Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Sen finns det ju valpar som även får umgås med hannen

Och vad har det för relevans i samband med huruvida en ras är sönderavlad, eller för den delen, med om en hund blir/är mentalt skräp eller inte??
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Jag tror väldigt mycket på miljön, alltså uppfostran.

Vi har en rottweiler, hane, som blev vår omplaceringshund för, ja, nästan precis ett år sedan. Vi fick honom av uppfödaren som då hade fått tillbaks honom från en kvinna.

Han hade då betit denna kvinna några gånger och hon var livrädd för honom. Hon låste in honom överallt och sat till och med upp och sov de sista nätterna.

Jag bor med mamma, pappa, lillasyster och katt. Mina föräldrar är mycket hundvana och jag och lillasyster har växt upp med hund. Jag kan bara säga det att bättre hund än denne har vi aldrig haft. Han lyder minsta vink, han delar med sig av sina godis, ben och leksaker och är familjens bäste vän. Han och katten älskar varandra och leker dagarna igenom. Dessutom blev han dagens stjärna på mental-testet i höstas (vet inte om det var mental-testet eller det där mental-grejet innan mental-testet, är som sagt inte så insatt i den delen, men han var mycket duktig).

Som sagt, jag tror mycket på uppfostran och denna hund har i mina ögon bekräftat detta. Sen tror jag nog att det finns undantag, bland alla artet, hundar som människor.
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Men då har ju du fått en hund med bra mentalitet och trots att han tidigare blivit dåligt behandlad, så är han bra i skallen..

Vilket talar mer för att det är i generna/arvet det sitter.. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Självklart har han bra mentalitet, det har han ju visat :bump: .

Det jag menar är att man kan förstöra detta mentala värdet genom miljön, alltså genom uppfostran. Det kvittar vad hunden har för mentalitet om den ändå blir dåligt uppfostrad.

Sedan förstår väl även jag att vissa hundar har mindre bra mentalitet och kanske aldrig blir bra i skallen, förstå mig rätt.
Det att detta blev bra snurrigt, men hoppas du förstår hur jag tänker. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 200
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: igbest
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp