bra att avla på?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 241
  • Visningar Visningar 14 159
Sv: bra att avla på?

är du seriöst intresserad så gör du nu följande:

Besök ett MH - titta på hur det går till

Anmäl din hund och genomför testet

Testa PRA

Be att få träffa några av broderns avkommor

Träffa din hunds mamma fler gånger

SEDAN kan du fundera om du öht skall avla.

Grana skrev:
Det är bara så att det Jadzia försöker säga. Är att seriösa uppfödare tänker längre än du gör. Man går inte bara efter hur sin hund är (då skulle alla vilja avla på sina hundar, för man tycker ju sin är bäst)
Man går efter rasstandarden, meriter, hälsa, mentalitet mm.
Jag skulle aldrig använda din hane om jag visste att hans mor var så osäker och rädd som du skriver. Sen var han väl för stor också om jag inte minns fel..
Jag skulle heller inte använda din hund i avel, pga att brodern redan gett så många kullar.
helbroderna avlas redan som sagt på och så citerar jag mig själv ang modern
"jag VET INTE så mycket om modern har jag sagt.. bara att hon var skygg vid första mötet, vem vet, dom som var dit och hälsade på tidigare på dagen kanske också hade barn i yngre tonåren som kanske var jätteelaka mot henne.. "
och varför skulle en seriös uppfödare vilja avla på henne om hon hare en helt superstörd mentalitet?

BeastieBabe skrev:
jodå.. jag bor i ett radhusområde och tidigare låg det ett dagis i samma grupp av hus och dom ungarna rusade fram i flock och ALLA skulle klappa på min hund... han satt vid mina ben och blev klappad av 4-5 barn samtidigt utan att bita ifrån eller bli rädd..

mat och leksaker kan man ta ifrån honom utan att han visar aggressioner över huvudtaget.. vi leker med honom och busar upp honom utan att han skadas oss..

så nog finns det pressade situationer även hemmavid..

Det är väl inte så mkt press om hunden gillar barn?

Min hund skulle inte klara av att EN unge springer fram och kladdar. Men han är å andra sidan ingen barnälskare.

Vad är det du inte förstår?
Det räcker med att hunden visade skygghet vid första mötet. Sak samma om någon besökare varit taskig mot hunden innan. Det är detta jag talar om i inlägget innan, detta med avreaktion. En hund ska inte bli skygg bara för att någon varit taskig mot den någon gång.

Och "avla på skiten" är mitt standarduttryck när någon envisas med att sätta en undermålig hund i avel. Jämför med när någon kompis tjatar om att köpa något man vet inte duger. Då brukar man också säga "men köp skiten". Jag kan byta ut det mot "avla på skräpet" om det känns bättre.

Ja precis..nu har du ju fattat grejen! *himlar*

Givetvis går det inte ut på det.. Det går ut på att läsa av hundens beteende i olika situationer..
BeastieBabe skrev:
så ett mentaltest är att pressa hunden tills den antingen biter ifrån eller får hjärtsnörp och dör? det är det ett mantaltest går ut på? och om den varken får hjärtsnörp eller attackerar så är det en dålig hund som absolut inte ska avlas på.. ?

Det där var ju ingenting. Inget som går att jämföra med momenten på ett MT. Spökena brukar få de flesta hundar att fallera och jag vet inte mycket i vardagen som kan motsvara ett sådant hot.

Efter att ha läst hela tråden och dina dåliga ursäkter till att avla på honom och de kloka svar du redan fått så kan jag inte se någon anledning till att använda honom i avel. Låter lika seriöst som att använda vilken gatukorsning som helst utan bakgrund. :smirk: Låter väldigt likt de dåliga ursäkterna när folk vill avla på vilken skit som helst när det gäller hästar, "den är så söt", kan minnsan bli lika bra som vilken hopp-, dressyr-, galopp, fälttävlans-, travare som helst. :crazy:

Jadzia skrev:
Ett MH är bara beskrivande och ingen bedömning. Ett MT blir en bedömning av vilka mentala egenskaper hunden besitter och det är utformat så att hunden ska visa en reaktion. Vilken reaktion som är önskvärd beror på vilken ras det är. Dock ska hunden pressas så mycket att den visar antingen rädsla eller försvar, typ. Testet är dock väldigt standardiserat så en väldigt modig hund kanske aldrig visar försvar och en feg hund kan halvt om halvt dö redan i början av testet.

Dock är avreaktionen det mest intressanta när det gäller sällskapshund. Hunden ska kunna släppa det otäcka oavsett om den reagerat med rädsla eller ilska och inte ha något kvarstående efter att den hälsat på exempelvis spökena eller kollat av dumpe. Kvarstående är alltid otrevligt.

okai, vad är det för sorts test man gör på hunden då? jag har ju inte varit med om det tidigare och inte hört något om det heller..

Men herregud..det är ju inte direkt press.. dagisbarn ska ju vilken hund som helst klara av egentligen. Annars är det ngt fel på mentaliteten.. Tycker ju jag då. Som har en hund med lite sämre mentalitet.

