B
BeastieBabe
Sv: bra att avla på?
han är inte rädd, han blev rädd en gång..
han är inte rädd, han blev rädd en gång..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jadzia skrev:Men det är ju därför man vill se meriter på hundarna och det fler än några tävlingar. De exemplen du räknade upp är just sådant jag vill undvika. Ska man ha tävlingshund är det rent osmart att skaffa hund efter någon av de där som går föraren ur hand.
Bebben skrev:En genetiskt rädd hund är ett helvete att leva med, och inget jag vill göra igen.
som sagt kanske det var klumpigt uttryckt av mig, men han kanske bara flyttade sig mot mig för att inte barnen skulle trampa rakt på honom.. en hund bör kanske flytta på sig när man säger: "jag ska trampa precis där du står" eller ska hunden stå kvar?Jadzia skrev:Nej, han skulle ha pipit som vilken valp som helst men sen glömt det och aldrig tänkt på det igen. Att han reagerar med obehag nästa gång han ser barnen (trycker mot dina ben och säker stöd) visar på att hundne inte glömt och därmed inte avreagerat ordnetligt och samtidigt skapat en negativ minnesbild. Det är inte bra för en sådan liten grej. Endast veka och hundar med visst mått av rädsla/osäkerhet gör detta.
det hände EN gång att han inte glömde det direkt, och när allt bollas fram och tillbaka är jag inte ens säker på att han faktiskt blev rädd, han kanske bara flyttade på sig när barnen visade "vi ska springa där du står, vi kommer att trampa på dig om du inte makar på dig"..Aliide skrev:Jag skulle inte avlat på din hane. Just för hans förmåga att inte kunna avreagera och dra på sig massa negativa minnesbilder. Sen tycker naturligtvis du att han är underbar, söt, snäll osv. Men sånt räcker inte som argument i avelssyfte.
Min hund skulle säkert någon idiot avlat på. Han har motor. Och det är väl det enda han har iofsMen rädslor, lite skärpa, lite dådkraft och försvarslust.
Du måste tänka på vad din hane kan bidra med i pudelvärlden! Pudlar för mig ska vara framåt, övertillgängliga och glada. Om din inte passar in i den mentaliteten så är det väl ingen "perfekt" pudel att avla på?