Sv: Bph?

KL

En sak jag tycker är väldigt bra och det är just att det står om vädret just den dagen och den tiden hunden går ett BPH.

Som ex kan nämnas ett tillfälle jag hörde om när en hel drös leonberger gjorde MH - ingen hund reagerade på någonting och ville inte göra någonting och alla hundars MH blev väldigt konstiga. Hundarna verkade helt reaktionslösa alternativ ville bara bort...

Anledningen var att det var en oerhört varm dag, så hundarna låg helt enkelt bara och flämtade alternativt ville av banan för att komma till skugga, men det framkom ju inte av MH protokollet...

KL

En sak jag tycker är väldigt bra och det är just att det står om vädret just den dagen och den tiden hunden går ett BPH.

Som ex kan nämnas ett tillfälle jag hörde om när en hel drös leonberger gjorde MH - ingen hund reagerade på någonting och ville inte göra någonting och alla hundars MH blev väldigt konstiga. Hundarna verkade helt reaktionslösa alternativ ville bara bort...

Anledningen var att det var en oerhört varm dag, så hundarna låg helt enkelt bara och flämtade alternativt ville av banan för att komma till skugga, men det framkom ju inte av MH protokollet...

Håller med! Det tycker jag är hur bra som helst, och att det även står hur många personer som tittat på osv.

Har själv lagotto men har inte hört nåt om att de sökt hundar till prövning för BPH förut....men det låter ju rimligt.

Nej, det beror på att BPH är utprovat på dessa raser. Ägare till hundar av dessa fem raser har ställt upp med att fylla i enkäter, gått på prov osv. Och jag gissar att man behöver så stort antal deltagare som möjligt för att kunna göra vidare utvärderingar.
Enligt min instruktör som var med och utformade BPH och är testledare så har dessa raser företräde för att de har börjat få problem och behöver utvärderas.

Med skott, "såklart" ;) (Wahidah är helt oberörd av skott och då kan jag lika gärna visa det på ett BPH också)

Det blir 22/7 för oss, så helgen efter er! Trist att det inte var samma, då hade det ju blivit lite mini-buketräff där :p

Jag kom med så jag ska också gå med Vilja den 22/7 :D

Rent spontant (utan att ha kollat upp vilka det är) så tänker jag att det finns en anledning till att just dom raserna valdes.
Som någon annan nämnde så vill jag också minnas att det stod något sådant i hundsports BHP special.

Vilka raser är det?

Vad kostar ett sådant prov?

Jag har också läst det någonstans.
Och en kompis med en RR hade av uppfödaren fått veta att dom skulle om möjligt delta.

* Jenny*

Alla hundar är välkomna!

BPH är anpassat för alla hundar, oavsett ras. Även oregistrerade hundar kan delta. För alla hundar gäller att de måste ha fyllt 1 år, vara id-märkta och vaccinerade. Ägaren eller föraren måste vara medlem i Svenska Kennelklubben eller i en specialklubb/rasklubb. Inledningsvis kommer det att finnas sju banor runt om i landet och alla hundar är välkomna även om fem raser har företräde: american staffordshire terrier, rhodesian ridgeback, nova scotia duck tolling retriever, lagotto romagnolo och shetland sheepdog.

* Jenny *

Amstaff kunde jag inte föreställa mig, men dom andra var väl rätt självklara på gissningslistan.

Godis (några bitar), koppel (vanligt, inte flexi, ca 180 cm långt), favvoleksak.

Vi gjorde vårt igår. Hunden uppförde sig precis som jag trodde, så inga överraskningar alls. Hon har blivit mycket stabilare sen sitt MH för flera år sedan.
Dock undrar jag vad som krävs för att få 4 (högsta) på intresset för godiset....hon försökte bita sönder ena byttan hela tiden för att få fram godiset, men fick bara 3a (inte för att det spelar någon roll, men ändå).

Summa summarum av hennes BPH: en glad och positiv hund, något ljudkänslig.

Tack!
Jag antar att leksaken måste vara något som man kan kasta? Viljas absoluta favoritsak är ett kaninskinn, dvs inte så kastvänligt :)
Har sett på några BPHfilmklipp att dom kastar iväg en leksak därav min fråga.

Tack!
Jag antar att leksaken måste vara något som man kan kasta? Viljas absoluta favoritsak är ett kaninskinn, dvs inte så kastvänligt :)
Har sett på några BPHfilmklipp att dom kastar iväg en leksak därav min fråga.

Sy fast det på en boll? Elerköp en sån här, den älskar mina hundar:

Kaninboll

*kl*
Vet någon när det kommer bli fler banor? Tycker de flesta banor är lite långt bort för mig, blir ett dyrt test med bensinkostnaden.

Sen så undrar jag också hur leksaken ska användas? Det enda min lillskit tycker är kul är att massakrera papper, man kanske kan komma med en rulle hushållspapper?:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka