Bra övningar!

Sputnick

Trådstartare
Det finns kanske någon sån här tråd men jag har inte sett någon på länge=)! Jag skulle vilja ha tips på en massa olika övningar som man kan göra med islandshästen. Allt från markarbete till töltarbete!
Gärna övningar där man övar upp smidigheten på hästen!
Tack på förhand!;)

Senast ändrad:
Sv: Bra övningar!

ojoj, här kan jag sitta och skriva hela förmiddagen :)

okey, lösgörande övningar:

* Övergångar och göra halt från alla gångarter och igångsättning utan något skrittsteg,(eller travsteg om det är galopp)
* När man kan göra halt från galopp kan man gå vidare till galoppombyten med en halt mellan eller skrittsteg. Därefter galoppombyten i steget
* Ställande övningar som "kyssa stigbygeln".

Töltövningar:

* Tölta i serpentiner, böjjande övning.
* Träna de olika växlarna i tölten. Tips för ökad tölt, ställ hästen innåt, så har den lättare att gå rent och inte slänga in galopprollningar.
* Tölta på en volt och minska volten. (tränar balansen i tölten samt smidigtheten hos hästen)
* Tölta i öppna och skänkelvikning.
* Även här övergångar från olika gångarter.

Andra små övningar:

*Önskas längre stegländer, testa bommar. först i normala avstånd, sen länger du dom lite så hästen måste trampa på friskare. Eller varför inte tvärtom med att minska avståndet så att hästen måste göra "lyftande steg".
*Träna gärna cavalettibommar då och då och stärk upp ryggen. (klättring rek.)
* Träna bak- och framdelsvändning. försök gärna få hästen att börja trampa då :) (istället för att bara snäva runt bakbenet resp. frambenet)
* Försök hela tiden att plocka ihop hästen, förhålla, skänkla och ge efter därav att du eftersträvar mot en ny samlingsgrad, då du även får ryggen att arbeta mer och bakbenen kommer under, vilket även förgyller tölten ;)

Jag har massor mer med tips, men här var iaf några jag använder mig av

Jag har ridit mest dressyr och övat upp samlinggraden på min isis, och igår testade jag lite tölt. :eek: helt fantastig var han. fick in en ökad tölt jag aldrig hade kunnat rida innan pga att han gärna fick in galopprollningar. igår gick han som en klocka. Sen efter att ha sett uppvisningen på Globen gjorde mig ännu mer motiverad att börja töltträna mer :D (annars tävlar jag i "vanlig" dressyr)

jag tyckte det verkar vara bra övningar, tävlar du dressyr i klasser för islandshästar?

nej, har bara tävlat dressyr en gång nu i okt på "vanlig" tävling.(om man inte räknar med clear roud för tre år sedan) Ska börja tävla mer efter nyår, då jag få möta dom stora hästarna :crazy:

annars tävlar jag bara en helg i bruksridning varje sommar

oj vad spännande! Hur har det gått på de "vanliga" tävlingarna? Jag är lite sugen på det med nämligne...

på clear round menas med att ingen placering görs, men dom satte endå upp en lista efteråt vilken som hade mest poäng och så och där kom jag etta. sen nu i okt tävlade jag LB1 och kom 3:a :)

Jasså rider du oxå en islandshäst då? :)

Obs, blir lite trådkap här, du kan väl PM:a mig ;)

på clear round menas med att ingen placering görs, men dom satte endå upp en lista efteråt vilken som hade mest poäng och så och där kom jag etta. sen nu i okt tävlade jag LB1 och kom 3:a :)

Jasså rider du oxå en islandshäst då? :)

Obs, blir lite trådkap här, du kan väl PM:a mig ;)

Ja tänkte på det med. Hur PM:ar man? ÄR gansk ny här :o

Super bra övningar,tack så mycket! Förlåt för att jag inte svarat, har haft annat för mej:crazy:

hm...

jag tränar mycket galopp nu, så jag ska tänka efter lite ..

Galopp

Försök eftersträva en så rund och taktmässig galopp som möjligt;
Öka och minska och när du hittar takten; minska ännu mer och försök få hästen att trampa under sig.

