BPH-kunniga, kolla hit.

AraSlei

Trådstartare
Ladda gick BPH förra veckan, och jag kände mig väldigt nöjd med dagen och tyckte att resultatet speglade den bilden jag fått av min hund. När jag fick ut diagrammet på avelsdata så kändes det dock inte som att det stämde överens med vad beskrivaren sagt till mig efter testet?
Det allra mesta stämmer helt klart överens med min bild, men sedan finns det en stapel vid "Hotfullhet Överraskning" som har skjutit iväg jättehögt och jag vet inte varför? :p Hon hade 0 på aggressivitet rakt igenom. Varifrån kommer femman på den stapeln?

Hon fick dessutom superflott kritik av bedömaren;
”Grattis, du har en supertrevlig hund som är väldigt glad och mycket energisk. Trygg i sig själv utan att vara stöddig, avreagerar snabbt och leker härligt. Väldigt positiv hund.”

Skärmavbild-2014-09-30-kl.-10.05.45.png

Laddas siffror:
Moment 1: Främmande person
Glad i människor 3
Trygg 2

Moment 2: Föremålslek
Energisk 4
Lekfull 4

Moment 3: Matintresse
Energisk 3

Moment 4: Visuell överraskning
Trygg 3
Nyfiken 3
Arg 0

Moment 5: Skrammel
Trygg 4
Nyfiken 3

Moment 6: Närmande person
Glad i människor 2
Trygg 3
Arg 0

Moment 7: Underlag
Trygg 4

Moment 8: Skott
Trygg 4

Över alla moment
Ljudlig 0
Positiv attityd 4
Energisk 3
Arg 0

Om någon vill kolla på protokollet har hon regnr; SE32297/2013

Jag kommer inte åt avelsdata på denna datorn (mac…) men min gissning är att det har blivit fel. De höga siffrorna betyder ju alltid mycket! Jag hade kontaktat ansvarig på avelsdata och frågat vad som har gått snett.

Och grattis till en trevlig hund :)

Det fungerar att kolla om du har Firefox, jag sitter också på mac :)
Det känns nästan som att det har blivit fel någonstans va? Annars har jag verkligen missuppfattat beskrivaren totalt, för hon var enbart positiv och sa inget negativt alls :p

Tack! :)

Senast ändrad:
Din hund reagerade på första skrämselmomentet (överraskningen) med att skälla och gjorde ett kort utfall vilket brukar ge ett ganska högt utslag på spindeldiagrammet. Mina har också fått det, de är shelties och knappast några mördarmaskiner utan stod och käbblade mot trollet och fick stort utslag på just hotfullhet överraskning. Så det är ett normalt utslag av vad jag har sett. :) läser man protokollet ser man en glad och trevlig hund som också berättar att SHIT matte nåt hände där men avreagerar fortare än kvickt och visar en stort tillgänglighet och glädje mot folk. Tycker det ser jättetrevligt ut, grattis till en sån hund! :)

@Belethien
Okej, så det kan vara därför alltså :)
Det känns lite ologiskt dock, en kompis hund fick 5 på "Hotfullhet NP", och då var hon så arg att de inte visste om de vågade släppa fram henne till personen eller ej eftersom de var rädda att hon skulle bita...
Känns märkligt att hon skulle få siffror på samma höga nivå (visserligen på ett annat moment men ändå..) för sammanlagt 5-6 skall och lite morr, med en väldigt snabb kontakt och snabbt avreagerande?
5 är ju ändå det högsta de kan få, det känns som att det finns hundar som reagerar mycket mer än vad hon gjorde.. :p
Har inte fått något svar på mitt mail än, men det ska bli spännande att se vad jag får för svar :)

Tack så mycket, jag är väldigt nöjd med henne! :)

Okej, nu har dom ändrat hennes diagram. Jag fick detta som svar:

"Hej!
Vi har gjort vissa förändringar i beräkningarna generellt gällande BPH. Mer info kommer på skk.se inom några dagar. Men om du går in och tittar på din hund nu så bör den inte längre ha en 5:a på hotfullhet."

Så det verkar som att det kan vara fler som har fått ändrade BPH:n. Det har även tillkommit en ny punkt,"off reaktion vid överrask",.
Så här ser hennes nya diagram ut:

Skärmavbild-2014-10-06-kl.-16.06.15.png

Okej, nu har dom ändrat hennes diagram. Jag fick detta som svar:

"Hej!
Vi har gjort vissa förändringar i beräkningarna generellt gällande BPH. Mer info kommer på skk.se inom några dagar. Men om du går in och tittar på din hund nu så bör den inte längre ha en 5:a på hotfullhet."

Så det verkar som att det kan vara fler som har fått ändrade BPH:n. Det har även tillkommit en ny punkt,"off reaktion vid överrask",.
Så här ser hennes nya diagram ut:

Skärmavbild-2014-10-06-kl.-16.06.15.png
Idag kom ett mail till BPH-funktionärer med informationen om ändringen i spindeldiagrammet :). Så det är nog därför det blev lite konstigt innan.

@Blueberry I broschyren står det

"Imponerbeteende

I detta känsloläge tycks det som om hunden försöker imponera, och sända ett, jämfört med
vid Hotfullhet (se sidan 6), ”tystare” budskap till den andra parten om den egna förmågan
att trappa upp konflikten. Detta sker ofta med stel kropp, höjd stilla svans och stirrande
mot den andra parten. Kan även, vid närkontakt med den andra parten (som i moment 1
och moment 6, fas 2)
, inkludera försök att kontrollera och fysiskt mäta sig med motparten,
exempelvis genom klättranden mot den andre, försök att (sexuellt) bestiga den, och även
gripa den andre med munnen."

:)

@Blueberry I broschyren står det

"Imponerbeteende

I detta känsloläge tycks det som om hunden försöker imponera, och sända ett, jämfört med
vid Hotfullhet (se sidan 6), ”tystare” budskap till den andra parten om den egna förmågan
att trappa upp konflikten. Detta sker ofta med stel kropp, höjd stilla svans och stirrande
mot den andra parten. Kan även, vid närkontakt med den andra parten (som i moment 1
och moment 6, fas 2)
, inkludera försök att kontrollera och fysiskt mäta sig med motparten,
exempelvis genom klättranden mot den andre, försök att (sexuellt) bestiga den, och även
gripa den andre med munnen."

:)

Aha.
Billy är med andra ord the master av imponerbeteende, gentemot andra hundar. :angel: Han visade inget sånt på BPH i alla fall.

Hans diagram ser också lite annorlunda ut nu när de har uppdaterat:

skarmavbild_2014-10-07_kl_092246_5433a0cfddf2b354319335c9.png

billys_bph_526c1fb7e087c36ad509a93f.jpg

Konstigt att han fick en ökning på Avståndstagande NP i och med det...

Tänkte gå bph med mina hundar, ska man hålla sig inom de blåa eller är de bara medelvärdet?
Får man göra bph flera gånger?

Nej, det "ska" man inte, det är ingen tävling. Det blåa är statistiken/snittet för rasen. :)

Och nej, en gång per hund är det som gäller. Precis som MH.
Har aldrig fattat varför snittet är det man får upp, borde inte rasidealet vara ett alternativ i diagramet? Det är ju isf där man vill följa linjerna, snittet säger ju inte ett skit om hur rasen ska vara så.

(Alltså bara en utläggning på det du skrev, är helt överrens med dig)

Liknande trådar

Hundhälsa Igår gick Devon BPH! Det var jättekul men varmt. Jag är jättenöjd med resultatet, jag trodde att han skulle få mycket sämre betyg än vad...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Illiana
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 211
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Nu har jag råkat boka datum för BPH med Wahidah! Jag var inställd på att det skulle bli först i oktober, om det fanns plats för oss, men...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 522
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar