bra att avla på?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 241
  • Visningar Visningar 14 159
Sv: bra att avla på?

Jadzia skrev:
Men det är ju därför man vill se meriter på hundarna och det fler än några tävlingar. De exemplen du räknade upp är just sådant jag vill undvika. Ska man ha tävlingshund är det rent osmart att skaffa hund efter någon av de där som går föraren ur hand.

Hmm det är ju typ alla schäfrar i dag som tävlar på hög nivå i skyddet som kommer efter såna hundar.

beror ju helt på vad man vill göra också. Jag som vill tävla skydd lär ju ha dessa i stamtavlan för o över huvudtaget komma nånvart
bara ett ur val av hundar som varit extrema på tävlings banan o flitigt använda i Schäfer aveln o fått fram bra hundar efter dom.

Igor von der Grube Waldecke
Mink Vom Haus Wittfeld
Rasko Von Karthago
Troll von der Bösen Nachbarschaft
Arry v Schloss Zweibrüggen
Hassemans Axxe
Degn föniks
Fero vom Zeuterner

Några av dessa tävlade bara ett fåtal gånger men används ändå o har 100:tals valpar bakom sig.

Och då är ju frågan......var hans första reaktion att bli rädd?
Och varför är han inte rädd nu, är det något ni lärt honom?

Jag har inte skrivit att din hund är rädd, då får du nog läsa igen.

Däremot svarade jag på att du tyckte att det var annorlunda under lek, för det är det inte.

Bebben skrev:
En genetiskt rädd hund är ett helvete att leva med, och inget jag vill göra igen.

varför ta upp det om det ändå inte gällde mig?

lek är en form av träning, hundar kommunicerar med hundar på ett helt annat sätt än barn gör med en hund..

nej, han var inte rädd den gången han blev trampad på.. gången efter det när barnen blev väldigt närgångna igen mindes han väl det och satte sig nära mig.. efter det kan ja inte minnas att han någontin varit rädd för barn..

alltså, det kanske var klumpig uttryckt av mig att säga att han blev rädd, han fick inte hjärtsnörp och blev inte aggressiv.. men han sökte stöd hos mig när barnen kom nära..
han kanske kröp nära mig för att varnen var väldigt påträngande nära, och man vill väl hellre att en hund söker stöd hos en femiljemedlem än hos en främling.. ?

Ja, men helst ska inte hunden behöva söka stöd alls. Ett enkelt tasstramp är egentligen något som en valp ska glömma på två röda.

Får man bara ta upp saker som gäller dig specifikt i den här tråden?

Och för övrigt gäller det dig också, på sätt och vis. Eftersom du verkar vilja avla vidare på hundar med rädsla i generna. Jag gillar det inte, och skrev därför vad jag tyckte.

Jag gillade inte aveln på rädda hundar innan heller, men efter att ha levt i 1½ år med en extremt rädd hund så är jag ännu mer emot okontrollerad avel, eller avel där folk helt enkelt inte bryr sig om att det finns skygghet och rädsla hos hundarna. Det är väldigt viktigt, inom ALLA raser.
Och vill man ha en reserverad hund så ska man söka sig till en ras där det ska finnas, inte avla in det i andra raser.

Att en hund avreagerar har ingenting med kommunikation hundar sinsemellan att göra. Har du inte förstått vad det är trots alla förklaringar i tråden?

Jag kan bara relatera till min rädda hund nu, och svaret vet du säkerligen redan. Men jag har bara sett rädda hundar (valpar) som kommer ihåg sådant, dom andra glömmer det som du säger på 2 röda.

Min rädda blev skrämd av ett barn som 5 mån valp, och det satt i lika hårt 1 år senare. En händelse ska inte fästa starkt, enligt mig, på en valp.

hmm okai..

så då gör med anda ord väldigt många hundägare fel i uppfostran av hunden då dom ser till att husse/matte är trygga personer och om någon skulle pressa hunden tills den blir rädd, ex spöka ut sig och hota en hund av tillbakadragen ras.. så ska hunden aldrig gå till husse/matte utan istället bara bort från det hemska oavsett vad matte/husse vill?

nej min hund har inte rädsla i generna..

ej heller är han rädd för barn..

Tja, din hund har rädsla bakom sig i linjerna i varje fall och han avreagerade inte ordentligt på ett enkelt tasstramp. Det talar för vekhet och rädsla. Inte bra.

Nej, han skulle ha pipit som vilken valp som helst men sen glömt det och aldrig tänkt på det igen. Att han reagerar med obehag nästa gång han ser barnen (trycker mot dina ben och säker stöd) visar på att hundne inte glömt och därmed inte avreagerat ordnetligt och samtidigt skapat en negativ minnesbild. Det är inte bra för en sådan liten grej. Endast veka och hundar med visst mått av rädsla/osäkerhet gör detta.

Nej, som liten och vanlig valp skulle han troligtvis skrikit till och en halv minut senare ha glömt bort att något dumt hände honom. Han skulle alltså ha avreagerat, och inte haft några problem med barn då, eller senare, pga den lilla händelsen.

Herregud, jag vet inte hur många gånger som jag råkat trampa på valptassar, tappat gigantiska kastruller på golvet i köket, saker har ramlat på dom när dom försökt kolla vad som finns på bordet osv osv. Dom ska reagera, och sen bara släppa det och inte ha något problem med att undersöka saken eller helt enkelt bara strunta i den.

Jag skulle inte avlat på din hane. Just för hans förmåga att inte kunna avreagera och dra på sig massa negativa minnesbilder. Sen tycker naturligtvis du att han är underbar, söt, snäll osv. Men sånt räcker inte som argument i avelssyfte.

Min hund skulle säkert någon idiot avlat på. Han har motor. Och det är väl det enda han har iofs :angel: Men rädslor, lite skärpa, lite dådkraft och försvarslust.

Du måste tänka på vad din hane kan bidra med i pudelvärlden! Pudlar för mig ska vara framåt, övertillgängliga och glada. Om din inte passar in i den mentaliteten så är det väl ingen "perfekt" pudel att avla på?

Och hade X bott hos någon annan, hade hon fortfarande levt och hunnit med en kull valpar nu.

För vad är lite rädsla när hunden är snyggast inom sin färg? :crazy:

Jadzia skrev:
Nej, han skulle ha pipit som vilken valp som helst men sen glömt det och aldrig tänkt på det igen. Att han reagerar med obehag nästa gång han ser barnen (trycker mot dina ben och säker stöd) visar på att hundne inte glömt och därmed inte avreagerat ordnetligt och samtidigt skapat en negativ minnesbild. Det är inte bra för en sådan liten grej. Endast veka och hundar med visst mått av rädsla/osäkerhet gör detta.
som sagt kanske det var klumpigt uttryckt av mig, men han kanske bara flyttade sig mot mig för att inte barnen skulle trampa rakt på honom.. en hund bör kanske flytta på sig när man säger: "jag ska trampa precis där du står" eller ska hunden stå kvar?

Aliide skrev:
Jag skulle inte avlat på din hane. Just för hans förmåga att inte kunna avreagera och dra på sig massa negativa minnesbilder. Sen tycker naturligtvis du att han är underbar, söt, snäll osv. Men sånt räcker inte som argument i avelssyfte.

Min hund skulle säkert någon idiot avlat på. Han har motor. Och det är väl det enda han har iofs :angel: Men rädslor, lite skärpa, lite dådkraft och försvarslust.

Du måste tänka på vad din hane kan bidra med i pudelvärlden! Pudlar för mig ska vara framåt, övertillgängliga och glada. Om din inte passar in i den mentaliteten så är det väl ingen "perfekt" pudel att avla på?
det hände EN gång att han inte glömde det direkt, och när allt bollas fram och tillbaka är jag inte ens säker på att han faktiskt blev rädd, han kanske bara flyttade på sig när barnen visade "vi ska springa där du står, vi kommer att trampa på dig om du inte makar på dig"..

men det kanske är fel av en hund att flytta på sig när man kommer och går..

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 308
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 337
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 556
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI