Sv: botulism

Våra hästar kommer få hösilage till hösten, vi kommer inte vaccinera dem.
Har pratat med veterinär, vilken tyckte det var bättre att avstå, eftersom hästarna är så gamla (19 och 20) och aldrig varit vaccinerade förut.

Risken för smitta är ju ändå ganska liten.
Jag anser att om man är så noggran man bara kan med hösilaget, så minskar man riskerna för smitta ytterligare.

Fladde skrev:
...desutom är inte hästen vaccinerad får du inte ut något på din försäkring om din häst dör i botelism

Enligt vilket försäkringsbolag då? Kollade vid årsskiftet, då hade inget bolag detta inskrivet i villkoren (enligt deras egen utsago).

Namn på bolaget tack!

rosita skrev:
Mina är inte vaccinerade,har aldrig haft problem.Undrar statistiskt hur många hästar som dör i boutulism.
Har svårt att tänka mig att små gnagare bara lugnt skulle sitta kvar o bli halshuggna när de hör att en slåttermaskin eller press är på väg,men det är klart,det kanske är döva gnagare som ger boutulism???

mvhR :banana:

Rådjurskiden är vanligare att de blir överkörda i slåttern. De ligger STILL, oavsett vad som händer. Är mamma försvunnen och har signalerat fara så trycker de tills mamma kommer tillbaka. Jag har sett två kid ligga i vägrenen på en 90-väg med benen ut i vägbanan, de låg pinstill trots trafiken.

Sen, en gnagare hör slåttern men fattar inte vad som händer, och mååånga, mååånga vilda djur som blir skrämda trycker..

Lovisaleonora_ skrev:
Enligt vilket försäkringsbolag då? Kollade vid årsskiftet, då hade inget bolag detta inskrivet i villkoren (enligt deras egen utsago).

Namn på bolaget tack!

Ja det skulle jag gärna vilja veta med. Jag kollade också försäkring nu i höstas och hittade inga sådana premisser

Fladde skrev:
Min försäkring säger så att är hästen vaccinerad ovh dör av botelism så för mån u försäkringen annars inte.
Annars är jag väl dållig på att läsa då :smirk:

Ja det måste du för i de mest vanligt förekommande försäkringsbolagens villkor står det endast friskrivning när det gäller stelkramp och det är ju inte riktigt samma sak :angel:

dessutom finns det hästar som dött även om de varit vaccinerade

Senast ändrad:

hejsan!
Ja, min häst är vaccinerad mot botulism då hon äter det under vinterhalvåret.
Jag valde att vaccinera för att vara på den säkra sidan, det är ju ingen jättekostnad och vi tog det i samband med den årliga vaccinationen så utkörskostnaden ar ju inte inrknad...

MEN det finns 3 olika typer av botulism och det finns bara vaccin mot en. :confused: (av vad jag har förstått..)

olgaklara skrev:
Ja det måste du för i de mest vanligt förekommande försäkringsbolagens villkor står det endast friskrivning när det gäller stelkramp och det är ju inte riktigt samma sak :angel:

dessutom finns det hästar som dött även om de varit vaccinerade

Då har det endera kommit nya fall, eller så gäller det de som inte varit fullständigt vaccinerade? När jag kollade så hade ingen korrekt och fullständigt vaccinerad häst dött. Däremot har t ex hästar som inte hunnit få alla tre sprutorna i grunden utan bara två stycken dött, eller när de fått fel intervall etc

Precis!

Andra fakta, som jag kommer ihåg dom. Kolla gärna i tidigare trådar!

Det finns fler varianter av botulism, varav man vaccinerar mot den som vanligen drabbar hästar. Övriga behöver man alltså inte bekymra sig om.

Efter grunddoserna, räcker det med en omvaccinering per år. Samtidigt som övrig vaccination?

Det är inte fel att börja vaccinera, om man tvingas gå över till ensilage. Bättre sent än aldrig.

Bakterien som ger botulism, finns även i marken, även om risken att bli sjuk den vägen verkar liten.

Det är omöjligt att se om smittan finns i balarna. Att leta djurdelar hjälper alltså inte stort.

Risken för smitta är liten, sett till antalet ovaccinerade ensilageätande hästar som dör per år.
Men risken att stallet skall brinna är lika liten, sett till antalet stall per år som brinner. Någon som inte har brandförsäkrat?

Våra hästar är vaccinerade sedan några år. Inga biverkningar, och inga mardrömmar i sovrummet heller. ;)

LIA

rosita skrev:
Mina är inte vaccinerade,har aldrig haft problem.Undrar statistiskt hur många hästar som dör i boutulism.
Har svårt att tänka mig att små gnagare bara lugnt skulle sitta kvar o bli halshuggna när de hör att en slåttermaskin eller press är på väg,men det är klart,det kanske är döva gnagare som ger boutulism???

mvhR :banana:

det är ju inte bara dösa djur som orsakar det, det kan ju vara jord också.

Jag bestämde mig för att vaccinera så vet var ute idag, 500 gick kalaset på eftersom det bara var min häst men det får det vara värt. Pratade med satllägaren och alla de hästar som står där nu var vaccinerade plus att de har storbalar med hösilage så då kan det ju ligga någont i mitten. Vet sa att det inte brukade vara så mycket biverkningar så jag bestämde mig för att vaccinera. Som ni säger skulle man ju nästan ta livet av sig om hästen dog av botuslim och man inte vaccinerat, nu gör jag allt jag kan iaf.

Tack för alla svar!!!

mina har alltid vart ovaccinerade även de år vi fått lite sämre och blötare kvalité på silaget. får jag pegarna över så kan det hända att jag vaccienrar till hösten, men just nu har det kännts som viktigare att finna en sadel som passar och liknande...

För mig var valet enkelt! Tänk om min älskling skulle bli sjuk och dö, för det finns ju inget att göra då om dem får det... tänk att leva med vetskapen om att om jag hade vaccinerat så hade han fortfarande levt. Nej huu, det skulle jag inte klara.

Sedan är det väl mycket ovanligt att hästarna drabbas av botulism. Men som jag förstår det så är väl mörkertalet rätt så stort också eftersom det inte är helt lätt att ställa diagnosen, eller? Läskigt....

Mina är vaccinerade, tycker det är en sådan liten slant man lägger per år för att försäkra att de håller sig friska!

Min häst äter hösilage men är ej vaccinerad mot botulism.

Vet inte riktigt varför, har hört mycket dåligt om vaccinet och dessutom aldrig stött på botulism. (ta i trä)

Vaccinerar mot stelkramp och hästinfluensa och det får räcka så.

Alexandra_W skrev:
Rådjurskiden är vanligare att de blir överkörda i slåttern. De ligger STILL, oavsett vad som händer. Är mamma försvunnen och har signalerat fara så trycker de tills mamma kommer tillbaka. .

Så du menar att du inte skulle märka om det låg ett dött rådjur i en ensilagebal???

Är det balsameringsvätska i ensilage :angel: eller ruttnar inte rådjurskid som andra djur?

En hel kropp av ett rådjurskid märks, men om man varit med om att skörda, så vet man, att det är mycket möjligt, att kroppen i huvudsak tas om hand av de vilda djuren, innan fodret hinner pressas. Däremot kan mycket av gräset vara "besmittat" med mindre delar från kidet, vilka alltså följer med in i balen. Inte bara balen, förresten. Det kan röra sig om flera balar, beroende på händelseförlopp.
Även smådjur såsom grodor, gnagare och fåglar massakreras av slåttermaskinerna. Varför tror du kråkor m fl har kalas på det slagna fältet?

Varenda bal är en presumtiv botulism-källa!

Jag ser att du i dina inlägg hävdar, att vaccination är onödig, för du kan se om smitta finns i fodret. Tyvärr har du fel. Du kan inte se det! Det spelar heller ingen roll att fodret ser bra ut.
Att hästarna klarar sig utan vaccination, är simpelt en fråga om tur. Så länge som den håller i sig, händer ingenting, men om den sviker, dör hästen.

LIA

LIA skrev:
Men risken att stallet skall brinna är lika liten, sett till antalet stall per år som brinner. Någon som inte har brandförsäkrat?
LIA

De flesta har faktiskt ingen brandförsäkring på sin häst. Det är bara stallägaren som kan teckna detta, brand ingår inte i den vanliga hästförsäkringen... Liten parantes.

Vill bara tillägga en sak på din tråd.
Trots analys, bakterieprov och fräscht foder så dog en av våra ettåringar i botulism.
Han skulle samma vecka få sin tredje grundvaccin.
(Ett smittat strå i en 400 kilos bal räcker för att ta livet av en häst)

Detta var för något år sedan.
Vi fodrar nu för tiden ALDRIG ovaccinerade hästar med hösilage.

Tillägger också att botulism och foderstrupsförstoppning är mycket lika i sina symptom till att börja med.
Skillnaden är att botulismhästen har ingen temp.
Efter några timmar är den död.

Veterinären på Strömsholm sa, liksom våran distriktare att mörkertalet är hur stort som helst.
Skulle man obducera foderstrupsförstoppningar som går åt skogen så fick nog fram en helt annan statistik på botulismen.

Botulismbakterien LUKTAR INTE!!

AM

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 254
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 698
Senast: giovanna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka