Bra faktabok om Islandshästen?

Farmors

Trådstartare
Hej!
Har ni tips på bra faktabok om Islandshästen? Jag är grön vad gäller islandshästar. Jag vill läsa om skötsel, sjukdomar, ridning, utfodring och vad man generellt bör tänka på när man skaffar islandshäst. Är bland annat supernojig gällande fång och eksem. Och mugg. Allmänt nojig helt enkelt.

tacksam för tips :)!

Sv: Bra faktabok om Islandshästen?

Islandshästar skötsel - hälsa - gångarter av Åse Ericson, Rebecka Frey och Lena Lennartsson.

Islandshästar skötsel - hälsa - gångarter av Åse Ericson, Rebecka Frey och Lena Lennartsson.

Tack för tipset em76 :)!
Något särskilt som gör att du upplever att den boken är bra? Titeln ger intryck av att den ska vara "heltäckande".

Eksem och gångarter är väl det som kan vara bra att läsa på extra om, och spatt.

Hej!

När jag gick över till Islandshästar för c:a 10 år sedan var min "bibel" Reynir Aðalsteinssons " Reynirs ridskola"
ISBN 91-27-35247-1
Han räknades som en av de fem stora på Island och gick tyvärr bort tidigare i år.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

"Atlis verktyg för islandsryttare" - Atli Gudmundsson.

... fick jag order från av min gamla arbetsgivare att läsa alldeles i början av min 'omskolning' till islandshästar. Fantastiskt bra bok tycker jag, som gav en många tankeställare, och även en hel del bra 'prova på' tips som jag använde mig av och som faktiskt gav fina resultat.

Dock har jag läst att den är helt tvärtemot "Reynirs ridskola", som många också tycker är väldigt bra.

Så nu har jag helt sonika lånat båda två från biblioteket och ska sätta mig och lusläsa dom båda. Kanske kan man ta det bästa från två världar?

[QUOTE=em76;15455321]Islandshästar skötsel - hälsa - gångarter av Åse Ericson, Rebecka Frey och Lena Lennartsson.[/QUOTE]

Jättebra bok! Från innehållsförteckningen:
Islandshästen i sverige och på island, Avelssammarbete, Beteende, Utfodring, Islandshästen i stall och hage, Vivitation, Smittskydd och vaccination, Avmaskning och betsplanering, Benspatt, exem m.m., Hovvård, Munhåla och betsling, Sadeln, Gångartsridning, Rörelsemönster ( i de olika gångarterna). Superbra bok om allt viktigt! :idea:

Har nu hunnit bläddra i både Atlis och Reynirs bok, och ställer mig lite tveksam till Reynir. Boken i sig är härlig egentligen, bilderna är underbara och han verkar vara en fantastisk människa.
MEN det där med att man ska luta sig framåt för att bromsa, och bakåt för att öka farten, känner jag att jag är väldigt osäker på.
På de hästar jag ridit har det varit tvärtom. Sitter man framåtlutad ramlar dom iväg i högre fart. Vill jag 'sätta en häst på rumpan' trycker jag ner stjärten hårdare och lutar mig lite lätt bakåt.

Dock kan det ju bero på vad hästarna får lära sig från första början. Men ja, det är vad jag tycker. Så 1-0 till Atli!

Jo. Det beror nog också lite på hästen. Vilken typ av häst. Reynirs bok är en guldgruva men allting kanske inte fungerar som man tänkt. Vissa av Atli´s metoder fungerar inte helt på mina hästar. Kan bero på en själv och vad man lärt från början. Som sagt, ta det som fungerar och få en bra samstämmighet med sin egen häst!!

Har nu hunnit bläddra i både Atlis och Reynirs bok, och ställer mig lite tveksam till Reynir. Boken i sig är härlig egentligen, bilderna är underbara och han verkar vara en fantastisk människa.
MEN det där med att man ska luta sig framåt för att bromsa, och bakåt för att öka farten, känner jag att jag är väldigt osäker på.
På de hästar jag ridit har det varit tvärtom. Sitter man framåtlutad ramlar dom iväg i högre fart. Vill jag 'sätta en häst på rumpan' trycker jag ner stjärten hårdare och lutar mig lite lätt bakåt.

Dock kan det ju bero på vad hästarna får lära sig från första början. Men ja, det är vad jag tycker. Så 1-0 till Atli!

Min gamling är inriden så på Island, inget jag ändrar på nu

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 851
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17