A

aurian

Alla ni som har hästar som äter silage, är de vaccinerade mot botulism. Har hört så himla mycket ont om detta vaccin, bl.a att hästar dött av vaccinet och att det ofta inte hjälper+att det är extremt ovnaligt att bakterien finns i silage. Ska flytta min häst till ett ställe med silage (hon äter hö nu) så jag äv väldigt orolig och kan inte bestämma mig för hur jag ska göra.

Någon som är kunnig på området eller som vet ngåonstans där man kan läsa.

Vet att det finns en del trådar om detta men tyckte inte att det stod vad jag vill veta riktigt.

Sv: botulism

Japp. Kostar inte många kronor i det stora hela, skulle känna mig vansinnigt dum OM hon blev sjuk och så har hon inte reagerat på vaccinet alls.

Har ett drygt 15 tal hästar som äter hösilage och ingen är vaccinerad.

Om jag bara hade en privat häst eller kanske två skulle jag nog vaccinera..

aurian skrev:
Alla ni som har hästar som äter silage, är de vaccinerade mot botulism. Har hört så himla mycket ont om detta vaccin, bl.a att hästar dött av vaccinet och att det ofta inte hjälper+att det är extremt ovnaligt att bakterien finns i silage. Ska flytta min häst till ett ställe med silage (hon äter hö nu) så jag äv väldigt orolig och kan inte bestämma mig för hur jag ska göra.

Någon som är kunnig på området eller som vet ngåonstans där man kan läsa.

Vet att det finns en del trådar om detta men tyckte inte att det stod vad jag vill veta riktigt.

Har fodrat med hösilgae i mååååååååååånga år nu...
Alla hästar vaccinerade och har ALDRIG haft en enda biverkning på vaccinet.

Desto torrare hösilage desto mindre risk för botulism, men det kan förekomma i t.ex. vanligt hö också!
Bakterien clostridium botulism toxin B (finns olika toxiner men toxin B är den vi vaccinerar mot i Sverige) är en araerob bakterie, behöver alltså inte syre för att leva! Och den syns inte, luktas inte och känns inte. Alltså kan en bal vara drabbad av clostr. bot. tox. B utan att man ser det!
Här kan Du läsa mer:
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=563

Svampangrepp (små vita prickar som "faller sönder" då man petar på dem är helt ofarligt.
Grönmögel och vitmögelangrepp är dock farligt och är det bara små delar av balen som är angripna kan man plocka bort det men är en hel bal angripen på flera ställen ska den kasseras.
Mögelangreppen har EJ med botulism att göra!
Här kan Du läsa mer om detta:

http://www.sva.se/dokument/search.html?dokument=1&searchstring=m%F6gel&submit=S%F6k

Det stämmer att vaccinet inte ger ett fullgott skydd till 100% men skulle hästen drabbas av botulism trots vaccinering, så dör den inte i alla fall, som ovaccinerade hästar gör om de får botulism. Så valet är ganska enkelt tycker jag.....

Så fodra Du på med hösilage OCH vaccinera i lung och ro!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hört att vaccinet är bra och att inga vaccinerade hästar död desutom är inte hästen vaccinerad får du inte ut något på din försäkring om din häst dör i botelism

Min häst är vaccinerad och han har inte fått några biverkningar alls av vaccinet.

Jag vågar inte riskera att han ska bli sjuk i onödan, eftersom det handlar om lite pengar i det långa loppet.
Skulle aldrig kunna ta det om han blev dålig pga att jag snålade på en sån sak.

Min häst har inte fått några biverkningar alls när han blivit botulismvaccinerad.
Han har åt hösilage ett tag innan han blev vaccinerad också, men sen tyckte jag att det var bäst att vaccinera.

Det är upp till dig hur du vill göra, jag vet många personer som inte vaccinerar och deras hästar har aldrig blivit sjuka, sen vet jag de vars hästar dött av botulism pga att dom inte varit vaccinerade.

Jag har haft i snitt 10 hästar de sista femton åren, och har fodrat med hösilage sedan dess, aldrig haft problem med det. Jag har inte ens funderat på att vaccinera mina pållar mot det. Om man är noga och kollar sitt foder, aldrig ger ens "halvdåligt" foder, så behöver man inte vara orolig...

lil-sis skrev:
Fast botulinum-toxinet luktar inte. Eller syns.

Möjligt, men med ett fullgott silage så ska risken vara mkt minimal...

Visst ska man vara rädd om sina djur, men att överbeskydda dom är lika illa som att överbeskydda barn... det är levande varelser vi pratar om...

Vet inte om jag tycker en spruta om året för att minimera risken för en sådan otäck "sjukdom" är att överbeskydda.

Nej jag vaccinerar inte. Från allra första början för att jag fick gå över från hö till hösilage oplanerat (och det tar tre månader att få skydd). Sen för vaccinet bara fanns i dos om fem och då får jag betala för fem doser fast jag bara behöver två.

Nu finns det i endos dock, och jag tänkte vaccinera och tog upp det med vet. Men efter det samtalet lät jag bli ändå.

SLU/SVA har bra info om hösilage och botulism.

Vaccenera (vet inte hur det stavas) Det är det allra säkraste. Speccielt om du köper in ensilaget från en annan gård så vet man inte va som kan ha hänt med det. Men gör du ensilgaet själv så har du bättre koll men du vet ju fortfarande inte vad som kan finnas inuti det.

Fladde skrev:
Jag har hört att vaccinet är bra och att inga vaccinerade hästar död desutom är inte hästen vaccinerad får du inte ut något på din försäkring om din häst dör i botelism

Det stämmer inte! Det finns inget i försäkringen som säger att du måste vaccinera hästen. Dessutom kan hästar få det av vanligt hö om du har riktig otur

Mina är inte vaccinerade,har aldrig haft problem.Undrar statistiskt hur många hästar som dör i boutulism.
Har svårt att tänka mig att små gnagare bara lugnt skulle sitta kvar o bli halshuggna när de hör att en slåttermaskin eller press är på väg,men det är klart,det kanske är döva gnagare som ger boutulism???

mvhR :banana:

lil-sis skrev:
Vet inte om jag tycker en spruta om året för att minimera risken för en sådan otäck "sjukdom" är att överbeskydda.

Vad jag menar är att det inte är så svårt att se till att fodret är bra, jag tror att det är värre att spruta in en massa olika substanser i hästar, människor och andra levande kryp...om, det inte är absolut nödvändigt!!!

Men som sagt, det är min syn på saken... ;)

Jag har min häst vaccinerad. Jag tror inte risken är så ofantligt stor att hon skulle drabbas av Botulism men OM det hände skulle jag bli sjötokig ifall jag inte hade vaccinerat. Enkelt val för mig!

olgaklara skrev:
Det stämmer inte! Det finns inget i försäkringen som säger att du måste vaccinera hästen. Dessutom kan hästar få det av vanligt hö om du har riktig otur

Min försäkring säger så att är hästen vaccinerad ovh dör av botelism så för mån u försäkringen annars inte.
Annars är jag väl dållig på att läsa då :smirk:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 254
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 698
Senast: giovanna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka