Boxer-tråden!

Sv: Boxer-tråden!

Åh vad jag tycker att din tik är vacker! :love:

KL
Jag har länge varit mycket förtjust i boxern. Drömmen är att någon gång i livet skaffa en egen:love:
Hur är de lekmässigt, är de mycket "fysiska" och ska bufflas & brottas? Typ som en staffe och liknande raser.
Jag har nämligen en whippet, som nog går sönder och heller inte uppskattar den typen av lek.. :angel:

Arwen tackar och bockar! (Och matte är inte alls partisk... :love:)

Om jag svarar för min egen del och de boxrar jag mött, så tycker jag att det är en rejäl skillnad i leksättet jämfört med andra hundraser. De står gärna på bakbenen, "boxas" med framtassarna och är allmänt brötiga. Det märks verkligen när två boxrar leker, de är ofta mer "hårdhänta" och använder munnen en del. Så ja, fysiska är de definitivt och lerbrottning är ju den bästa typen av lek! ;)

Jag har en liten shih-tzukille också, och han är både gammal och har haft diskbråck. När Arwen var mindre blev det en del bus, men gammelman började säga ifrån och jag stoppade även upp henne när hon blev för brötig efter hans skada. De älskar varandra men leker mycket sällan tillsammans nu för tiden, hon passar istället på att leka med andra hundar i bättre storlek när chansen ges.

Jag har upplevt, att trots att boxrar är mycket fysiska i sin lek (så som frukten beskrev) kan de anpassa sig efter hundkompisen i fråga.

Men det bästa är nog att få leka med annan boxer, eller varför inte rottweiler.:love:

De är väldigt aktiva hundar som nog behöver få vara vilda och busa för att inte explodera. Samtidigt älskar de att jobba också.

Svarar för egen del!;)

Min Buffa är väldigt duktig på att anpassa sig till lekarna, men ja, helst vill hon leka rätt fysiskt och med hårdta tag.
Gjärna käfta med munen, ser rätt skoj ut! :p

Men hennes bästa kompis är en Chihuahua/jack Russle korsning å de leker jätte bra tillsammans, där är de dock mer jaga å jagas som är leken men även lite brottning här å där.

Men ja, hon är stark, hårdhänt och boxar gärna med tassarna! ;)

Åååhhh... hon ser helt underbar ut... *längtar*

Min mamma har fött upp boxer i liten skala. Tre av av dem har varit korade och bevaknings/tjänstehundar. En av hennes hanar hade jag som "min" en längre period. Han var min "rehab-hund" när jag var sjukskriven för depression. Kan man tänka sig en bättre medicin? :D

Här är han, pussgurkan, som jag kallade honom eftersom han överöste en med sin kärlek. Igår var det två er sen vi förlorade honom. :(

HPIM2860.jpg

HPIM2872.jpg

HPIM2784.jpg

HPIM2777.jpg

Senast ändrad:

kl

Har funderat över en grej rätt länge. Jag ser ofta Boxrar som annars är vältrimmade, men revbenen syns. Får en Boxers revben synas? Isåfall när? Då den springer, då den står? Då den är anfådd? Vissa menar ju att revbenen absolut får synas, men jag håller nog inte med där. Är inte intresserad av vad t.ex. domare på en utställning anser. Är intresserade av brukshundar, inte utställningshundar.

Vi har ju mixtrat med maten efter att vi började barfa, och håller på att söka efter den rätta mängden mat. Hunden ser jättefin och musklad ut nu, men har märkt att då hon springer ser jag bakre delen av revbenen (då hon sträcker bak baknbenet, om ni fattar)

Är hunden för smal då? Då hon står syns inte, men känns revbenen.

Är hon välmusklad så tippar jag på att hon är i perfekt hull.
Jag träffar regelbundet ett gäng bruksboxrar som BARFas o de ser ut som det du beskriver.

Skulle du inte kunna lägga ut en bild på hur hon ser ut nu? Gärna så man ser hela kroppen? ^^

Foto0233.jpg

Återupplivar tråden lite. Här är btw en bild på hundens hull. Det är sjukt svårt att få bilder på henne där muskler syns. Hon blir mest en vit, suddig klimp:D Om hon står stilla såpass länge alltså. Hon är rätt skitig om munnen, har ätit en massa grejs på marken.

Jättefin!
Jag tycker absolut inte att hon är för tunn. Vad roligt att se en vit!
Har helt ändrat uppfattning om dem nu när det blev två i min valpkull :love:.
Enda tråkiga är att det verkar så svårt att bli av med dem. Sitter fortfarande kvar med en underbar 10 veckors tjej och fattar inte varför, de är ju supergoa. Men det är som du säger, det är jättesvårt att få bra bilder på dem. De behöver upplevas irl.

Min hunds uppfödare har fått hur många vita som helst.:crazy: Med olika hundkombinationer då. Jag ville ha just en vit, då jag ville slippa ställa ut eller ha på foder. De flesta uppfödare här kräver det, och det är ganska svårt att få en boxer av en skaplig uppfödare utan att på nåt sätt vara känd bland boxerfolket.

Hunden är en riktigt klassisk boxer, med hur mycket energi som helst. Hon kräver minst lika mycket mental som fysisk träning... Och först nu då hon fyllt 5 så har hon börjat orka koncentrera sig på träningsmomenten utan att fara omkring som ett jehu.:love:

Vi funderade på att nästa familjemedlem skulle bli en boxer. De är så fina. Men vi har backat från den tanken då de verkar avlas så mycket på den kosta nosmodellen. Jag skulle vilja ha en som inte är så kortnosad, tanke på andning o uthållighet. Men de är fin o verkar trevliga :)

Vi funderade på att nästa familjemedlem skulle bli en boxer. De är så fina. Men vi har backat från den tanken då de verkar avlas så mycket på den kosta nosmodellen. Jag skulle vilja ha en som inte är så kortnosad, tanke på andning o uthållighet. Men de är fin o verkar trevliga :)

Det finns uppfödare som har hundar med längre nosar! PM:a ifall du vill veta mer :)

Jag tänker precis som dig. Skulle jag ta en ny hund idag hade det knappast varit en boxer. Just pga den kassa aveln (åtminstone här). Min har ju sjukt kort nos, och lider dessutom av en massa allergier:crazy:

Isåfall hade jag nog hämtat hunden från Sverige eller nåt annat närliggande land.

Knapplån

Får man länka till ett speciellt inlägg i en blogg? :) Jag la upp ett gäng med bilder för någon månad sedan där och tänkte att det var lättare att bara hänvisa till det än att lägga upp bilderna en och en!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 948
Senast: valpköpare
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 052
Senast: NOC14
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 814
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka