Bra eller dåliga ägare, eller stam?

B

Boan

Blir hunden som du uppfostrar eller blir den som den är i sitt DNA? och blir det då 75% av tiken och 25% av hannen? Jag tror det handlar mest om hur du uppfostrar din hund om den blir bra eller dålig.:bump:
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Tror på en kombination av arv & miljö(uppfostran)

jag har ju labradorer och vet precis vilka egenskaper hunden kommer att få som vuxen. Sen om den uppför sig bra, det ligger mycket på mig. Dock har jag mycket gratis eftersom jag har en samarbetsvillig ras.

Har dock reagerat på att många av mina tikar mentalt har varit slående lika sina mödrar.. men det kan ju vara en slump..
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Mentalt skräp, är mentalt skräp, oavsett ägare!

Det som kan skilja är ägarens förmåga att läsa av sin hund och därigenomförekomma diverse onödiga händelser.

Får du tag på en menalt "normal" hund, så visst styr ägaren och dennes metoder mycket över hur hunden kommer att bli i fråga om uppfostran, men inte i fråga om de specifika medfödda egenskaperna hos alla egenskapsavlade arbetshundar.

Att ""en hund alltid blir till vad man gör den"", anser jag mao inte riktigt stämmer!
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Men då kan man ju inte säga att hundrasen är sönder avlad, de är ju mer att vi inte tagit hand om de valpar som kommit ut eller?!
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Det där är ju lite klurig fråga;)
Självklart blir ju hunden som du uppfostrar den (då menar jag som vardagslydnad). Sen är det ju så att en del klarar av det och andra inte. Det är ju inte alltid så lätt att uppfostra en hund.

Då kan det vara en första-hundsägare eller en osäker ägare. Här spelar ju arvet in också. Hur är hunden? Är den hård, vek, förig osv? Vet man vad man sysslar med och kan anpassa sin uppfostran efter hunden så behöver ju inte problem uppstå.

Antar att jag inte behöver gå in på att man inte kan göra en papillon till vallhund:D för det är väl inte det du menar.
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Ha ha ne det menar jag inte... De är bara intressant hur man tänker och funderar över som tex sönderavlad.?
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Det är väldigt svårt att göra en hund med kass mentalitet bra, och det är väldigt lätt att göra en hund med bra mentalitet dålig.


Hunden blir vad man gör den till, OM man utgår från dess egenskaper.
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Antar att jag inte behöver gå in på att man inte kan göra en papillon till vallhund:D för det är väl inte det du menar.

Nej.. men jag menade att olika raser har olika temperament, lynne, envishet mm.. och därför gick jag in på ras. För en mentalt normal hund av en skarp ras blir ju lätt klassad som problemhund om den hamnar hos fel ägare.
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

hunden blir vad man gör den till?
men om tiken och hanen är sönder avlade,hur blir då valparna??
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Ha ha ne det menar jag inte... De är bara intressant hur man tänker och funderar över som tex sönderavlad.?

men vad är då sönderavlad?

ang om arvet så ärver avkomman 50 % av sina gener från respektive förälder, men de första viktiga veckorna tillbringar den med modern, varför hon har störst betydelse för hur valparna blir.
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Har du aldrig hört uttrycket sönderavlad? Sen finns det ju valpar som även får umgås med hannen
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

jo visst har jag gjort det, men då oftast från folk som egentligen inte vet vad de pratar om. dessutom är det ens egna värderingar som spelar roll när man pratar utveckling av raser, så det som är felavel enligt vissa är avelsframsteg för andra!
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

hunden blir vad man gör den till?
men om tiken och hanen är sönder avlade,hur blir då valparna??

Om man utgår från hundens egenskaper kan den bli vad man gör den till. Alltså, vet man vad ens hund går för kan man arbeta den utifrån det.
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

Jag tror ju att om föräldrarna till valpen är sönderavlade så är det jätte svårt att få en bra hund. Inte omöjligt,men inte så lätt som MrsScabtree verkar få det att låta..
 
Sv: Bra eller dåliga ägare, eller stam?

fast mycket okunnigare än mig när jag köpte hund kan man inte bli. och trots att labben inte är någon superstjärna blev han rätt skaplig ändå. en aning ouppfostrad kanske, men inte mentalt förstörd.

så nej, jag håller inte med dig. jag tror att det ska till en hel del för att man ska förstöra en bra hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 200
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: igbest
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp