Bra gångarter?

J

jeslin

Nu har jag några frågor som jag skulle vilja ha svar på från er duktiga dressyrryttare.

Hur ska en riktigt bra skritt, trav respektive galopp ska se ut? Vad är det som gör gångarten bra? Gärna filmexempel!

Kan man vara säker på att en unghäst med bra gångarter i frihet kommer röra sig bra under ryttare så småningom (förutsatt att den rids på ett bra sätt förstårs)?

Hur kan man förbättra sämre gångarter?
Borde det inte rimligtvis handla inte bara om fysiska förutsättningar utan också om vilja och glädje att visa upp sig "flott"? Hur kan man i såfall bygga upp denna vilja och glädje?

Sv: Bra gångarter?

en bra trav(8 p på bruksprov -03):

http://www.ridponny.homestead.com/files/Waco_trav_under_ryttare_22_mars_2003_MOL002.ASF

en bra galopp av hingsten FenoMe(10 p av uppsutten testryttare från 4:års bruksprovet):
feno_me_i_galopp_riden_nov_2002.jpg

Med rätt ridning behåller hästen sina gångarter men många ryttare har lätt att "förstöra" dom.

Genom att får hästen lösgjord och med rätt takt, tempo och drivning kan man förbättra sämre gångarter.

jeslin skrev:
Hur ska en riktigt bra skritt, trav respektive galopp ska se ut? Vad är det som gör gångarten bra? Gärna filmexempel!

andra hästar med bra gångarter:
http://www.zippyvideos.com/7343138644611726/miranda-annika_0001/bra trav

http://www.zippyvideos.com/5848052444570586/nisse-annika_0001/ bra trav o galopp

jeslin skrev:
Kan man vara säker på att en unghäst med bra gångarter i frihet kommer röra sig bra under ryttare så småningom (förutsatt att den rids på ett bra sätt förstårs)?

tyvärr finns det de som inte gör det, därför är det ett vägspel att köpa en häst som ännu inte är inriden.

jeslin skrev:
Hur kan man förbättra sämre gångarter?
Borde det inte rimligtvis handla inte bara om fysiska förutsättningar utan också om vilja och glädje att visa upp sig "flott"? Hur kan man i såfall bygga upp denna vilja och glädje?

Ja man kan förbättre gångarter, skärkillt traven, sen är lättast.

Hästens bakbensaktivitet spelar en stor roll, har hästen bra bakben så är det mkt lättare att få en bra trav, Om hästen gillar att visa upp sig så är det naturligtvis ett stort plus för då får hästen en bättre utstrålning.

Min c-ponny utvecklade vi traven på och det bästa han visste var att tävla, vi tävlade inte ofta och inte så att han skulle behöva göra slut på sig på varje tävling, och mellan tävlingarna red vi mest i skogen, där kan man träna hur mkt dressyr som helst :banana:

film på hans trav från början:

http://www.zippyvideos.com/5597353334403636/hmm../
trav efter att den blivit bättre:
http://www.zippyvideos.com/3928690894005096/dancer/

fast just på den där ponnyn så rör hans sig nästan likadant i första och andra filmen. Skillnaden är att han har bakbenen med sig i andra filmen plus att om det är du som rider på båda filmerna så rider du ju 20 ggr bättre i andra filmen. Går ju inte att jämföra en LB ryttare med en som rider FEI, klart att hästen kommer röra sig annorlunda

Hur många år tog det att förbättra c-ponnyns gångarter från första filmen till andra filmen?

Man ser ju klart och tydligt skillnaden och att han bär sig på ett helt annat sätt, ser jättefin ut på den andra filmen. Bra jobbat!

En riktigt bra skritt för mig är en häst som skrittar genom hela kroppen och har ett bra övertramp och mjuka framben och en hals som "pendlar" med stegen, absolut inga stela pinnar som "spansk skritt" eller om hästen är riden så får den absolut inte vara spänd i nacken. Skritten är väldigt svår att påverka men oerhört lätt att förstöra.

