bra att avla på?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 241
  • Visningar Visningar 14 159
Sv: bra att avla på?

Geezer skrev:
Fast det folk försöker förklara för dig är att eftersom din hund har anlag för rädslor så kan avkommorna bli ack så hetsiga. Det vill säga pudlar som bjäbbar på andra hundar ute på stan, på barn som de är rädda för och i alla andra situationer som de är rädda. Att din hund är lugn och foglig innebär inte att avkommorna blir det, speciellt inte när vi vet att det finns rädslor och skygghet i släkten.
såg att du inte läst hela trådenoch den sk avreageringen som "inte skedde" kan ha varit något helt annat, han kan alltså bara ha flyttat på sig för att barnen ville gå där han stod, det är ändå 7 år sedan det hände..

och då kanske jag har feltränat min hund till att flytta på sig automatiskt när han står ivägen men har det med generna att göra? kommer avkommorna att ha lätt för att lära sig "krypa" på kommando bara för att min hund har det?

Duvan skrev:
Nu känner jag att det behövs en grundkurs i avelsgenetik...

Inom avel pratar man om Genotyp och Fenotyp, alla har bägge delarna men de är inte samma sak.

Fenotyp är det du ser: färgen på din hund, tempramentet på din hund, utseendet på din hund etc.

Genotyp är vad som finns arvbart i individens genuppsättning: ett anlag från vardera föräldern av varje gen. Vilket anlag som slår igenom bestäms av dess styrka i förhållande till motsvarande anlag från den andra föräldern.

Fenotypen kan förändras över tid i vissa avseenden, t ex färgen när individen blir gammal (gråa hår), men genotypen kan inte ändras annat än genom mutation.

Ska man ge sig in i avel bör man ha dessa klart för sig, och vara väl medveten om att det är genotypen som nedärvs - inte fenotypen. En hund kan vara den absoluta kalashunden i sin fenotyp, men en katastrof med avseende på avel i sin genotyp. Sjukdomar & temprament är viktiga saker som måste tas på allvar. Även om vi gör allt vad vi kan kommer vi att misslyckas ibland, men det finns saker man kan göra. Ett är att inte avla på hundar med misstänkt dåligt temprament bakåt i stamtavlan. En hund med taskigt temprament är nämligen det västa man som hundägare kan råka utför. Det är till och med värre än en riktigt sjuk hund.

Nästa sak vi kan göra är att hålla oss uppdaterade och använda oss av teknikens framsteg. Det betyder för din ras, precis som för min, att DNA-testa för prcd-PRA. I mitt fall blev det ett oväntat och otrevligt bevis för att feno- och genotyp inte är det samma. Jag har ögonlyst och kontrollerat stamtavlan bakåt, och lik förbannat visar DNA-testet att hon bär på 2 sjukdomsanlag för prcd-PRA. Det betyder att den kull hon fått alla har fått ett sjukdomsanlag från henne, och att hon själv kommer att bli blind - frågan är bara hur länge det dröjer.

Du skriver att du inte känner mamman. En förutsättning för seriös avel är att man lär känna sin hunds bakgrund så väl som möjligt. Om man bara tittar på alla de undersökningar vi kan göra idag utan att gå ner på gen-nivå så är min tik kärnfrisk och helt utan anmärkning. Din hund må i samma anda vara en perfekt hund, men varningsflaggan för den är mamman. Totalt vansinnigt enligt mig att hon överhuvudtaget gick i avel, och det vore trevligt ju färre avkommor som för hennes gener vidare. Din hund har med största sannolikhet rädsla i generna, även om han i fenotypen passar dig.
varför avlas det på helbrodern om det är en riktig sjuk och dålig stam? varför blev han Champion överhuvudtaget? och om ville uppfödaren ha fram valpar till utställning när hon avlade, borde hon då inte ha valt en bättre tik till min valp?

hela denna tråd innehåller "avla inte på din hund, den är superrädd!" för en händelse som mycket väl kan vara missförstånd, dvs att han gick undan andra gången kan ha vart en helt annan orsak.. han kanske bara ville sitta ner och då råkade ta ett steg åt sidan samtidigt..

men det lilla misstaget gör att de flesta här på buke sågar honom totalt till avel..
skulle jag inte nämnt det skulle väl allt ha varit frid och fröjd..

BeastieBabe skrev:
varför avlas det på helbrodern om det är en riktig sjuk och dålig stam?

Pengar!

Varför blev han Champion överhuvudtaget?

En domare dömer fenotypen - inte genotypen. Vackrast är inte lika med bäst.

Och om ville uppfödaren ha fram valpar till utställning när hon avlade, borde hon då inte ha valt en bättre tik till min valp?..

Jo, absolut! Men hon har väl gått den ack så vanliga vägen att satsa på en utseendemässigt bra kombination, och struntat i den mentala biten. Uppenbarligen har hon lyckats utseendemässigt eftersom brodern till din hund är utställningschampion.

hela denna tråd innehåller "avla inte på din hund, den är superrädd!" för en händelse som mycket väl kan vara missförstånd, dvs att han gick undan andra gången kan ha vart en helt annan orsak.. han kanske bara ville sitta ner och då råkade ta ett steg åt sidan samtidigt..

Där tror jag att du har missat poängen helt. Det är mammans uppförande den enda gången du träffade henne som gör att han sågas jämns med fotknölarna som avelshane. Hennes beteende går inte att förklara med annat än antingen taskigt genetiskt material, eller att hon fått extremt med stryk. Det är där haken ligger i första hand, vilket inte motiverar att man går vidare på den linjen. Det första man ska ta reda på när det gäller en potensiell avelshund är om den nära släkten är sund både mentalt och fysiskt. Är den det är det läge att med alla till buds stående medel kolla hunden som man har tänkt ska bli förälder.

I ditt fall faller det redan på din hunds mamma, och därför är din hunds ev. kvalitéer eller fel ointressanta ur avelssynpunkt.

Duvan skrev:
Där tror jag att du har missat poängen helt. Det är mammans uppförande den enda gången du träffade henne som gör att han sågas jämns med fotknölarna som avelshane. Hennes beteende går inte att förklara med annat än antingen taskigt genetiskt material, eller att hon fått extremt med stryk. Det är där haken ligger i första hand, vilket inte motiverar att man går vidare på den linjen. Det första man ska ta reda på när det gäller en potensiell avelshund är om den nära släkten är sund både mentalt och fysiskt. Är den det är det läge att med alla till buds stående medel kolla hunden som man har tänkt ska bli förälder.

I ditt fall faller det redan på din hunds mamma, och därför är din hunds ev. kvalitéer eller fel ointressanta ur avelssynpunkt.

så de 25% från farmor kommer garanterat att vara det enda drag som framhävs hos valparna?

och vad vet jag, hon kanske fick redigt med stryk och var lärd att hålla sig borta från folk hon aldrig sett förut..

BeastieBabe skrev:
så de 25% från farmor kommer garanterat att vara det enda drag som framhävs hos valparna?

Nej, det finns inga garantier - för någonting! A och O är trots allt att man gör sitt bästa för att hålla rasen sund. Du kan inte räkna % mer än en generation bort heller. Din hund har 50-50 från sina föräldrar, så långt är det säkert. Vad sedan nästa generation får från sina respektive farföräldrar avgör slumpen. Det kan vara 95% från farmor och 5% från farfar. Eller tvärtom för den delen och milijoner variationer därav. Poängen är att din hunds mamma visar ett helt oacceptabelt beteende för att gå i avel eftersom man inte kan garantera att det inte förs vidare.

och vad vet jag, hon kanske fick redigt med stryk och var lärd att hålla sig borta från folk hon aldrig sett förut..

Ja, just det; Vad vet du? Det är just det som är kruxet, du vet inte. Visste du att mammans beteende var förvärvat kunde du ha gått vidare och utvärderat din egen hund. Men för att det ska vara säkert måste du ha känt henne själv innan som en mentalt sund hund. Det gör du inte, alltså faller din hund ifrån avelsmässigt.

Vad ska ni göra med resten av valparna om ni parar så du/din mamma får sin andra hund, slå ihjäl dem? :eek:

Mia_R skrev:
Vad ska ni göra med resten av valparna om ni parar så du/din mamma får sin andra hund, slå ihjäl dem? :eek:
inlägg #59
Beastiebabe skrev:
nu råkar det vara så att min hund får MYCKET beröm av andra hundägare och folk som hälsar på honom för att han är just väldigt lugn och inte sådär galet spattig och hoppig som många andra pudlar jag känner är..

Inlägg #75
Beastiebabe skrev:
ja, det är några i bekantskapskretsen som skaffat pudel för att våran är så lugn och dom har dom skaffat pudel och fått ett yrväder som suger musten ur dem..

inlägg # 124
Beastiebabe skrev:
finns det intresse för flera "pensionärspudlar" eller folk som hellre stärker en hunds modighet än tystar ner ett för hetsigt temperament.. ja då finns det juh folk som är intresserade helt klart..

så ja, det finns folk som vill köpa..
bnara för att en bunt människor sitter å säger "det finns en chans på miljarden att alla vaplarna kryper ihop och dör vid första anblicken av en människa!" så ska man alltså låta bli?
det finns folk som är intresserade va lugna pudlar, detta eftersom att de helvilda yrväder jag känner, har ägare som ibland bara vill strypa det hoppande skällande jävla yrvädret som inte kan stå still på backen och hålla käften när dom möter en främmande människa eller hund..

Aha, så ni kommer att sälja dem med en "lugn-garanti" och i annat fall ta tillbaka alla valpar, för att sen slå ihjäl dem? :idea:

Mia_R skrev:
Aha, så ni kommer att sälja dem med en "lugn-garanti" och i annat fall ta tillbaka alla valpar, för att sen slå ihjäl dem? :idea:
hahaha, men shit ge dig.. vad du fantiserar mycket.. jag har aldrig sagt något om en lugngaranti.. pudlar är pudlar och jag vet ingen som tagit kull och inte fått valparna sålda..
när vi skulle köpa fanns det 1 enda valp otingad som var inom 50 mils avstånd..

BeastieBabe skrev:
bara för att en bunt människor sitter å säger "det finns en chans på miljarden att alla vaplarna kryper ihop och dör vid första anblicken av en människa!" så ska man alltså låta bli?

Du ställde orginalfrågan - Är min hund något att använda i avel?

Vi har varit många som försökt förklara att den inte är det. Du väljer att bagatellisera en så viktig sak som temperament. Risken är inte "en chans på miljarden" att det blir problem med temperamentet, risken är 50-50. Du framhäver din hunds temperament som dess största fördel, vi övriga ser framförallt mammans som en diskvalificerande nackdel.

Köp en trevlig valp istället. Passar inte normaltempramentet på pudel så välj en annan ras. Vill inte mamma ha en till hund så får du väl vänta på att du blir vuxen och kan bestämma själv.

det blir aldrig annat än pudel..

men om mammans temperament är så dåligt som du säger, och en av hennes avkommor nu har 10 kullar (ca 40 avkommor) varför har inte dom uppmärksammats inom pudelavel att dom är olämpliga? ja menar, när 20 av 40 avkommor 2 generationer får defekter från den defekta farmodern borde man inte fatta bättre och genast ta diego ur avel?

duvan säger att det är en chans på 50/50 att avkommorna blir väldigt skygga och rädda..
det bör juh betyda att 50% av alla avkommorna faktiskt blir väldigt skygga, oavsett om det faktiskt finns 3 andra hundar som inte är skygga i tredje generationen..

BeastieBabe skrev:
det blir aldrig annat än pudel..

men om mammans temperament är så dåligt som du säger, och en av hennes avkommor nu har 10 kullar (ca 40 avkommor) varför har inte dom uppmärksammats inom pudelavel att dom är olämpliga? ja menar, när 20 av 40 avkommor 2 generationer får defekter från den defekta farmodern borde man inte fatta bättre och genast ta diego ur avel?

Har EN av hennes avkommor 10 kullar? :eek:

BeastieBabe skrev:
duvan säger att det är en chans på 50/50 att avkommorna blir väldigt skygga och rädda..
det bör juh betyda att 50% av alla avkommorna faktiskt blir väldigt skygga, oavsett om det faktiskt finns 3 andra hundar som inte är skygga i tredje generationen..

För det första säg inte chans om en negativ konsekvens, säg risk.

Kanske har championhanen haft den stora turen att inte ärva ett dåligt temprament av sin mor. Då kan han få massor med avkommor utan att föra den defekten vidare. Men det är hans resultat - inte din hanes. Kanske skulle det gå lika bra för honom, men det vet man inte förrän efteråt. Hade det gällt något trivialt som kohasighet, ögonfärg eller annat som varken hund eller ägare lider av kan man chansa. Du frågade om han var "bra att avla på?" svaret är fortfarande Nej.

Nu har du för höga tankar om hunden. Hur skulle han kunna veta att någon ville gå just där?

Jag håller fortfarande på att hunden mindes tasstrampet och det är inget önskvärt. Sluta bortförklara hundens beteende. Du gör honom bara en otjänst.

Men om vi säger så här:

*Vad gör din hund värd att avla på förutom att han är ovanligt lugn för att vara en dvärgpudel?
*Vilka kvaliteér har han som gör honom värd att avla på?
*Vad kan just Han tillföra rasen?

Vad blir då ditt svar?

Nej, den skygga modern hade fortafrande gjort din hund olämplig för avel och jag kan inte alls förstår att hon ens användes. Att helbrodern går i avel beror nog just på att han är snygg och man blundar för allt annat. Hunden i sig kanske är trevlig och då skiter man i vad som finns bakom. Det vore ju inte den första eller enda uppfödare som gjort det. Många är blinda som sagt.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 308
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 337
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 556
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI