Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?
Jag tror väldigt mycket på miljön, alltså uppfostran.
Vi har en rottweiler, hane, som blev vår omplaceringshund för, ja, nästan precis ett år sedan. Vi fick honom av uppfödaren som då hade fått tillbaks honom från en kvinna.
Han hade då betit denna kvinna några gånger och hon var livrädd för honom. Hon låste in honom överallt och sat till och med upp och sov de sista nätterna.
Jag bor med mamma, pappa, lillasyster och katt. Mina föräldrar är mycket hundvana och jag och lillasyster har växt upp med hund. Jag kan bara säga det att bättre hund än denne har vi aldrig haft. Han lyder minsta vink, han delar med sig av sina godis, ben och leksaker och är familjens bäste vän. Han och katten älskar varandra och leker dagarna igenom. Dessutom blev han dagens stjärna på mental-testet i höstas (vet inte om det var mental-testet eller det där mental-grejet innan mental-testet, är som sagt inte så insatt i den delen, men han var mycket duktig).
Som sagt, jag tror mycket på uppfostran och denna hund har i mina ögon bekräftat detta. Sen tror jag nog att det finns undantag, bland alla artet, hundar som människor.