Lägg ut två bommar med ett antal galoppsprång inräknat. Om vi säger att din häst tar 5 normala galoppsprång där mellan, försök få in 6 eller 7 st ;)

Halt från galopp är en jättebra övning. Här gäller det att du kan räkna in rätt tillfälle att andas ut och samtidigt göra en halvhalt, vilket får honom att sätta in bakbenen under sig, när han gör det så gör du yttligare en halvhalt och sätter dig ner, då ska han stanna. Halt från galopp ska inte vara något slitande i tyglarna tills hästen stannar, utan den ska stanna med hjälp av dina kropssignaler och med eftergift på tygeln.

Efter halten; till galopp igen. inget travsteg mellan ;)

Skänkelvikning i galopp, väldigt svag skänkelvikning i början, annars börjar han tackta efter, min går över till tölt då :angel:

Trav

Börja först vid skritten att "driva in hästen i halten", det innebär att man driver in bakbenen samtidigt som man ber den stanna. Här eftersträvar man att hästen börjar sätta under bakbenen och gärna får något extratramp :d

sen i traven gör du samma sak, fast du förhåller bara, alltså "driva in hästen till förhållningen". När man ber hästen att samla sig så driver man alltså på, inte stoppa den genom tygeln. Målet med denna övning är att kunna brosma upp hästen utan tygeltag ;)

du kan i traven då be hästen öka lite, ca 3-4 steg, sen tar du tillbaka den och plockar ett par steg sen driv på igen. När den går där du önskar att ha den så hänger du bara på, stilla med händer och skänkar, sitt rakt över och gör ingenting

skänkelvikning, öppna och sluta

ehm.. ja det var några jag kom på nu :)

hoppas du förstod mina luddiga förklaringar:angel:

Senast ändrad:

Lånar tråden lite

Jag vill gärna ha lite tips på hur man kan få hästen att tölta!

Hästen i fråga är inte en ren isis, utan hälften fjording. Han töltar i hagen där det är ojämnt, och det har hänt att han töltar istället för att trava snabbt i skogen. Visserligen itne helt säker på om det är ren tölt, men det gör mig detsamma... Har fått tips om att rida mycket öppna och sluta, men jag vill ha mer! Tölt är årets projekt, haha! Vad kan mer vara bra att träna för att få fram (om det ens går) lite tölt?

Lånar tråden lite

Jag vill gärna ha lite tips på hur man kan få hästen att tölta!

Hästen i fråga är inte en ren isis, utan hälften fjording. Han töltar i hagen där det är ojämnt, och det har hänt att han töltar istället för att trava snabbt i skogen. Visserligen itne helt säker på om det är ren tölt, men det gör mig detsamma... Har fått tips om att rida mycket öppna och sluta, men jag vill ha mer! Tölt är årets projekt, haha! Vad kan mer vara bra att träna för att få fram (om det ens går) lite tölt?

Hej!

Jag har aldrig hört om en häst som är en blandning av isis och
fjording :D
Gud vad coolt! ^^,
MIn häst är väldigt stel så man får värkligen värma upp henne innan.
Men jag gör skänkelvikning, bakvändningar mm..
och då går det jätte bra. jag har fått tippsen härifrån XP
Kan du inte visa en bild på din häst??
Jag blev jätte nyfiken :d

Lycka till!!

Kram, Kram

Haha, ja det är ingen vanlig blandning (och egentligen inte så lyckad..). Inte någon vacker häst, men många tycker han är söt. Han själv inräknat. Det J*vla hästen vet om att han är gullig och har vett att utnyttja det :p

En bild på knubbisen, visserligen från november förra året, men han ser likadan ut. Lite hårigare bara.
IMG_0018.jpg

Wippos

Men det är ju riktigt bra övningar :) Du är ju expert på det här ju ^^ Haha! Det här verkar vara riktigt roliga övningar. Alla dom här ska jag verkligen pröva. Kanske inte skänkelvikning i galopp för det är vi inte så bra på än :angel:

Tack så jätte mycket för tipsen och det är bara att skriva mera :9

Tack tack tack!!

Mvh J

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 526
Senast: Ragdoll
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
301
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?