Sv: Bra lr dålig hundägare...
Ingen regel utan undantag. Jag fasthåller ändå att de allra flesta hundar, vare sig det är jakt-, bruks-, sällskapshundar osv. hellre väljer tv-soffan med matte & husse motför ensam i hundgården
. (med undantag för vissa polar- och draghundar)
Jag känner två stycken som har sina hundar i hundgård mestadels. Den ena har jämthundar, som får komma in i huset vid 1-2 tillfällen i veckan några timmar. De har fått en tjock vinterpäls, och svettas naturligtvis av inomhusvärman. Men jag är helt övertygad om att de hundarna skulle välja familjeliv framför hundgårdsliv - för de är jättegoa och sociala.
Den andra har kapplöpningshundar, närmare tio stycken, vilka bor i hundgård (utom ett par som får vara inne av någon anledning). Också sociala och trevliga hundar, som ligger och trycker i hundkojorna hela vintern av förklarliga skäl. Jag har mycket svårt att tro att de VILL vara ute.
Jag menar bara att fastän ägaren påstår att "de vill vara ute, inte inne" så tror jag att hunden i 99% av fallen skulle föredra att leva familjeliv.
Precis som när vissa hästägare säger att "hästen VILL in i stallet på kvällen" för att hästarna står och trycker vid grinden när det är foderdags. (de vill ju in för att få mat)
Och att en 10-veckorsvalp väljer att vara ensam ute i snöstorm framför matte/husses sällskap hör väl inte till vanligheten?