boxvandrare och spiltor

lovehorses

Trådstartare
Har spånat på detta ett tag nu å tänkte höra vad resten säger.

Om man har en boxvandrare till häst är det inte bättre att den är i en spilta då där den inte kan gå/snurra fram och tillbaka? eller blir de mer stressade av de?
Någon som har erfarenhet av detta?

HUr är det med mindre boxar, så klart ska de följa lagen, men ex en stor häst på ca 3*3 kvadrat. Då blir det väl svårare för den att snurra?!

För att klargöra, detta är funderingar jag har ingen boxvandrare men blev att fundera på det.

Sv: boxvandrare och spiltor

Det löser ju inte problemet, men det maskerar det.
Om en häst boxvandrar är den missnöjd med något, då är det inte rätt val att binda fast den i en vägg i stället. Nej, rätt väg att gå är att börja med problemlösning!

Spilta får man väl nu för tiden inte har för permanent uppstallning, tror jag.
Och en box som är tillräckligt stor är just tillräckligt stor, alltså så att hästen kan röra sig runt, ligga ner etc. utan att det är för trångt. Så länge minimimåtten hålls kan hästen röra sig och gå runt.

Ställer man i spilta kan de såklart inte snurra och mindre box kanske också förhindrar mycket vandrande men den inre stressen finns fortfarande kvar. Såna beteenden visar sig bara hos hästar som på ett eller annat sätt inte mår bra under en eller flera situationer. Då är det bättre att se över rutiner och miljön runt omkring hästen.

En följdfråga.
Om man kollar över rutinerna och miljön, Har de blivit bättre för er som har boxvandrare? De har minskat/slutat med vandrande?

Funkar boxvandrare bättre i mycket hagevistelse/lösdrift eller blir de att vandra där själv om de ex blir ensamma eller annars?

Kul att spåna tycker jag!

Jag hade en vävare som också hagvandrade och när min ligghall blev klar minskade vävandet och vandrandet rejält.

Dock så tar jag in mina hästar dagligen på box för att ge kraft och mineralfoder och fortfarande så vävde hästen vid utfodring och sedan utsläpp. Men då handlade om en minut eller två som mest innan hästen fick sitt foder/blev utsläppt.

Jag har haft en häst som enligt tändernas utseende hade gnisslat tänder och varit krubbitare. Hos förra ägaren var hon också orolig/vandrade i boxen - dock såg jag henne inte tillräckligt mycket för att veta hur allvarligt det var. Jag satte henne i lösdrift och det fungerade bra - inga tecken på något stereotypt beteende där. Dock upptäckte vi ganska snart en gammal spricka i strålbenet som vet missat vid besiktningen.

Så jag tror mycket väl att beteenden typ boxvandring kan minska i lösdrift (om hästen trivs!) men man måste försöka reda ut vad det beror på. Mitt sto hade säkert haft ont i många år. Vi behandlade henne och rehabiliterade henne men hon är numera avelssto. Pigg och glad och utan stressbeteenden.

Jag släppte min Stökpotta på lösdrift för tre-fyra år sedan nu, och har sällan sett en så stor förändring i beteendet hos en häst. Han var svår i box; sparkade i väggarna, vävde, grävde upp bädden, tjurade mot övriga hästar/människor.

Sedan flytten har jag nu en avslappnad och positiv häst som fungerar med nästan alla i stallet, och som dessutom lugnt kan stå inne ett par nätter vid behov utan att jaga upp sig.

Skulle inte ställa en häst med problembeteenden i spilta. Som flera redan skrivit kommer ju stressen finnas kvar, och din häst kommer tvingas hitta något annat sätt att få utlopp. Se över fodringsrutiner i stallet, liksom utevistelse, och kanske boxens placering. Vissa hästar lugnar sig om de får stå i ett hörn, och slippa att folk går förbi hela tiden.

Knapplån!
Jag har en boxvandrare. Det är ett fullblod och hon var vandrare när hon kom till mig. Jag har haft henne både hemma och i olika inackorderingsstall, och nu på lösdrift. Hur mycket hon har vandrat har varierat, ett större stall trivdes hon väldigt bra i, vilket man kanske inte kan tro men det var mycket aktivitet och rörelse i stallet utan att vara stressigt och det passade henne.

Nu står hon på lösdrift, vilket jag absolut tycker är det bästa för henne, men hon kan även på lösdriften i bland gå in i ligghallen och vandra i den. Oftast om det händer något som stressar hästarna men i bland kan hon gå in och vandra ändå, utan anledning. Men jag tycker ändå det känns bättre för på lösdriften kan hon ju gå ut när hon vill och hon vandrar ju inte alls lika mycket som när hon stod på box.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 435
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar