Bra gångarter?

Sv: Bra gångarter?

För att klargöra extra, tror vi pratar om samma sak nämligen men på olika språk:angel:

Trådskaparen frågade hur en bra trav ska se ut. Jag tycker att Lancets ponny har en bra trav redan på första filmen. På andra filmen är ponnyn starkar och travar på med bättre bakben men grundgången och takten finns redan på första filmen trots att den är ung där. Jag tycker inte att det var så stor skillnad på själva gången mellan de två filmerna däremot jobbar ju hästen bättre på den andra filmen ur ridsynpunkt, vilket trådskaparen inte efterfrågade. Om man hade sprungit med ponnyn för hand på första filmen och andra filmen så hade den nog rört sig hyfsat lika.

När den dessutom har en sån duktig ryttare på som Lancet så har den ju alla förutsättningar i världen att kunna utnyttja sin gång.

När hästen sen har blivit utbildad så ingår hela registret , när man bedömer gångarten.
Alltså samlad,arbets, mellan o ökad i alla gångarter=gångartspoäng på dressyrtävling

Självklart men det var inte detta trådskaparen frågad om utan hon frågade om man kunde förstöra/förbättra gången. Jag tycker det är omöjligt att jämföra de två filmerna då ryttaren är så himla mycket duktigare på andra filmen. En bra ryttare får ju definitivt hästen att röra sig bättre och komma närmare hur den skulle röra sig fri utan ryttaren balans och tyngd på sig. Brinken skulle definitivt få min häst att röra sig ännu bättre än vad jag kan men det betyder ju inte att hästen har sämre gång när jag rider bara att jag inte kan utnyttja den lika bra.

äh detta blev ju minst lika svamligt:D

Ska försöka svar alla nu..

Jefrlin: Trådskaparen frågar också om man kan förbättra en hästs gångarter, vilket denna ponnyn har gjort. Där var många som såg honom som en medelmåtta innan vi börja få upp honom i den traven och där var inte någon sa som att den ponnyns trav kommer gå att utveckla, inte ens min tränare trodde det utan den kom som ett brev på posten. För att traven ska gå att utveckla måste den ha visa egenskapen som bra bakben och en bra takt och hästen/ponnyn måste vara bra i huvudet för i början tar det ganska mycket kraft innan de får in styrkan, visst har det hjälpt att han har blivit starkare, men hade vi inte jobbat för traven så hade den inte kommit.

Axel: Tack för allt beröm :)

idaAa: Vad har du för häst då? Tänk på att det tar tid, allt gick väldigt fort med den ponnyn för han hade ett psyke som jag inte träffat någon annan häst som har! Har hästen ett bra huvud så går allt så mycket lättare:love:

Jag får fortfarande känslan av att du tror att jag kritiserar dig, vilket jag definitivt inte gör.

Du har säkert jobbat jättemycket med hans trav jag tror dig men jag hävdar fortfarande att den fanns där redan från början. Takten och bakbenen fanns redan där det är ju det jag sagt hela tiden. Alltså har du inte förbättrat hans gång utan du rider honom så himla bra att han jobbar rätt och kan utnyttja sin gång maximalt.

Nej jag tycker inte att du kritiserar, bara olika åsikter, det är ju mänskligt, annars hade vi ju inte haft Buke till något ju :smirk: :)

jo men det är ju det jag menar att den måste ha visa ''kvaliteer''för att du ska kunna rida fram en bättre trav..

Hukar mig för påhopp nu:

men vi tar tex en travare, många travare har stora problem med att gå jämt i traven, och jag anser att en travar trav kan man inte utveckla så mkt(finns undantag där med med generellt) just pga de har inte bakbenstrampet och den naturliga takten, och det finns många hästar som är tex halvblod som också har en trav som saknar de egenskaperna och där anser jag att visst kan man lägga ner massor med arbete på en sådan häst och få en hyfsat bra takt i den men du kan aldrig få en riktigt bra trav! vilket du kan få i en häst som har bra bakben o takt.

Sen är ju det bästa att hitta en häst som har det redan från början medn vad kostar inte dom?? fick tag i en d-ponny som har de grattis, och där fick vi börja i andra änden, att plocka ner gångarterna för att sedan kunna rida fram dem igen när han klarade av att gå i dom

Så här har jag uppfattat det:

Bra skritt - rörlig, smidig, med övertramp. Hästen ska röra sig genom hela ryggen och vara avspänd och gå på energiskt.

Bra trav - takt och bra bakbensaktivtet, mjukhet och elasticitet. Gärna lite höjd fram och visa förmåga till både samling och längning.

Bra galopp - stor och rund och balanserad, tydligt svävmoment, hög framtill. Helst ska hästen ha lika lätt att galoppera åt båda varven.

Det var någon som inte ville ha höga knälyft. Varför? Är inte det högsta mode bland dressyrryttare numera? Är det svårare att sitta på en häst med knälyft?

Det var jag som inte ville ha höga knälyft. JAG tycker det är fult och onaturligt för en häst av varmblodstyp att trava så. Jag vill ha en mer vägvinnande trav än en som cyklar luft

Min häst är ett halvblodssto som är 14 år. Hon är otroligt bra i psyket och alltid positiv till arbete, men hon blir lätt lite bekväm. Hon är stadig i formen och ser trevlig ut, men som min tränare säger så jobbar hon bara 70-80% när hon går så. För att hon ska ta i och gå 100% så måste jag i dagsläget pressa henne ordentligt så att hon tar i och det orkar hon bara en liten stund. Förhoppningen är att när styrkan kommer så går hon 100% hela tiden och utan att jag behöver rida med lika mycket kraft utan att hon har bjudningen i sig själv. Hoppas att du förstår ungefär hur jag menar. Kan tillägga att jag har haft henne sen i höstas, så det är först nu under våren som det känns som att jag börjat komma på henne ordentligt.

Men jag blev inspirerad av att se dina filmer, där man ser vilket resultat jobbet hade gjort för din hästs gångarter.

Lite offtopic i tråden kanske, men det är ju iaf gångartsrelaterat...

Att förbättra hästens gång, och därmed också dess fysik, är vad dressyren går ut på. Så, javisst kan man förbättra en hästs gång, den bör bli förbättrad stadigt under utbildningens gång. Det kräver förstås en ryttare som kan sitta i balans och inte vara ivägen för hästen.

Utbildningen ska ju ge hästen styrka att bära sig och att skjuta på framåt, smidighet och rörlighet. Den ska med bibehållen takt och balans i alla gångarter obehindrat kunna korta och länga sig och även förflytta sig sidvärtes. När man har uppnått det då dansar hästen fram och gången har blivit elegant och uttrycksfull. Det tar lång tid ;)

Likaväl kan man förstöra gången, genom att låta hästen dra sig fram på frambenen och släpa bakbenen efter sig, rida den sned m.m.

Senast ändrad av en moderator:

Det var verkligen ett jättefint arbete du gjort med ponnyn! Grattis!
Det är stor skillnad från den första till den andra videon, den andra var en positiv överraskning. Där ser man vad målmedvetet arbete kan göra, ponnyns gång är lättare, elegant och uttrycksfull.
När man har jobbat en häst så att det är lätt för den att arbeta och röra sig så blir den uttrycksfull, i de allra flesta fall, för visst finns det hästar som av naturen är mer eller mindre benägna att showa och visa upp sig.

axel skrev:
Din drömhäst lär kosta en "slant":D

Hi hi, ja, det tror jag också! Men min egen har faktiskt väldigt fina grundgångarter - bara galoppen behöver förbättras något - så vi ska betäcka med Florencio och hoppas att han fixar till det i nästa generation :D Jaja, drömma ska man göra

Tack för alla svar!

Den allra första filmen kunde jag tyvärr inte se, fick upp att det var något fel med servern...

Det här med att "förbättra" gångarter är ju egentligen ett rätt luddigt begrepp eftersom det man i dagligt prat menar troligen är att förbättra hästens gångarter under ryttare. Och det man egentligen förbättrar då är ju hästens styrka, bärighet, ryggaktivetet, balansering osv. Med detta kommer väl då ett bättre sätt att röra sig överhuvudtaget. Men förbättras verkligen gångarten i sig eller är det bara hästens sätt att bära ryttaren som förbättrats? Kommer hästen röra sig annorlunda i frihet? Tja... kanske. Den är ju starkare, mer rörlig - helt enkelt mer vältränad och gymnastiserad. Eller hur resonerar ni?

Hur mycket tror ni då att man kan förbättra en gångart som är riktigt "dålig" på ett eller annat sätt från början? Hur stor skillnad kan alltså uppbyggnad och den rätta ridningen göra? Hur långt kommer man med en alldaglig häst i tävlingssammanhang tror ni om man jobbar mycket för att förbättra gångarterna?

Det här är intressant tycker jag :banana:

Är det någon som har två filmer på två oridna hästar som visar skritt resp trav och galopp - en riktigt bra och en sämre?
Vore mycket intressant att sen höra era åsikter om VARFÖR de båda är bra respektive sämre.

Diskussioner är kul :)

Senast ändrad av en moderator:

Det här med att "förbättra" gångarter är ju egentligen ett rätt luddigt begrepp eftersom det man i dagligt prat menar troligen är att förbättra hästens gångarter under ryttare. Och det man egentligen förbättrar då är ju hästens styrka, bärighet, ryggaktivetet, balansering osv. Med detta kommer väl då ett bättre sätt att röra sig överhuvudtaget. Men förbättras verkligen gångarten i sig eller är det bara hästens sätt att bära ryttaren som förbättrats? Kommer hästen röra sig annorlunda i frihet? Tja... kanske. Den är ju starkare, mer rörlig - helt enkelt mer vältränad och gymnastiserad. Eller hur resonerar ni?
Det är klart att hästen rör sig bättre i frihet också. Du har ju själv svarat på din fråga ;)
Hur mycket tror ni då att man kan förbättra en gångart som är riktigt "dålig" på ett eller annat sätt från början? Hur stor skillnad kan alltså uppbyggnad och den rätta ridningen göra? Hur långt kommer man med en alldaglig häst i tävlingssammanhang tror ni om man jobbar mycket för att förbättra gångarterna?
Är det en häst som är felbyggd på ett eller annat sätt som försvårar för den att röra sig riktigt så är det ju begränsat hur mycket man kan förbättra dess gång. Men en normalt byggd häst, eller en som bara är feljobbad, kan man ju förbättra ganska mycket med målmedvetet arbete. Vissa icke önskvärda rörelsemönster, som t.ex. biljardering och alltför höga knälyft, kan förbättras genom arbete.

Inser att jag måste ta lite nya bilder på hästen :angel:

Men jag kör i gamla spår. Min häst har bra galopp, bild nedan

thobias02.jpg

Nu är det ju väldigt svårt att se en rörelse på en ögonblicksbild, men vad är det med din hästs galopp som du anser är bra? OBS! Jag menar inte att den är dålig utan vill bara höra din åsikt om vad exakt som gör den bra i dina ögon.

Han har en stor, rund och luftig galopp. Den kan dock bli lite för hög om jag försöker korta utan att ha aktititet bakifrån... Jag har en bild som illustrerar känslan, dock är det inte jag som rider så jag vet inte vad som händer just på den här bilden, men det känns som det ser ut :angel:

maljon

Hur ser en bra galopp ut i dina ögon?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 388
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 840
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare