BPH-kunniga, kolla hit.

Nej, det "ska" man inte, det är ingen tävling. Det blåa är statistiken/snittet för rasen. :)

Och nej, en gång per hund är det som gäller. Precis som MH.

Okey, jag tänkte göra det mest för skoj. Det med snittet kommer ju bli jättekonstigt för mina hundar, det är bara 1 annan hund som gjort Bph.

Okey, jag tänkte göra det mest för skoj. Det med snittet kommer ju bli jättekonstigt för mina hundar, det är bara 1 annan hund som gjort Bph.
Fast i framtiden kommer kanske fler göra och då får du ju ett snitt efterhand :) Men det viktigaste är väl mest att veta hur ens egna hundar är eg.

Fast i framtiden kommer kanske fler göra och då får du ju ett snitt efterhand :) Men det viktigaste är väl mest att veta hur ens egna hundar är eg.

Tror inte så många kommer göra de tyvärr, jakthundar så folk tittar ju mest på jaktprovsresultaten.
Jag vill göra det för min skull, och sen är ju tanken att starta uppfödning då känns de som ett bra verktyg för intresserade att se vad "som finns i huvudet" på föräldrarna.

Tror inte så många kommer göra de tyvärr, jakthundar så folk tittar ju mest på jaktprovsresultaten.

Jag vill göra det för min skull, och sen är ju tanken att starta uppfödning då känns de som ett bra verktyg för intresserade att se vad "som finns i huvudet" på föräldrarna.

Absolut, det tror jag är jättebra och ett klart tecken på en seriös uppfödare :)

@jerseyko hehe, det var 5 st wachtlar som gjort det när jag gick med min :D
Jag gjorde det också mest för min egen skull, men även för uppfödarens då. Har ju lite planer på att låta min tik gå i avel om hon blir bra nog också, och då känns det skönt att ha gjort det.

Hoppas på att BPH kommer hit till Finland också småningom! Vår heeler gick BPH i Sverige innan vi köpte honom och skulle jättegärna ha vår andra hund att gå det också, men som det ser ut nu får det bli MH eller LTE. Här är iallafall heelerns spindeldiagram, tycker det motsvarar så som jag upplever honom helt okej. Det är ändå två år sen han gick det, så eventuellt får han också gå MH när det blir aktuellt för corgin. Ska bli intressant att jämföra sen!

Har aldrig fattat varför snittet är det man får upp, borde inte rasidealet vara ett alternativ i diagramet? Det är ju isf där man vill följa linjerna, snittet säger ju inte ett skit om hur rasen ska vara så.

(Alltså bara en utläggning på det du skrev, är helt överrens med dig)

Det förutsätter dock att det finns ett rasideal? Jag har också svårt att tro att det går att sätta en siffra som ideal, det borde rimligtvis vara ett intervall. En enskild egenskap eller beteende vid moment säger ju inte så mycket om hunden egentligen utan det är kombinationen av egenskaper som ger en helhetsbild. En hund som är lite svag på ett område kan vara mycket stark på ett annat och sammantaget kan det vara en god representant för rasen i alla fall.

Jag undrar hur många raser man verkligen skulle kunna komma överens om hur rasen "ska" vara utan massor med bråk... Ska idealhundens lekintresse var 2, 2,5 kanske rentav 3?

Jag har faktiskt försökt hitta det själv, men lyckas inte! VAD är NP?

@jerseyko hehe, det var 5 st wachtlar som gjort det när jag gick med min :D
Jag gjorde det också mest för min egen skull, men även för uppfödarens då. Har ju lite planer på att låta min tik gå i avel om hon blir bra nog också, och då känns det skönt att ha gjort det.

Kul! Västlaikorna är de knappt nån som ens går jaktprov med :( Folk är helt saliga över att vår tik tog ett 3e pris på jaktprov förra helgen! Sambon är JÄTTE missnöjd. Men 3 nya prov inbokade, förhoppningsvis går de bättre. Vi förlorade ena tysk terriern dagen innan, på samma mark. Så sambon var ju inte direkt superpeppad och det kände säkert laikan av. Hon åkte ju i buren bredvid från marken och till djursjukhuset, sen hem. Och så samma bur och tillbaka på samma ställe dagen efter. Tror de satt mycket i huvudet på henne också.

@jerseyko Vad tråkigt med tjtn :( Vildsvin?

Trist med jaktprovet, men det går ju alltid att starta fler! Hunden kan ju helt klart ha varit påverkad av händelserna innan.
Är det lite lokalt med få provstarter kanske?
Jag har en del kompisar med västlaikor, och jag tycker dom har startat en del prov med sina.

@jerseyko Vad tråkigt med tjtn :( Vildsvin?

Trist med jaktprovet, men det går ju alltid att starta fler! Hunden kan ju helt klart ha varit påverkad av händelserna innan.
Är det lite lokalt med få provstarter kanske?
Jag har en del kompisar med västlaikor, och jag tycker dom har startat en del prov med sina.

Japp :( trots skyddsväst men de skyddar ju inte överallt (in i ljumsken tog beten)
De finns ju inte så många västlaikor, 9-6-9 starter de senaste 3 åren på vildsvinen, kollar man hittaälghund och tar fram prov från 2004 till idag är det 41st hundar som gått prov. 2 tikar som är JCH. Ingen hane på täckhundlistan är meriterad på vildsvin.

Oj vad OT :o men de känns som man är lite "unik" och har lite extra om jag släpar iväg gänget på ett Bph.

@jerseyko Jag beklagar verkligen :( Vildsvinsskador är fruktansvärda, och det går så jävla fort.

Min kompis har en av tikarna som är JCH, så han verkar ju sticka ut från mängden då :p
Jag tror helt klart att du är unik om du startar bph. Kör! :)

@jerseyko Jag beklagar verkligen :( Vildsvinsskador är fruktansvärda, och det går så jävla fort.

Min kompis har en av tikarna som är JCH, så han verkar ju sticka ut från mängden då :p
Jag tror helt klart att du är unik om du startar bph. Kör! :)

Kul! Ronja eller Schira? Ronja har en kull med en som heter Humle som vi är sugna att ev använda nästa år.

Hoppas på att BPH kommer hit till Finland också småningom! Vår heeler gick BPH i Sverige innan vi köpte honom och skulle jättegärna ha vår andra hund att gå det också, men som det ser ut nu får det bli MH eller LTE. Här är iallafall heelerns spindeldiagram, tycker det motsvarar så som jag upplever honom helt okej. Det är ändå två år sen han gick det, så eventuellt får han också gå MH när det blir aktuellt för corgin. Ska bli intressant att jämföra sen!

Jag har ju gjort med min ena (den andra blir väl i vår hoppas jag) och det var riktigt kul och det stämde oerhört bra med hur jag upplever henne i vardagen :)

Liknande trådar

Hundhälsa Igår gick Devon BPH! Det var jättekul men varmt. Jag är jättenöjd med resultatet, jag trodde att han skulle få mycket sämre betyg än vad...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Illiana
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 211
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Nu har jag råkat boka datum för BPH med Wahidah! Jag var inställd på att det skulle bli först i oktober, om det fanns plats för oss, men...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 522
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar