bra att avla på?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 241
  • Visningar Visningar 14 159
Sv: bra att avla på?

säg det till uppfödaren som avlar på helbrorsan SUCH Bobbyhills Diego (skrev fel namn förut)..
du hittar hennes kontaktuppgifter på pudelklubben.se under dvärguppfödare Bobbyhills kennel..

jo patella var det nog.. men det brukar väl oftast framkomma om hunder inte får vitaminer under uppväxten?

och som sagt vet jag inte om mamman verkligen alltid är skygg eller om det bara var första gången när det kommer folk.. jag hade samtidigt 8 andra pudlar hoppandes runt mig där på gården..
min hund är ofta fram och tittar och nosar på säkert avstånd, men är det ingen han känner går han till mamma..
en del personer är han säkrare med första gångerna.. de flesta gångerna har det arit mina pojkvänner.. kan juh vara så att dom luktar lite som mig och att jag luktar som dem..

Visst, din hund kan vara underbar men det låter inte som att det finns toppenhundar bakom och därför skulle inte jag sätta din hund i avel. Frågan är också om det är önskvärt att pudel är så lugn som din? Vad säger rasstandarden?
Om Pudel ska vara en aktiv och energisk hund och ni vill ha en lugn kanske det är bättre att välja en annan ras istället för att försöka ändra Pudeln.

Och vad gäller den uppfödare som avlat på en kullbror till din hund så är det något jag inte skulel göra, men pudel är ingen ras jag engagerar mig i direkt. Vill man avla på hundar där det förekommer rädslor i linjerna så får man väl göra det. Allt för att hunden är snygg, förstår jag. Dock tycker jag det är synd att man inte tänker längre än så.

En hund som reagerar med att gömma sig första gången det kommer någon är skygg och rädd. Allt som sker efter det är inlärning och något att bortse från när det gäller avel.

Det finns ingen annan ursäkt för den hundens beteende hur du än letar.

Nej, vad jag vet är patella ärftligt. Men jag tittade faktiskt på din hunds stamtavla genom att slå in Bobbyhills Diego på hunddata.

Jag ser att han är pappa till ett tiotal kullar redan och där hade jag tvekat. Det finns med andra ord många hundar som bär din hunds (och Diegos) linjer, så kanske är det inte nödvändigt att producera ännu mer.

Om du gärna vill ha en hund som är släkt med din hund så kan du köpa en av Diegos valpar? Om någon finns till salu, vill säga.

Mellanpudlar röntgas på höfterna. Någon undersökning för patella (Patellaluxation) har vi aldrig gjort. Kanske något nytt? Men några valpar med patella har vi haft. Faktiskt ofta små och eller svaga valpar vid födseln! Sista lilla valpen (hon var sjukt liten...) som kom såldes aldrig vi behöll henne tills hon blev lite större och gissa. Hon hade patella... Hon skänktes bort till ett par som var bekanta med vår veterinär mot att de opererade henne. Op. gick jättebra och inga mer men av det. Men de var väl införstådda med allt innan hon skänktes bort.

Jadzia skrev:
Hmm, det kan man faktiskt inte alltid. Vissa är stjärnor på träning, men på tävlingsbanan så bara går det inte.

Dessutom så ger det ett bra riktmärke vad man kan vänta sig om man köper hund ur linjer där i princip alla är tävlade högt i klasserna eller tjh polis/väktare. Det talar för jämnhet och kapacitet. Alla hundar har knappast fått toppenförare.
Varför skulle inte en trygg individ sköta sig på träning men inte på tävling? Det är väl eg. en träningssak och inget man får inbyggt i sin valp?

ja, saken är den att det blir svårt att få mamma att åka å titta på dom valparna.. och då är det "Nej" redan där, då blir det ingen mer hund..
Tar vi valpar efter våran hund så måste hon ju titta på dem och fastna *planera*.. :angel:

Hittade på nätet »

Frågan om problemet är ärftligt
uppkommer ständigt. Hunden föds vanligtvis
med normala knäskålar och problemet
är alltså inte medfött. Däremot
betraktar vi det som en utvecklings- eller
tillväxtstörning där anatomin förändras
på ett sätt som leder fram till luxation.
Eftersom den anatomiska utformningen
styrs av det genetiska arvet, måste man
betrakta patellaluxation som en ärftlig
defekt. Dock finns det inga entydiga, vetenskapliga
genetiska studier som bekräftar
detta. Det finns flera teorier och
man misstänker att flera gener är involverade.
Frekvensen av patellaluxation
varierar mellan raserna och även inom
samma ras och linje, vilket skulle tala för
en genetisk bakgrund.

Tippan skrev:
Mellanpudlar röntgas på höfterna. Någon undersökning för patella (Patellaluxation) har vi aldrig gjort. Kanske något nytt? Men några valpar med patella har vi haft. Faktiskt ofta små och eller svaga valpar vid födseln! Sista lilla valpen (hon var sjukt liten...) som kom såldes aldrig vi behöll henne tills hon blev lite större och gissa. Hon hade patella... Hon skänktes bort till ett par som var bekanta med vår veterinär mot att de opererade henne. Op. gick jättebra och inga mer men av det. Men de var väl införstådda med allt innan hon skänktes bort.
hmm ja, vi lyckades vara först med att välja valp trots att de andra 4 var tingade (vi kom första kvällen de kunde lämna mamman) så då valde vi ut den största och starkaste av dem och tog med hem.. då kanske risken för patella är mindre?

Det är väl den hårfina skillnaden som är svårt att veta om man inte tävlar. Dvs om hunden är så trygg att den håller för pressen så att säga. Hur folk än arrangerar och har sig så brukar hundarna lista ut om det är riktig tävling eller ej. Fråga mig inte hur de gör :)

Ingen säker metod!! :D Undersök hunden istället!!

Tippan skrev:
Hittade på nätet »

Frågan om problemet är ärftligt
uppkommer ständigt. Hunden föds vanligtvis
med normala knäskålar och problemet
är alltså inte medfött. Däremot
betraktar vi det som en utvecklings- eller
tillväxtstörning där anatomin förändras
på ett sätt som leder fram till luxation.
Eftersom den anatomiska utformningen
styrs av det genetiska arvet, måste man
betrakta patellaluxation som en ärftlig
defekt. Dock finns det inga entydiga, vetenskapliga
genetiska studier som bekräftar
detta. Det finns flera teorier och
man misstänker att flera gener är involverade.
Frekvensen av patellaluxation
varierar mellan raserna och även inom
samma ras och linje, vilket skulle tala för
en genetisk bakgrund.
ja, där låter det som att "störning i uppväxten" skulle vara att man börjar träna med hunden för tidigt, vi fick rådet att inte låta honom hoppa någonting före 1 års ålder och han fick börja med trappor väldigt sent (buren i trappen, bortskämd? näeee.. :angel: )

kan det vara det?

Kolla Pirus svar. Vissa hundar går föraren ur hand totalt på tävling och det är ju knappast önskvärt. Precis som att en hund kan ha för lite för att bli tävlingsracer så kan den ha för mycket.

Dessutom är jag rätt cynisk av mig och vägrar tro på enbart uppfödarens ord. Om nu hunden vore så bra som det sägs varför är den då inte tävlad......alls?
Ska man kalla sig bruksuppfödare får man allt visa vägen för valpköparna och ge sig ut på tävlingsbanan också om man nu inte råkar vara väktare/polis och enbart inriktar sig på tjänst.

Jadzia skrev:
Visst, din hund kan vara underbar men det låter inte som att det finns toppenhundar bakom och därför skulle inte jag sätta din hund i avel. Frågan är också om det är önskvärt att pudel är så lugn som din? Vad säger rasstandarden?
Om Pudel ska vara en aktiv och energisk hund och ni vill ha en lugn kanske det är bättre att välja en annan ras istället för att försöka ändra Pudeln.

Och vad gäller den uppfödare som avlat på en kullbror till din hund så är det något jag inte skulel göra, men pudel är ingen ras jag engagerar mig i direkt. Vill man avla på hundar där det förekommer rädslor i linjerna så får man väl göra det. Allt för att hunden är snygg, förstår jag. Dock tycker jag det är synd att man inte tänker längre än så.
ja, det är några i bekantskapskretsen som skaffat pudel för att våran är så lugn och dom har dom skaffat pudel och fått ett yrväder som suger musten ur dem.. min farfar t.ex skulle aldrig klara av någon annan pudel jag träffat på.. men min hund klarar han av, han är första hundvakt och ställer alltid upp, pensionär som han är(farfar alltså)..

Det står inget om störning i uppväxten, däremot tillväxtstörning och det sker redan i livmodern.

Det är det som är risken om man skaffar hund utefter hur en enda individ är. Frågan är dock fortfarande om pudel ska vara så lugn som din är eller om den ska vara mer energisk?

Argumentet att ni ska ta valpar bara för att din mamma vägrar åka och kolla på valp känns dessutom rätt dåligt.

Jadzia skrev:
Kolla Pirus svar. Vissa hundar går föraren ur hand totalt på tävling och det är ju knappast önskvärt. Precis som att en hund kan ha för lite för att bli tävlingsracer så kan den ha för mycket.

Dessutom är jag rätt cynisk av mig och vägrar tro på enbart uppfödarens ord. Om nu hunden vore så bra som det sägs varför är den då inte tävlad......alls?
Ska man kalla sig bruksuppfödare får man allt visa vägen för valpköparna och ge sig ut på tävlingsbanan också om man nu inte råkar vara väktare/polis och enbart inriktar sig på tjänst.
Sant. Men fortfarande kluven om man ser till hunden. En hund som är det man vill ha ska väl hålla för tävling? För mig är det ändå en träningssak. Men jag har aldrig sett hundar som varit underbara på träning ballat ur på tävling.

Men såhär; Jag prioriterar inte tävlingsmeriter.

vad vet du om mina argument.. jag kanske bara berättar 1/10 av hela tankegången och underförstådda svar i mitt hus.. :p

och visst, pudlar i uppslagsboken kanske ska hoppa upp till näshöjd på varenda människa den träffar och enbart lämpa sig som agilityhund till atletidrottare som springer 4 mil om dagen med hunden sin.. man många som köper pudel köper dem för sällskap.. de som har blivit imponerade av min hund har köpt just för sällskap.. precis som jag..
alla som köper hund är inte intresserade av att tävla och ställa ut.. precis som alla hästägare inte är intresserade av att tävla med sin häst :)

Jadzia skrev:
Det är också skillnad på att ha en hund som är tillgänglig men ointresserad och en som är reserverad. Jag kan garantera att du inte vill ha en reserverad hund, speciellt inte om den baseras på rädsla. Hellre tar jag då en som älskar hela världen. Fråga Tippan. Hon har båda sorter.

Fast ibland undrar jag vem jag föredrar :angel: Nej för att vara allvarlig. Visst det är jätteskönt de dagar jag bara går omkring och surar och inte orkar bry mig. Då kan jag ha hunden lös utan att hon ens skulle tänka tanken på att bry sig om en människa. Så kortsiktigt så är det ju bekvämt med en reserverad hund. Men... I längden... Det är så roligt med en hund som tar för sig!! Visst var det jobbigt när andra hunden var pest och 11 månader, men att senare glida in på en utställning som var så knökfull med folk att jag nästan fick klaustrofobi och hund bara *trallala trillili trollolo* gick bakom mig och tyckte att livet var toppen toppen. Det slår faktiskt det mesta :) Iaf om man har en sällskapshund! Man vill ju faktiskt att hunden frimodigt ska hälsa på folk när man har besök och man vill att folk ska kunna klappa hunden i hissen utan att man är rädd att den ska sitta fast i armen på folk. (Alt. kasta sig bakåt utan att komma undan)

Lagom är bäst och jag vill gärna att de små (alltså storleksmässigt) pudelvalparna ska bli lite lätt överglada när det kommer folk. Det brukar bli lagom när de blir vuxna. Låter kanske som ett konstigt resonemang, men det brukar funka!

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 311
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 337
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 558
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur