock att rida i heller, så blir bara grusvägar eller i skogen. Nåra tips på hur jag kan träna upp hans trav?

Tänkte bara påpeka att det inte ä det lättatste att rida tölt i en westernsadel då du behöver att komma något längre bak. I och med att få en bra tölt och ren tölt ä att få hästen att använda motorn bakifrån å fram mer motor bak högre å renare, finare tölt. Hoppas att ni fattar vad jag menar annars får jag förklara bättre. Har ridit bådde western och Isisar. Då kan jag hellre rekomendera en lång å platt alround en som liger nära hästen. Det ä därför isländarna gärna tar av sadlen för att komma nära hästen.

ett bra knep för och hjälpa honom hitta takten i tölt är om du lägger ut bommar, i ditt fall då kanske tjocka grenar eller liknande som du kan hitta i skogen. Försök hela tiden rida honom i en bra form och lutar dig en aning frammåt på långa tyglar så han "rammlar fram" på bogen lite, när han går över till trav sitter du rakt över honom igen. men bommar är en jättebra övning till sånt här :)

Nixpix, han hittades utanför Svenljunga ihop med några andra hästar. En gammal man som dött, kan inte alla turer runt det.
Därefter bodde han i Sjötofta (med ett litet gästspel i Mossebo) och nu står han hos mig i Sandshult.

Håller med om att det inte borde korsas så, det är en mycket misslyckad korsning. Eksem, sneda ben, alldeles för lättfödd, obefintliga gångarter.. Nej, det är inget att rekommendera. Men han var långt ifrån planerad.

Antar det var till mig?

Det finns lika många modeller av westernsadlar som det finns.. eeh.. Många helt enkelt.
Den jag ska få, när den nu dyker upp, är kort och bred, och sätter sätet rätt långt bak, eftersom hästen är byggd sån. Så just där tror jag inte det är några problem.
Problemet med att komma nära hästen har man väl i alla sadlar?

Nä, barbacka är trevligt, så jag håller mig till det tills min sadel är här. Sen lär det bli en del barbacka ändå, man ska ju komma ihåg att sadla med :angel:

Jag har en specialtillverkad sadel till min islänning som är byggd på en western bom, funkar utmärkt att tölta i, det viktiga är att sadeln sitter bra på hästen och inte stör bogfriheten, men det spelar ju ingen roll vilken gångart det handlar om.

även många som blandar isis&shettis.. Varför?

Någon som har tips till unghäst som tycker bettet är obehagligt, och fattar inte riktigt vinkeln med att stanna&svänga, skakar mest på huvudet eller går emot. har testat att ha lätt hand och en lite bestämdare.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 526
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
301
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?