Bota höjdskräck?!

Sv: Bota höjdskräck?!

Det här låter som världens töntigaste tips, men det funkar!

Om det är vid 120 som "psykgränsen" går - höj hindret till 140! Eller varför inte 150? Bygg riktiga MONSTERhinder - stora, breda, läskiga! Dra upp dem i toppen av hinderstöden. Riktigt, riktigt högt alltså. Så står du och tittar på dem ett tag. Och tänker "OJ, vad HÖGT!". Sen när du har vant dig vid synen på de där höga, höga hindren - sänk ner dem till 120 igen. Vips! Så ser 120 plutteminilitet ut, om du jämför med de höga!

Den här gränsen sitter ju i ditt huvud. Och allt som kan få 120 att verka mindre är väl av godo? Liksom, tänka att "taket" inte går vid 120 utan vid 160, då tar det liksom inte stopp vid 120.

Lite snurrigt det här, men give it a try!

Lycka till!

jag har två tips..

Självförtroendeövningar
hjälpbommar, både i trav och galopp, dessa hjälper jättebra när man själv räknar in steget fram till hoppet och man kommer alltid rätt på hindret om man går rätt över bommarna..
"three bars" = tre hinder men 2 galoppsprång mellan varje, första hindret på 80, nästa på 100 och sista 120 i slutet, från början har du alla på 80 så att du känner dig trygg.. sen höjer en medhjälpare hindrena ett hål i taget precis när du hoppat och du ska INTE TITTA när medhjälparen höjer..
Fem och en halva'n + oxer, trava över 3 travbommar, 3 m, liten sax på 50 cm, 5½ m, räck på 80-100 cm, 2 galoppsprång, större oxer.. du kommer aldrig fel på denna komb och du kommer att maxa dig.. :)

Tro att du hoppar snälla hinder
sätt upp en maxad oxer på 160 cm höjd mitt på banan och 2 rättuppstående maxade 160hinder med massa skrämsel under på andra ställen.. när du sen bygger din "fjuttiga" 120bana runt så känns den som rena barnleken..
detta har jag faktiskt hört från många håll för man är SÅ LÄTTAD att man slipper hoppa de där maxade hindrena så 120 är rena gymnastikhoppningen i jämförelse ;)

Lycka till med alla övningar, du kommer säker att hamna i rätt sinnesbalans igen :idea:

Det här låter som världens töntigaste tips, men det funkar!

Om det är vid 120 som "psykgränsen" går - höj hindret till 140! Eller varför inte 150? Bygg riktiga MONSTERhinder - stora, breda, läskiga! Dra upp dem i toppen av hinderstöden. Riktigt, riktigt högt alltså. Så står du och tittar på dem ett tag. Och tänker "OJ, vad HÖGT!". Sen när du har vant dig vid synen på de där höga, höga hindren - sänk ner dem till 120 igen. Vips! Så ser 120 plutteminilitet ut, om du jämför med de höga!

Den här gränsen sitter ju i ditt huvud. Och allt som kan få 120 att verka mindre är väl av godo? Liksom, tänka att "taket" inte går vid 120 utan vid 160, då tar det liksom inte stopp vid 120.

Lite snurrigt det här, men give it a try!

Lycka till!

Det där lät smart faktiskt.. För problemet sitter trots allt i huvudet

jag har två tips..

Självförtroendeövningar
hjälpbommar, både i trav och galopp, dessa hjälper jättebra när man själv räknar in steget fram till hoppet och man kommer alltid rätt på hindret om man går rätt över bommarna..
"three bars" = tre hinder men 2 galoppsprång mellan varje, första hindret på 80, nästa på 100 och sista 120 i slutet, från början har du alla på 80 så att du känner dig trygg.. sen höjer en medhjälpare hindrena ett hål i taget precis när du hoppat och du ska INTE TITTA när medhjälparen höjer..
Fem och en halva'n + oxer, trava över 3 travbommar, 3 m, liten sax på 50 cm, 5½ m, räck på 80-100 cm, 2 galoppsprång, större oxer.. du kommer aldrig fel på denna komb och du kommer att maxa dig.. :)

Tro att du hoppar snälla hinder
sätt upp en maxad oxer på 160 cm höjd mitt på banan och 2 rättuppstående maxade 160hinder med massa skrämsel under på andra ställen.. när du sen bygger din "fjuttiga" 120bana runt så känns den som rena barnleken..
detta har jag faktiskt hört från många håll för man är SÅ LÄTTAD att man slipper hoppa de där maxade hindrena så 120 är rena gymnastikhoppningen i jämförelse ;)

Lycka till med alla övningar, du kommer säker att hamna i rätt sinnesbalans igen :idea:

tack för alla tips... Ska försöka använda mig av dem!

Hej! För mig så var det att börja om från början.Jag började på ca 50 cm och tog mig sakta men säkert upp igen. Det fick ta den tid det tog,jag behövde känna att det funkade.Det gäller att man måste tycka att det är roligt också.Och att man verkligen vill.

Genom att gå tillbaka till den nivå, som man känner sej trygg på, och sedan undan för undan höja nivån. Och så är det ett plus, om man har en häst eller kan låna en, som man vet att den alltid hoppar och inte fegar ur, även om du fegar ur. Då får man tillbaka sitt självförtroende igen. Man ska inte tvinga sej själv att hoppa, när man inte känner sej trygg, för hästen känner ju, om du har "kastat ditt hjärta" över hindret innan honom eller inte!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 610
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka