Bra övningar till barn

Stargirl

Trådstartare
Jag har precis köpt en liten B-ponny till min dotter. Ponnyn är hur snäll som helst, men blir lite stark och pigg när hon rider. Har ni några bra övningar som en 6-åring kan göra? Vi har såklart äldre barn som rider den oxå ibland, men tanken är ju att min dotter ska klara av henne själv om ett litet tag. Än så länge går jag bredvid.

Sv: Bra övningar till barn

När jag har lite nybörjarelever jobbar vi ganska mkt ute i skogen, stannar och sätter igång på vägarna, slamom runt träden först med ledare (där barnet måste berätta för ledaren var h*n är på väg så det är barnet som bestämmer vägen) sedan själva utan ledare, just den övningen gör att barnen blir väldigt koncentrerade och verkligen rider (dvs inte åker häst)...
Gör en variant på ridbanan med en massa koner huller om buller (som träden i en skog).
Men just stanna-sätta igång-sväng övningar är bra för sammarbetet i början.

När jag var i den ålderna och red småponnyer kommer jag ihåg att jag ÄLSKADE att rida hinderbana:D
Typ- Koner och hinderstöd med slalom och "labyrinten" osv... Så styra och tempoväxlingar... Man satte helt enkelt ut punkt där de var halt... Också trav till *** och så slalom och halt mellan hinderstöden osv tillexempel...

Och sen eftersom man blev duktigare så höjde man svårigheten genom högre tempo å fianre "rundare" volter och ja... högre nivå helt enkelt...^^

Haha det här blev jätterörigt- Fick bara en massa shettisminnen över mig:o:p
Men viktigast i den åldern är väl att ha kul och leka fram allt:idea:

Tack, ja koner och slalom är kanon, det är dessutom lättare att våga släppa när de har lite stopp och hinder här och var :laugh:
Lite shettisminnen är alltid kul att höra.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 953
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama