Sv: botulism

Kadaver i balen är troligen inte den vanligaste källan till botulism typ B som hästar är känsligast för o som vi vaccinerar mot.
PL

Lovisaleonora_ skrev:
De flesta har faktiskt ingen brandförsäkring på sin häst. Det är bara stallägaren som kan teckna detta, brand ingår inte i den vanliga hästförsäkringen... Liten parantes.

Joho då, dödsfallsförsäkringen täcker häst som omkommer i brand.

STALLET däremot måste du ha separat försäkring på, och den tecknas av fastighetsägaren/stallägaren.

Men HÄSTEN är skyddad mot skador/dödsfall pga stalölbrand via sin veterinärvårds/livvärdesförsäkring.

/Alex - som har både stallet och hästen försäkrad (men inte vacc mot botulism då)

Jag tog stall och försäkring som en jämförelse. (Alexandra har klargjort resten).

Jag menar alltså, att man försäkrar sitt stall, trots den minimala risken för att det ska brinna.
Men man vaccinerar inte hästen mot botulism, trots att risken är lika stor, för att den ska drabbas av det, minst!

Logiken?

LIA

LIA skrev:
Jag tog stall och försäkring som en jämförelse. (Alexandra har klargjort resten).

Jag menar alltså, att man försäkrar sitt stall, trots den minimala risken för att det ska brinna.
Men man vaccinerar inte hästen mot botulism, trots att risken är lika stor, för att den ska drabbas av det, minst!

Logiken?

LIA

Fast jämförelsen haltar litegrann..

OM ett oförsäkrat stall brinner ner har du en ekonomisk förlust som heter duga då du helt ur egen ficka måste bygga ett nytt stall, något som kan gå på många 100 000 kronor.

Om en ovaccinerad häst för i botulism löser livförsäkringen ut (eftersomd e flesta har hästen försäkrad)

Jag säger INTE att det är därför jag inte vaccinerar (för det är INTE därför, jag har mina hästar gravt underförsäkrade i livvärde). Men det gör att jämförelsen haltar även om jag precis förstår hur du menar.

Och egentligt inte har något att invända i sak, trots att jag inte vacc.

När min åt hösilage var hon vaccinerad (liksom de andra unghästarna i hagen). Morsans hästar äter det och är vaccinerade. Totalt ca 9 hästar. INGEN reagerade på vaccinet. Jag tycker det är värt det; man slipper i alla fall en risk för sjukdom.

Det var logiken (eller snarare bristen på) i resonemanget jag var ute efter.
Du vet, sannolikheten för att "det" ska hända, är så liten osv. Tage Danielsson sketch.

LIA

LIA skrev:
Det var logiken (eller snarare bristen på) i resonemanget jag var ute efter.
Du vet, sannolikheten för att "det" ska hända, är så liten osv. Tage Danielsson sketch.

LIA

Japps, håller helt med i grundresonemanget. Fast det är ju bara att titta på andra delar inom hästeriet så inser man att det där är en välanvänd ursäkt. 'Hästen är så snällt, det gör aldrig något så risken jag ramlar av är minimal, så jag har inte hjälm/väst/etc'. Osv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 254
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 698
Senast: giovanna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka