bra att avla på?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 241
  • Visningar Visningar 14 159
Sv: bra att avla på?

Jadzia skrev:
Tja, men ska en hund ens kunna bli så bortskämd. Det är det jag är tveksam till. Man brukar ju skoja om att labradorer är som dammsugare när det gäller mat, men många av dem har i mina ögon en hälsosam inställning till käk. De äter när det bjuds för man vet aldrig när det kan komma mer och mat måste man ha för att överleva. Att äta känns så grundläggande att jag inte riktigt vill kompromissa med det för en avelshund.

Ja, du har onekligen en del intressanta poänger där.

Då innebär det kanske till och med att vissa raser är bättre än andra? Jag menar, vinthundar är inte kända för att vara dammsugare precis.

Bortsett vinthundarna så finns en hel del raser till som är petiga.

Men en tanke bara - min hund har labradormentalitet när det gäller mat. Han väntar ivrigt på nästa mål när sista tuggan väl är tuggad. Ingenting går upp emot utfodringsdags.

Ett av hans kullsyskon är däremot en riktig smalis som sällan äter upp, vägrar vissa dagar osv. Tyvärr vet jag inte hur de övriga är. jo, en hane vet jag är som vår - men han lever på kenneln med tio andra hundar, vilket ju innebär konkurrens.

Aliide skrev:
Jag skrev att att det var min åsikt men att det är annorlunda för kennlar eller utställningsmeriterade osv. Sen tycker jag ett MH, korning och träff med föräldradjuren visar väldigt mkt. Tävlingar inom brukset handlar ju om träning. Jag behöver bara se att föräldrarna är trygga individer, föriga, arbetsvilliga, lättlärd, tillgängliga osv. Det behöver man inte alltid se på en utställning eller lydnadstävling. Även den bästa förare kan få en usel hund att få endel meriter.

Visst handlar tävlandet om träning, men jag vill ändå påstå att en hund som går elitklass spår, sök, rapport, skydd, lydnad eller agility visar att den fungerar för ändamålet. Bra resultat på tävlingsbanan säger mig att träningen också fungerar.

Visst kan duktiga förare göra underverk med en del mediokra hundar, men om det handlar om toppstriderna så brukar konkurrensen vara så hög att bara de bästa är med i slutstriderna.

Nu är jag personligen inte så noga med tävling, men jag vet människor som lever för tävlandet och tränandet av bra hundar. De gör inte avkall på något när de skall hitta rätt material.

Ur matsynpunkt som överlevnadsinstinkt så är helt klart vissa raser bättre. De skulle i varje fall överleva om det blev taskigt med käk och hunden fick äta vad den kunde komma över.

Mest intressant är det förstås att kolla på valpar. De ska bara ha mat, mat, mat i hjärnan. Om man sedan förstör det genom att mata hunden med oxfile dagarna i ända är det en annan sak. Hunden har ju i varje fall en grundläggande drift att äta....förhoppningsvis.

Jadzia skrev:
Man brukar ju skoja om att labradorer är som dammsugare när det gäller mat, men många av dem har i mina ögon en hälsosam inställning till käk.
:rofl: Där där ska jag minnas

Jadzia skrev:
Men en sak att tänka på är att det finns hundar som går bra på träning, men på tävlingsbanan så ballar de ur helt. Därför vill i alla fall jag se rejäla tävlingsmeriter på föräldrarna till en tilltänkt tävlingshund. Om föräldrarna tagit sig till Elit så vet man i varje fall att de inte är någon katastrof i tävlingssammanhang.

Det där är vi inte överens om kolla de största avels hundarna i Tyskland de tävlas få gånger för sen har dom runnit ur näven på sin förare för det är så mycket hund, så de går knappt o styra, efter några tävlingar.

Kolla Hassemans Axxe inte ens godk Korning , bästa nedärvare i sverige på Schäfer sidan. en mycket bra polishund.

PIRU skrev:
varför, hunden blir väl inge bättre i kolan eller friskare för det

han blir garanterat av med sina valpar ändå.
i Jääkeri´s kull hade han 20pers som stod på kö sen var det tal på att en valp skulle gå till en polis i San Diego county USA.

Det är ju inte vad hunden har lärt sig som är intressant utan det den nedärver som är viktigt.

Amen to that! :bow:

saken är juh den att såfort matkonkurrensen försvinner så lär sig hunden att den får annat om den vägrar äta.. i det här fallet har mamma skämt bort honom..
skulle vi hålla stehårt på antingen 50/50 torrfoder/kött eller mjukfoder/kött så skulle det fungera och han skulle äta up allt.. men jag är inte hemma varje dag och ser till detta, jag kan heller inte göra iordning kött och mjukfoder eller torrfoder 3 dagar innan och förvara i kylen, det blir dåligt rätt fort..

men HELST äter han bara kött, det gör vilken hund som helst..

Och ang modern så träffade vi henne bara någon timme en gång och uppfödaren lät henne springa undan när vi ville hälsa.. mamma tycker att det är asbra att ha en lite reserverad hund..

avlar vi på honom är det inte 100% säkert att "första-mötet-skyggheten" från farmodern till valparna är dom 25% som är den enda framträdande draget som kommer att visa sig hos valparna och då gå över till en "möters-skygghet" till 100%..

sedan kan man undra vad som är bäst, en hund som hejdlöst ska hälsa på varenda människa och hund, ond som god och är superframåt.. eller en som avvaktar och lär känna nya bekantskaper några gånger innan den hälsar ordentligt..?

Det där håller jag till 100% med i. Jag kan bli fundersam om hundar som är såååååå bra, men ingen tävlingsmerit. Det är än den ena och än den andra bortförklaringen. Jag ska säga att min hund är världsbäst när vi tränar!!! Min andra vovva blir kanske aldrig bäst på något. Men så jäkla jämn... Istället för 0 eller 10 så är det alltid 7 (Med överdrift) Så vill man tävla så ja. Då är jag intresserad av vad hunden presterar på tävling och inte träning. Det är INTE samma sak. Jag skulle inte köpa en Labrador för jaktprov efter föräldrar som apporterar hemma på gården eller bara på bonnajakater.

prinsessfeminist skrev:
Visst handlar tävlandet om träning, men jag vill ändå påstå att en hund som går elitklass spår, sök, rapport, skydd, lydnad eller agility visar att den fungerar för ändamålet. Bra resultat på tävlingsbanan säger mig att träningen också fungerar.

Visst kan duktiga förare göra underverk med en del mediokra hundar, men om det handlar om toppstriderna så brukar konkurrensen vara så hög att bara de bästa är med i slutstriderna.

Nu är jag personligen inte så noga med tävling, men jag vet människor som lever för tävlandet och tränandet av bra hundar. De gör inte avkall på något när de skall hitta rätt material.

Fungerar för ändamålet? Det kan man även se på en hund i träning. En hund som tränas stenhårt för tävling och vinner med en duktig förare, eller en hund som tränas med måtta med en halvdan förare men som ändå är grymt duktig och det man söker? Jag prioriterar det sistnämnda om jag måste välja. Så länge föräldradjuren har bra grundmaterial så skiter jag i LP hitan och ditan.

Aliide skrev:
Fungerar för ändamålet? Det kan man även se på en hund i träning. En hund som tränas stenhårt för tävling och vinner med en duktig förare, eller en hund som tränas med måtta med en halvdan förare men som ändå är grymt duktig och det man söker? Jag prioriterar det sistnämnda om jag måste välja. Så länge föräldradjuren har bra grundmaterial så skiter jag i LP hitan och ditan.

Ja, men med ditt resonemang så måste man ju känna förare och hund och hänga med på allsköns träningar.

Det är jag för lat för. Ett antal bra resultat för olika domare över tid tycker jag kan ge en indikation på om ekipaget fungerat eller ej.

Den som övertränar sin hund håller sällan i längden.

prinsessfeminist skrev:
Ja, men med ditt resonemang så måste man ju känna förare och hund och hänga med på allsköns träningar.

Det är jag för lat för. Ett antal bra resultat för olika domare över tid tycker jag kan ge en indikation på om ekipaget fungerat eller ej.

Den som övertränar sin hund håller sällan i längden.

Det är ju även så jag visst om föräldrar djuren speciellt pappan jag är hans figurant o är mycket god vän till hundföraren, sen har jag kört tiken massor med gånger i skyddet.

sen när jag såg att kenneln han kommer ifrån skulle använda han då i avel då passa jag på för det är nog bland dom första gången han tar en egen uppfödd hane till parning. Då passa jag på o ta en valp för jag tycker bägge är goa idivider både på plan och hemma.

BeastieBabe skrev:
avlar vi på honom är det inte 100% säkert att "första-mötet-skyggheten" från farmodern till valparna är dom 25% som är den enda framträdande draget som kommer att visa sig hos valparna och då gå över till en "möters-skygghet" till 100%..

sedan kan man undra vad som är bäst, en hund som hejdlöst ska hälsa på varenda människa och hund, ond som god och är superframåt.. eller en som avvaktar och lär känna nya bekantskaper några gånger innan den hälsar ordentligt..?

Men poängen med aveln är att din hund skall bidra på så många positiva sätt som möjligt till aveln.

Jag trror säkert att han har många bra egenskaper, men just skygghet är inget bra anlag. En hund som är framåt kan man dressera att inte vara för framfusig, men att dressera en skygg hund att ta för sig mera är ingen lätt match.

Om du gärna vill ha en hund till, kan du då inte sätta på dig dina riktigt kritiska glasögon och hitta den perfekta kombinationen? det du gör med att bortse ifrån att mamman verkade skygg är att förneka eventuella problem. och det vill du väl inte? Vem skall ha den valpen som visar sig få farmoderns temperament?

Jag hade aldrig ens övervägt att bidra med min hund i avel om det inte vore så att jag vet (med säkerhet) att han bidrar till en positiv avel.

En avelshund skall enligt min mening vara MH-testad, garanterat skottfast, lugn och sansad med mycket framåtanda och gott självförtroende. Han bör dessutom en intressant stam med noll linjeavel (inavel). Avelshanens föräldrar bör också vara helt skottfasta och helst även MH-testade de också (men det är sällan sällskapshundarna är, tyvärr).

Börja nu i rätt ände med din hund. Ögonlys honom, röntga för patella (om det görs på pudlar?), MH-testa honom och se till att få dokumentation på hans egenskaper.

Sedan kan du kontrollera om någon kennel vill ha honom. Oavsett om han skall användas i avel eller ej, så vill du väl veta att han är frisk?

PIRU skrev:
Det är ju även så jag visst om föräldrar djuren speciellt pappan jag är hans figurant o är mycket god vän till hundföraren, sen har jag kört tiken massor med gånger i skyddet.

sen när jag såg att kenneln han kommer ifrån skulle använda han då i avel då passa jag på för det är nog bland dom första gången han tar en egen uppfödd hane till parning. Då passa jag på o ta en valp för jag tycker bägge är goa idivider både på plan och hemma.

Det är ju en sak att man råkar känna kenneln, hundarna osv. Men många har inte den nära kontakten som du haft turen att ha.

Men det är ju därför man vill se meriter på hundarna och det fler än några tävlingar. De exemplen du räknade upp är just sådant jag vill undvika. Ska man ha tävlingshund är det rent osmart att skaffa hund efter någon av de där som går föraren ur hand.

Reservation och rädsla är något som nedärvs starkt. Till skillnad från många andra egenskaper är det något man nästan kan räkna med kommer att föras vidare och det blir sällan mindre, utan snarare mer.

Det är också skillnad på att ha en hund som är tillgänglig men ointresserad och en som är reserverad. Jag kan garantera att du inte vill ha en reserverad hund, speciellt inte om den baseras på rädsla. Hellre tar jag då en som älskar hela världen. Fråga Tippan. Hon har båda sorter.

Och varför blanda kött i maten överhuvudtaget? Hunden ska äta det som bjuds och utan knussel annars klassar jag den direkt som matvägrare och faller bort från listan över tänkbara avelshundar.

ja, det är klart att jag vill veta om han är frisk.. men att supergrundundersöka en hund som inte har några synliga fel (bara goda egenskaper enligt mamma som vill ha lugn hund) som ändå inte ska användas i avel är inte så roligt..
man brukar inte HD röntga dvärg och mellanpudlar bara kungspudlar.. men det finns en annan höftsjukdom (något med något ledband) som man brukar kolla efter..

sedan så träffade jag som sagt bara mamman en enda gång och då var det en timme och hon fick springa undan och gömma sig.. hade jag känt familjen som har henne och träffat på henne 2 ggr i veckan under 3-4 veckors tid så skulle hon kanske inte alls vara så tillbakadragen av sig.. vad vet jag?.. jag såg henne som sagt bara en enda gång (och svansen på henne när vi kom in i valprummet och hon drog ut igen)..

Hmm, det kan man faktiskt inte alltid. Vissa är stjärnor på träning, men på tävlingsbanan så bara går det inte.

Dessutom så ger det ett bra riktmärke vad man kan vänta sig om man köper hund ur linjer där i princip alla är tävlade högt i klasserna eller tjh polis/väktare. Det talar för jämnhet och kapacitet. Alla hundar har knappast fått toppenförare.

Det är den första gången man träffar en hund som är den intressanta. Det är då hunden visar om den är tillgänglig eller inte och en hund som springer och gömmer sig är reserverad med rädslor. Klart man då kan vänja hunden vid nya bekantskaper, men i grund och botten är det ändå en dålig hund. Den ska inte gå i avel och ej heller dess avkommor.

varför jag ger min hund kött hör inte hit..

ifrågasätter du BARF här så vänligen ta det till en annan tråd..

nu råkar det vara så att min hund får MYCKET beröm av andra hundägare och folk som hälsar på honom för att han är just väldigt lugn och inte sådär galet spattig och hoppig som många andra pudlar jag känner är.. unga tjejer flockas utanför dörren för att få gå ut å gå med honom, det gjorde dom inte med en annan pudel (skutt-hopp-galningen själv).. så han ÄR populär.. (inte minst bland alla tikarna, haha, han är värsta casanovan) ovanligt snyggt var det när en rhodesian ridgeback som löpte hellre går mot min lilla pudel än mot en annan hanhund i mer rätt storlek.. :D

ja, det är klart att jag vill veta om han är frisk.. men att supergrundundersöka en hund som inte har några synliga fel (bara goda egenskaper enligt mamma som vill ha lugn hund) som ändå inte ska användas i avel är inte så roligt..

Det där förstår jag inte. Mina hundar har samtliga varit testade för rassjukdomar och inte en enda har använts i avel. Mina föräldrars hund höfledsröntgades även hon och det var aldrig tal om att hon skulle avlas på.

man brukar inte HD röntga dvärg och mellanpudlar bara kungspudlar.. men det finns en annan höftsjukdom (något med något ledband) som man brukar kolla efter..

Det kan vara patellaupphakning du menar. jag tycker mig känna igen det.

sedan så träffade jag som sagt bara mamman en enda gång och då var det en timme och hon fick springa undan och gömma sig.. hade jag känt familjen som har henne och träffat på henne 2 ggr i veckan under 3-4 veckors tid så skulle hon kanske inte alls vara så tillbakadragen av sig.. vad vet jag?.. jag såg henne som sagt bara en enda gång (och svansen på henne när vi kom in i valprummet och hon drog ut igen)..

En timme, två timmar - en vecka - det spelar ingen roll. En frimodig men reserverad hund håller sig på sin kant, men drar inte för att gömma sig.

Var glad att du fått en fin hund trots mammans brister, för ponera att han varit som hon? Det hade väl inte varit så lustigt?

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 311
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 338
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 558
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring