Bra köp tro?

Sv: Bra köp tro?

fast roslagsrockarden har en trädyna och ingen fjädring?

Jag har den större varianten av den där vagnen och jag är MYCKET nöjd.
Den är rejäl och stabil och lätt att ställa in efter hästen.

Selen vet jag inget om men jag har förstått nu efter att ha gått på smällen själv att det inte alltid spelar så stor roll om selen kostar 1500 eller 5000 :-p
Kvalitetsmässigt alltså. Sen har kanske en sele för fem tusen lite bättre finesser som lite mer fodring på gjorden, linbärare och annat "lull" ...

Så jag röstar för en budgetsele om du inte tänker köra marataon och inte vill köpa en Tärnsjö sele.

Nej, det är inte sant det du säger om selarna. Detta försökte vi även förklara på i Körfolk-gruppen på Facebook.

För 1500:- får man inte ett vidare bra läder. Du får en sele som fungerar till lättare körning, dvs 1-2 gånger i veckan. Då kommer en sådan sele hålla ett bra tag förutsatt att man håller efter den.
För 5000:- får du en helt okej hobbysele. Dvs en sele du kan köra med 6-14 dagar i veckan, i ur och skur, du kan träna med den och även tävla en del. Den kommer hålla för detta. Man måste givetvis hålla efter även denna sele. Men du får ingen toppsele för detta priset. Men du kan förvänta dig att den håller i minst fem år iallafall, sedan börjar den bli lite "trött". Fortfarande funktionsduglig såklart, men ofta har något töjt sig, någon ögla på svanskappan har släppt och dylikt. En Tärnsjösele håller i 50 år. En väsentlig skillnad.

Fast det står att roslagsvagnen är fjädrad.
Selen kommer nog bli den hos ädelssons, står mellan den och drive outs start men eftersom jag behöver köpa annan brösta till mannen så blir det nog Ädelssons för 1995:- och om det funkar en collar från drive out för 1600:-

Så det är vagnen som är mitt stora bekymmer, vill ha en som håller, som jag inte måste vara "rädd" för att köra bröt med om man säger så ;)

Vi och vi ...

Ja, med tanke på att min sele för fem tusen tappade sömmar, lädret sprack efter några månaders användning (jag fick dock nya grejer direkt när jag reklamerade .- ska jag tillägga - och de här kanske håller bättre??) så undrar jag om det verkligen är lönt att köpa något för fem tusen snarare än femtonhundra. Sen får "ni" förklara bäst ni vill, jag kan tänka själv också! ;)

Den synbara skillnaden som jag kan se är faktiskt att det är lite mer ergonomiska grejer för hästen, kanske lädret är något mer försärkt på andra ställen mm och att det är fina linbärare. Jag känner (faktiskt) lite "bitter" över att jag inte köpte en "billigare" sele faktiskt. Jag vet inte vad jag har fått mer för pengarna än vad jag skulle fått om jag köpt en "basic-sele" för två tusen.

Hade jag köpt en sele för hälften av priset kanske den hållit i fem år och jag varit supernöjd med det lika gärna.

Så om man nu inte tänker köpa en Tärnsjösele eller motsvarande röstar jag för en sele i "budget-klassen" snarare än en som ligger i någon slags mellanbudget.:p

Ang. Ädelssons vagn så har inte jag haft min vagn så länge men jag måste säga att den känns "rejäl". Jag kör över stock och sten (!!!) vilket jag inte tänkt mig från början men den känns hela tiden stabil och bekväm att åka i.

Lite färg-skav har det blivit på ett ställe och svängeln gnisslar lite. Men gnisslet kan man ju smörja upp och färgskavet, ja, det är en budgetvagn så det får man väl ta.

Tycker det är smart att det även finns medar till dom :)

Klockmalva, har du oxern?

Vi var flertalet som försökte förklara att man inte får en superkvalitetssele för 5000:-.

Du fick kanske ett måndagsexemplar? Läder är trots allt levande och vem vet, just den selen du fick har kanske fått ligga i fabriken för länge, osmord? Du hade dessutom alternativet att lämna tillbaka selen och få tillbaka pengarna - ångerrätt. Och då kunde du köpt en sele för halva det priset och testat. Jag har haft en sele i den prisklassen och jag slet mitt hår varenda gång skakelöglan la sig framför eller bakom däckeln (skakelöglan var likadan som TS visar).

För 1500:- får du ett helt okej träns. Det kan man ju också fundera över.

Åh, fast ett av mina absolut bästa träns kostade 300 kr....
och jag har köpt ett kvalitetsträns för 1500 kr som gick sönder ganska snabbt. Läder är ju läder ...

Men, det kanske är en bättre sele än vad jag tror, som sagt var jag är rätt ambivalent. Och ja, jag misstänker att det är ett måndagsexemplar. Men jag har ju fått nya grejer som ser jättebra ut så företaget har jag bara GOTT att säga om! (om nån nu vet vilket det är jag handlat från ;)

Ursäkta min okunskap men hur menar du att skackelöglan la sig framför eller bakom, den gled åt sidan liksom? Sitter dom fast på dyrare menar du?

Det är ju ett skydd för däcket och då borde det inte vara okej va? Är det 110 spårvidden ska vara minst?

Jag vet inte vilken sele du köpt eller från vilken tillverkare, men är det tex en Idealsele och du kör en häst på hobbynivå och du ser efter selen - då kommer du kunna ha selen lääääänge.

Jag har haft min i fem år och jag kan säkert ha den i flera år till. Den är inte vacker eftersom jag smörjer max en gång årligen, men den håller. Inget har rostat. Ingen söm har gått sönder. Däremot har lädret blivit slitet på sina ställen, tex skakelöglorna. Men jag har kört två ponnys med den regelbundet i fem år. Jag hade en billigare sele förr (Pfiff standard), den körde jag regelbundet en ponny med i ett år ungefär. Den såg likadan ut efter ett år som min misshandlade Idealsele gör fem år senare. Och den billigare selen smorde jag och höll efter. Så visst är där skillnader :)

De flyttar sig ibland och lägger sig framför eller bakom däckeln, liksom fastnar. Jag tror att någon här på Buke fixade det genom att nita fast remmen. Den typ lägger sig, här kan man se lite:

Masse3.jpg

Detta händer aldrig på selen jag har nu. Där finns nämligen en sorts spärr.

Time will tell, just nu känner jag mig lite ... pja, lurad känns väl fel men man blir ju ledsen när man tycker att man "kostat på sig" något fint och bra också pajar det direkt typ.

Åh, en sån grej hade jag fått vansinnesutbrott på! ;)

Jag selar fel ibland, glömmer sätta draglädret genom linbäraren och andra små skit-detaljer som egentligen inte fyller nån funktion, vänder tömmen med mera. Jag måste alltid stanna och rätta till så det ser "rätt" ut.

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 923
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 953
Senast: Gnist
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama