Boxdörrar

zingoalla

Trådstartare
Hej alla hästmänniskor!

Jag har en fråga till er. Det är så att jag håller på att bygga stall. Vi bygger två boxar i en lada. Min älskade sambo har byggt allt själv (vatten och el kommer rörmokaren och elektrikern och gör). Vårt problem är boxdörrar. Vi vill bygga själva men har inte riktigt kommit på hur vi ska göra så nu är min fråga till er...Har ni några tips HUR man ska bygga dem? Jag tar emot alla tips, bilder, ritningar...allt..

Tackar på förhand =)

Ps. Det kommer att komma bilder på hur det ser ut.

Sv: Boxdörrar

vårt hemma byggda stall har slagdörrar i u-profil
31604495.jpg

svetsade fast gångjärn(de små delarna som håller dörren uppe ingen aning vad de heter) på stolpen och skruvade i den långa delen i dörren klart ^_^.
vi ska dock byta till rejälare dörrar då hästen sparkat ett fint hål i en av dörrarna :/

Vi är mitt uppe i boxbyggande oxå just nu. Vi har fått instruktioner av en snickare på hur vi bäst gör. OBS att boxdörrens öppning måste enligt lag vara minst 120cm.

Vi har hunnit göra en boxdörr o enklare sätt att göra på finns nog inte.

wpid-dsc_0401.jpg

wpid-dsc_0402.jpg

wpid-dsc_0403.jpg

wpid-dsc_0422.jpg

Vi snickrade dörren ur väggen. Dvs skruvade planken för väggar och dörrar på plats. Byggde en ram på plankorna där dörren skall sitta. OBS det säkraste är att bygga ramen på utsidan. Jag ville ha det på utsidan men blev nerröstad av sambo,snickaren, och inackorderingen. Iaf, när ramen var på plats måttade vi ut för gångjärnen, markerade tydligt men skruvade inte fast. Sen tog vi motorsågen och sågade loss gångjärnssidan. Skruvade fast gångjärnen. Sen sågade vi loss andra sidan och vipps hade vi en dörr som passar exakt och hänger exakt.

Vi bygger i 45*220 virke, ramen på dörren är 2"4. Rejäla väggar alltså. Dörren kommer vi nog få klä med en plyfaskiva så inte hästarna trampar sönder ramen. Tänk att karlar skall vara så envetna med saker de inte förstår? Jag har från planeringidag 1 sagt att alla krysstag skall sitta på utsidan och att väggarna bör skruvas och sitta på insidan för hästarnas säkerhet. I söndags när vi gjort klart dörren o jag påpekade "se här nu hur det kommer bli" då säger sambon, "varför har du inte sagt det tidigare då hade vi gjort ramen på utsidan" Arrghhh, blir man irriterad då eller vad? jag hade poängterat precis innan vi började skruva samma dag, att jag vill ha ramen på utsidan. Men, jag ville ju inte ha en toffel till karl heller så jag får skylla mig själv :D

Kom på en viktig detalj, snedstaget på dörren skall alltid sitta så det bär upp gångjärnet. Svårt att förklara utam att rita. Se på mina bilder, den sida där gångjärnen sitter, där skall snedstaget sitta i botten på dörren. Och den ände där du öppnar dörren, där skall snedstaget sitta i toppen av dörren. Då kommer dörren inte att "hänga sig" o falla neråt i öppningsänden.

Tänk på att gångjärnen bör sitta så de skruvas in i ramen, inte bara i planken.

Senast ändrad:

Hej, vad roligt med stallbygge! Vi är precis klara med vårt (så gott som i alla fall ;) ). Vi valde skjutdörrar och fick tag på skenor och slädar till dessa (dessa går att köpa lösa). I övrigt har vi (min pappa) gjort allt på egen hand; Själva dörrens ram är av ihopsvetsade fyrkantsprofiler (heter det ens så?!) och sedan ligger planken i u-profiljärn, som givetvis är anpassade efter hästens storlek - stora hästen fick plank högre upp och den lilla hästen fick lägre ner ;)
Dålig bild, men du ser ungefär hur det ser ut.
dsc_1672_169986393.jpg

Vad smidigt ni har gjort det =) Att vi inte tänkte på det. Vi har redan satt upp väggarna bredvid dörrarna med u-profil men tanken är att vi ska bygga dörrarna på ungefär likadant sätt. Sambon funderar för fullt och har lite beslutsångest men det blir nog bra till slut =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 369
Senast: ako
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: a1agnlju
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 613
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"