BeastieBabe skrev:
jodå.. jag bor i ett radhusområde och tidigare låg det ett dagis i samma grupp av hus och dom ungarna rusade fram i flock och ALLA skulle klappa på min hund... han satt vid mina ben och blev klappad av 4-5 barn samtidigt utan att bita ifrån eller bli rädd..

mat och leksaker kan man ta ifrån honom utan att han visar aggressioner över huvudtaget.. vi leker med honom och busar upp honom utan att han skadas oss..

så nog finns det pressade situationer även hemmavid..

Jadzia skrev:
Vad är det du inte förstår?
Det räcker med att hunden visade skygghet vid första mötet. Sak samma om någon besökare varit taskig mot hunden innan. Det är detta jag talar om i inlägget innan, detta med avreaktion. En hund ska inte bli skygg bara för att någon varit taskig mot den någon gång.

Och "avla på skiten" är mitt standarduttryck när någon envisas med att sätta en undermålig hund i avel. Jämför med när någon kompis tjatar om att köpa något man vet inte duger. Då brukar man också säga "men köp skiten". Jag kan byta ut det mot "avla på skräpet" om det känns bättre.
jag gillar inte uttrycket skit, skräp, jävulskapet eller något annat om någons hund.. jag skulle aldrig säga så om någon hund oavsett vilket håll jag ser det från..

och det låter inte trevligt heller..

Jadzia skrev:
Därför att många är hemmablinda och låter skönhet gå före allt annat.
det var inte ens uppfödarens egen hund som var modern utan en hon lånade in..

tessiem skrev:
Men herregud..det är ju inte direkt press.. dagisbarn ska ju vilken hund som helst klara av egentligen. Annars är det ngt fel på mentaliteten.. Tycker ju jag då. Som har en hund med lite sämre mentalitet.
lugna dagisbarn i normal skala är en sak.. 12 stycken som kommer dundrande i skrikande flock mot en 25 cm hög valp kan vara ganska skrämmande..

Men många hundar ÄR ju skräp.. (Jättegulliga,trevliga, underbara, håriga) små skräphundar.
Jag har två skräphundar :) & en underbar skräphäst :love: .. De besitter inte alls de egenskaper som riktigt bra hundar gör..men vad gör det? Man älskar ju sitt skräp ändå.

LÄgg inte så mkt värde i orden. En skräphund är värd lika mkt kärlek som en bra hund..men INTE värd att använda i avel..

BeastieBabe skrev:
jag gillar inte uttrycket skit, skräp, jävulskapet eller något annat om någons hund.. jag skulle aldrig säga så om någon hund oavsett vilket håll jag ser det från..

och det låter inte trevligt heller..

Mhm..men t.o.m min fega lilla gatuhund klarar av horder med dagisbarn.. & då var han ändå rädd när han kom..

Däremot skulle han dö på fläcken på ett MH...:smirk:

BeastieBabe skrev:
lugna dagisbarn i normal skala är en sak.. 12 stycken som kommer dundrande i skrikande flock mot en 25 cm hög valp kan vara ganska skrämmande..

Jag säger som Jadzia, en bra mentalt hund ska fixa träffa folk utan att gömma sig. Spelar ingen roll om ni inte träffats förut eller om någon varit elak en stund tidigare.
Sen finns det hundar som inte rusar fram för att hälsa, men det är en annan sak anser jag.

Sen tycker jag du ska följa Priffes råd.

Bättre att börja med att kolla allt, innan man tänker på avel.
Jag själv kräver utställningschampionat, MH, fri HD, bra mentalitet och jag skulle gärna ha nån merit på lydnadsplan. Min ras ställs ut en hel del, så jag kommer inte nöja mig med en slät etta på hanen till min tik.

tessiem skrev:
Men många hundar ÄR ju skräp.. (Jättegulliga,trevliga, underbara, håriga) små skräphundar.
Jag har två skräphundar :) & en underbar skräphäst :love: .. De besitter inte alls de egenskaper som riktigt bra hundar gör..men vad gör det? Man älskar ju sitt skräp ändå.

LÄgg inte så mkt värde i orden. En skräphund är värd lika mkt kärlek som en bra hund..men INTE värd att använda i avel..
jag gillar iallafall inte ordet och inte tonen den användes i heller..

hur fick du tag på dina djur då? är dom 1 på miljonen som blev fel trots supernoga avel?

:)

BeastieBabe skrev:
det var inte ens uppfödarens egen hund som var modern utan en hon lånade in..

Det är tyvärr ännu sämre, för det innebär att uppfödaren definitivt inte vet vad denne avlar på.

Alla uppfödare är långt ifrån seriösa. Det är därför det tar tid och engagemang att hitta en bra hund.

Det är också därför man som hanhundsägare skall vara kritisk både tills sin egen hund och till de tikägare som frågar.

Supernoga avel? Nej du..det skulle jag inte vilja kalla det. En är hemma-avel (med en sååå söööt & snääääll mamma! *himlar*) och 1 är en gatuhund..så där är det idel ädel avel av gatuhundar & byrackor som ligger bakom.. :rofl:

Mitt sto är en korsning..så där pratar vi inte heller superkontrollerad avel..

BeastieBabe skrev:
jag gillar iallafall inte ordet och inte tonen den användes i heller..

hur fick du tag på dina djur då? är dom 1 på miljonen som blev fel trots supernoga avel?

:)

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 311
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 337
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 558
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur