Bra köp tro?

Sv: Bra köp tro?

Det är Cavalettin du är intresserad av och inte oxern väl? de ser så lika ut på bild så svårt att avgöra.

Jag har en oxer till vår welsh mountain och jag är jättenöjd med den! Passar våra behov perfekt, kör mest på grusväg, lite i paddock och lite på stubbfält och lite asfalt. Det enda jag kände när jag köpte den var att den var på gränsen för stor till vår lilla ponny, och då har jag ändå läst att vissa försäljare rekommenderar den till shetlandsponnyer, vilket jag tycker låter helt galet.

Vi fick bara med en skakellängd men pappa var snäll och gjorde ett par kortare skaklar till så nu passar den perfekt tycker jag.

Sen köpte jag Driveouts startsele och den är också helt ok :)

Ok ja det ser jag är skillnad, kanske kan be dom fästa dom på när jag köper den. Tack tack för hjälpen men du shettlandskusk tycker roslagsvagnen och ni andra tycker att cavalettin duger bra, frågan är ju om man borde gå upp ett snäpp till sporten och se om dom kan sälja till ett bra paketpris ;)

Jag köpte körpaketet (det stora, med en Oxer-vagn) från Ädelssons för två år sen. Tycker det funkar finfint för hobbykörning, som är det enda jag ägnar mig åt.

Körde från början minst 4 dagar i veckan, numera blir det 2-3, men det är pga hästen och inte utrustningen. Jag är nöjd med både sele och vagn. Visst, det är inte toppenkvalitet på lädret, det är skavt både på bröstan och på däckeln, men allting är helt och inga sömmar har gått sönder heller. Vagnen är också skavd på vissa ställen, främst där skakelöglorna sitter, men funkar fint till att köra över stock och sten med. Man sitter relativt bekvämt tycker jag, men jag har inget att jämföra med. Jag har dock korta ben och når inte riktigt ner för att ta stöd med fötterna i korgen, så jag har klätt den översta stången framtill med en gummislang så jag kan ha fötterna där istället, utan att skava lacken i onödan. Jag har även fått ditsvetsat ett par nya öglor för att fästa bakselen i. Tyckte inte det gick så bra att fästa den i de öglorna som fanns.

Det enda negativa jag drabbats av är att ventilen till däcken har gått sönder under körning. Det har berott på dåligt pumpat däck i kombination med väldigt ojämnt underlag att köra på och jag kollar numera däcken ofta och håller dem välpumpade.

IMG_1385_zps5f8c5841.jpg

IMG_1401B_zps956254d9.jpg

Jag kan bara rekommendera en vagn jag själv har kört :) Jag är mycket nöjd med min roslagsrockard och jag vet att det är bra kvalité. Eftersom det bara är 1500:- som skiljer så hade jag, personligen, valt en svensktillverkad vagn med bra andrahandsvärde som ofta används i tremomentskörning. Då vet man att den håller :)

Okej mycket att ta in och fundera på O_o
Går det sätta medar på roslagsvagnen tro? Vad kostar nya däck till dom, för det borde ju slita rätt bra på dom om man nästan bara kör på grus?

Jag vet inte :)

Tror inte det sliter särskilt mycket. Sliter inte mer än på något annat däck och oftast brukar inte däck bli utslitna tror jag, snarare så att gummislangarna går sönder.

Tackar :)
Mycket finare i svart ;) blir det färgskav på dom?
Din har luftgummihjul va? Sen gillar jag när det är nät i botten och inte brädor.

Åh sån beslutångest jag har :(

Ja alltså om färgen lossnar på en sådan vagn om den får en smäll eller ett ordentligt skrap, tänker om man förstör den om man lackar den ;) för det sitter ju inte bättre än på en bil liksom :)

Du förstör inte den om du målar om/lackerar om den :) Men ja, det blir färgskav om du skrapar emot något antar jag. Men det blir det med alla vagnar :)

Okej det låter bra :) lackar nog om den då om det blir den, killen är lackerare så det blir ju professionellt gjort :)

Måste bara ha ihop lite pengar till så åker jag nog allt till Mullsjö och kollar på den, är det ett bra pris på den?

Åk och titta! Hon säljer dessutom också cavalettivagnen så du kan titta på båda :)
Jag tycker det är ett bra pris. Min hade du fått betala runt det dubbla för - BEGAGNAD. Men jag vet inte om roslagsrockaden hon säljer är tävlingsgodkänd. Fråga om spårvidden!

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 923
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 953
Senast: Gnist
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama