Sv: Bra övningar!
ojoj, här kan jag sitta och skriva hela förmiddagen
okey, lösgörande övningar:
* Övergångar och göra halt från alla gångarter och igångsättning utan något skrittsteg,(eller travsteg om det är galopp)
* När man kan göra halt från galopp kan man gå vidare till galoppombyten med en halt mellan eller skrittsteg. Därefter galoppombyten i steget
* Ställande övningar som "kyssa stigbygeln".
Töltövningar:
* Tölta i serpentiner, böjjande övning.
* Träna de olika växlarna i tölten. Tips för ökad tölt, ställ hästen innåt, så har den lättare att gå rent och inte slänga in galopprollningar.
* Tölta på en volt och minska volten. (tränar balansen i tölten samt smidigtheten hos hästen)
* Tölta i öppna och skänkelvikning.
* Även här övergångar från olika gångarter.
Andra små övningar:
*Önskas längre stegländer, testa bommar. först i normala avstånd, sen länger du dom lite så hästen måste trampa på friskare. Eller varför inte tvärtom med att minska avståndet så att hästen måste göra "lyftande steg".
*Träna gärna cavalettibommar då och då och stärk upp ryggen. (klättring rek.)
* Träna bak- och framdelsvändning. försök gärna få hästen att börja trampa då
(istället för att bara snäva runt bakbenet resp. frambenet)
* Försök hela tiden att plocka ihop hästen, förhålla, skänkla och ge efter därav att du eftersträvar mot en ny samlingsgrad, då du även får ryggen att arbeta mer och bakbenen kommer under, vilket även förgyller tölten
Jag har massor mer med tips, men här var iaf några jag använder mig av
Jag har ridit mest dressyr och övat upp samlinggraden på min isis, och igår testade jag lite tölt.
helt fantastig var han. fick in en ökad tölt jag aldrig hade kunnat rida innan pga att han gärna fick in galopprollningar. igår gick han som en klocka. Sen efter att ha sett uppvisningen på Globen gjorde mig ännu mer motiverad att börja töltträna mer
(annars tävlar jag i "vanlig" dressyr)