En bra trav ska först och främst ha en bra takt, bakbena ska kunna vinklas väl och inte vara för raka. Frambenen vill inte jag ha sprättiga och helst inte för flashiga. Höga knälyft är heller inget jag anser vara attraktivt. Trav är i regel svårast och sitta ner i och en häst som rör sig mycket kan bli väldigt svår att påverka då man måste fokusera mycket på att sitta. Detta är ett stort problem för många amatör ryttare, inkl. mig själv.

Galoppen ska vara rund och bärig och i uppförsbacke. Registret vill jag helst ha ganska stort oavsett utbildning på hästen. En unghäst ska åtminstånde kunna visa upp 3 olika galopper på töm eller lina.

Det var inte små krav du har på en unghäst.:confused:
Galoppen bör vara rund o taktmässig, då har den inga problem med att länga eller korta sig.

traven bör vara taktmässig med bra på skjut, att den arbetar igenom kroppen,
Skritten bör vara avspänd o inte alltför stor, den blir annars svår att samla.
Så tänker jag.
Sen ska den ha skaplig exteriör o ha en nyfiken, vänlig blick.:love:

Det sägs ofta att traven är lättast att förbättra, men ingen säger hur man går tillväga för att åstadkomma det.

jag menade självklart en unghäst som är riden hyfsat mycket, inte en precis inriden 3 åring, och med 3 olika galopper så krävs det ju bara två tre steg inte 5 varv:D Sorry att jag var otydlig.

För övrigt håller jag med dig ang skritten, den ska helst inte vara för stor.

Jag föll ju som en fura:D för min märrs blick.
hon har då en stor skritt, men helt utan passanlag.

Hon har nämligen nästan alltid bråttom och blir mer taktmässig:angel: ( det där blev inte bra), alltså hon taktar gärna:idea:

Vilket hon visade på kvalitén, fick 6!?
När vi gick ut från banan så slappnade hon av och ext. domaren sa:- NU går hon.

Senast ändrad:

Det är ju det som är problemet med en superstor skritt, antingen taktar de lätt eller så passar de lätt. Fast hellre taktinslag än pass:crazy: Lagom av alla gångarter utom galopp som gärna får vara super är nog det bästa.

jag kan ju säg att han rör sin inte likadant, innan hade han typ 6 på traven han hade 8 på den sedan, när han la den sidan till så travade han som in i..

Ja det är jag som rider på båda filmern, och det var ju inte ryttaren vi skulle jämföra utan hur mkt man kan utveckla en trav, på första filmen håller vi nämlig på att rida in han.. och det andra är 4 år senare..

Senast ändrad:

Tack :) Först filmen är från feb -01 och våren -03 började vi få fram den och sen var den befäst våren -05 ( alltså då orkade han alltid gå i den traven) ´04- klarade han det ibland..

Senast ändrad:

men jag tycker han rör sig med likabra takt och övertramp i båda filmerna, enda skillnaden är ju bärigheten. Han rör sig ju jättebra redan från början och jag kan tänka mig med styrkan han har på andra filmen så kan han säkert trava så in i...........

Är du med på vad jag menar? Alltså att ponny rörde sig ju super från början redan men hade inte styrkan.

Du rider den verkligen jättebra jag vill bara klargöra det så att du inte tog det som kritik mot dig.

Om jag får lägga mig :angel: i här

Så håller jag inte med om att det handlar om styrka, utan att L. har lyckats utveckla dens trav.

Med en annan ryttare så hade den knappast blivit som idag.

När hästen sen har blivit utbildad så ingår hela registret , när man bedömer gångarten.
Alltså samlad,arbets, mellan o ökad i alla gångarter=gångartspoäng på dressyrtävling.

Senast ändrad:

Men det går ju inte att komma ifrån att det är skillnad att vara 12 och 17-18 år (som L är på filmerna). Det händer oerhört mycket hos barn både motoriskt och "i huvudet" under dessa år, vilket naturligtvis även påverkar de ponnyer de rider.

Självklart.
Men L. har nog haft bra hjälp på vägen dit, såsom både en bra tränare o egen talang plus en ponny med dito.

Intressant att få ett tidsperspektiv på det hela, och en riktlinje för hur lång tid processen kan ta. Jag jobbar med att stärka pållan så att hon ska få ett bättre register i traven, och har väl en bit kvar känns det som...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 388
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 840
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar