Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

fast mycket okunnigare än mig när jag köpte hund kan man inte bli. och trots att labben inte är någon superstjärna blev han rätt skaplig ändå. en aning ouppfostrad kanske, men inte mentalt förstörd.

så nej, jag håller inte med dig. jag tror att det ska till en hel del för att man ska förstöra en bra hund.

Har erfarenheter av annat. Tyvärr.
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

jag antar att du syftar på din tax som du skrivit så mycket om? i så fall har vi nog olika uppfattning om vad "förstörd" innebär.
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Jag tror starkt på arvet. En hund blir vad du gör den till utefter dess medfödda förutsättningar. Oavsett hur duktig du än är kan du inte göra en stjärna av en kass hund. Till det krävs minst en medelmåtta och då en riktigt duktig förare. En bra hund förblir oftast bra, om man inte felbehandlar den totalt. Den bra hunden förlåter oftast misstag bättre. Den kan förvisso bli ouppfostrad och oregerlig, men kapaciteten försvinner inte.

Det är därfö rdet är så viktigt att köpa hund efter bra föräldrar. De ska inte vara medel utan det bästa. Då har man chans att få en riktigt bra valp Medelmåttor får man på köpet så att säga. Dock blir det inget skräp. Det kan det däremot bli om man parar halvdana hundar som inte är stjärnor men heller inte usla.

Att sedan tiken är normalt funtad är jätteviktigt. Det är tiken som umgås med valparna i valplådan och lär dem att vara hund. Om hon gör ett dåligt jobb där är valpen skadad för livet och vi kan inte reparera det senare. Att få umgås med hanen spelar mindre roll då det inte är han som pysslar och uppfostrar dem i åtta veckor. Han är mest lekfarbror och ett komplement till modern.

Om alla bara fattade detta skulle de ha ett mycket roligare hundägande.
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Man kallar vissa raser sönderavlade därför att man avlat på vilket skit som helst och dragit ned rasen på en nivå där de flesta inte längre duger till det de är tänkta för.
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Nja EN hund är = ingen hund, alltså det säger inte så mycket rent statistiskt!

Boan:
Jag frågade MrsScabtree en fråga baserat på henne uttalande ovan!
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Visst inte, men jag är fortfarande övertygad om att denna hunden inte är den enda i hela vida världen som råkat ut för detta.
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Måste bara få fråga..Det verkade bli en himla reaktion av det uttalandet. Hur tolkades det egentligen?
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Att vi tycker väldigt olika om saker men oxå att man kanske bör lyssna lite på andras åsikter och inte bara tro att man vet bäst själv. Men visst är det intressant:idea:
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Fast jag har bevittnat motsatsen och det är fler än en. Man får spöa på en bra hund rejält för att förstöra mentaliteten på den.
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Var in i en tråd och fick läsa att huskys ska inte vara lösa, dom är för rymmningsbenägna:confused: Vi kan ta det som ett exempel.

Jag anser att det är ju vad man gör det till. Om man har hunden lös sen den är valp så ska det ju inte var något så stort problem sen att ha hunden lös. Men anser man själv som ägare att hunden går inte att ha lös....så går det ju inte. Det är väl inte i generna det sitter?!
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Ne det där förstod inte jag heller.. Jag trodde de hanlade om lydnad och inlärning..
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

att ha hundar lösa är ju en ledarskapsfråga.. men även en fråga om gener väl.

Husky kan man visst ha lösa.. alla hundar kan väl vara lösa. sen är det väl mer eller mindre svårt att träna inkallning. Pratade med en huskyuppfödare som sa att det inte alltid var lämpligt att ha dem lösa. enl honom var det för att de var så självständiga individer i kombination med stark jaktinstinkt.

ingen bra kombination om dessutom husse matte inte riktigt har koll.
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Jo, till viss del gör det det. En förig hund utan jakt är enklare att lära lösgående än en självständig hund med jakt. Att skriva att huskys är rymningsbenägna och därför inte kan vara lösa är en grovt förenklad beskrivning och egentligen rätt dum. Det är bättre at förklara vilka egenskaper de besitter som kan göra det svårt att få till en bra inkallning.

Man ska dock inte tro att det blir vad man gör det till. Riktigt så enkelt är det inte. Vissa hundar går inte att ha, exempelvis, med andra hanar eller lösa. Man kan träna hur bra som helst, men det går inte i varje fall. Det beror på hundens medfödda egenskaper och de kan du inte ändra. Har hunden för stor könsbunden aggressivitet eller jakt så är det kört. Man ska dessutom vara medveten om hur rasen är uppbyggd mentalt innan man köper den så man inte blir överraskad. Bara för att grannens labbe kunnat gå lös sedan den var valp så innebär det inte att din Vorsteh kan det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 200
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: igbest
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp