I

isse

Ni som har boxer ganska kan berätta lite om sina hundar. Hårar boxern mycket?
Är det en hund som är lättlärd eller är det en gangster som river hela huset?
Berätta för och nack delar med rasen.:)

Sv: Boxer!

De boxrar jag träffat har verkligen krävt sin ägare. Många mognar väldigt sent och har svårt för koncentrationen. Kräver en del hjärn- och kroppsstimulans.

Har en boxerhane på 14 månader. Han hårar periodvis, och håret är sådant som man får in i fötterna om man är minsta torr = tar ont.

Han är väldigt lättlärd, följsam och lyhörd. Han kräver ungefär lika mycket hjärngympa som min andra hund (som är spaniel), men han kräver dock mer motion.

Han är duktig på spår och tycker lydnad är skoj.

Inomhus slappnar han av och är lugn, utomhus är det full fart.
Han är inte intresserad av främande människor och främande hundar. Håller sig till mig hela tiden.

Jag är supernöjd över mitt rasval och kommer definitivt att skaffa boxer igen. :love:

Men är man inte intresserad av lydnad, spår, drag eller andra aktiviteter tycker jag inte man skall skaffa boxer. Boxern är en hund som behöver mer än bara vanliga långpromenader för att vara lycklig och nöjd med tillvaron.

Okej, jag vill ju ha en hund som inte hårar så mycket men jag har verkligen fastnat för boxer!:love:
"min" hund kommer få följa med på ridturer och mycket motion.

Fast motionen är inte alls, det är mycket men inte allt. De behöver få tänka, arbeta.

Är du inte det minsta intresserad av spår, lydnad, rapport, sök eller annat så tycker jag inte boxern är att rekomendera. Du behöver ju inte vara tävlingsintresserad utan bara göra för träningens skull.

Räknas agility som en "tillräcklig" sport? Sen kommer jag ju också se till att hunden får använda hjärnan mycket mm.

Agility, långpromenader och hjärngympa skall nog räcka ;)
Agility är ju lydnad också....

Boxern är en fantastisk hund och du kommer inte ångra dig om du väljer en sådan.

Just nu är det inte aktuellt men jag har redan börjat titta lite smått på boxern, men det är det här med håret. Fäller dom mycket hela tiden och när det är fäll period är det mycket så man får dammsuga varje dag?

Han fäller inte hela tiden. Och det är inte så att man behöver damsuga varje dag men vill man har riktigt rent så ett par gånger i veckan. boxerns hår samlas inte i små tussar heller, utan de ligger utsprida överallt ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18