Bota höjdskräck?!

Sv: Bota höjdskräck?!

Har själv varit i din sits. Tyckte det var tokäckligt att hoppa allt över markhöjd i princip tack vare att jag åkte av ett litet sketet russ :devil:;) och bröt armen.
Efter det var jag inte alls sugen på att hoppa men det som hjälpte mig var en trygg häst och framförallt en tränare jag litar på till 110%!

I nuläget har jag helt kommit över min hopprädsla. Jag vet att min tränare aldrig skulle be mig göra något som hon inte vet att jag och hästen klarar av.

Så mitt tips är att ta hjälp av en tränare du har förtroende för och träna, träna och åter träna.

Se till att hitta en bra tränare.
Jag skulle inte byta bort min mot någon annan, han hjälper mig att verkligen rida mot varje hinder och inte fundera på hur högt det är eller något sådant.

Har inte alls läst tråden utan säger bara:

Hoppa smått ända tills du börjar tycka det är SÅÅÅ tråkigt och fjantigt. Då höjer du upp och sen hoppar du den höjden tills du tycker det är tråkigt. (Alltså inte allt under ett pass;))

Lycka Till!

lägger till att tränaren är fantastiskt viktig: förut hemma i Sverige red jag för en underbar människa (A-tränare) som man alltid hade förtroende för! Jag visste att om h*n skulle lägga upp ett hinder på 1.80, då skulle jag ta mig fan hoppa, för h*n skulle aldrig sätta upp nåt jag inte klarade av.

I dagsläget hoppar jag mina jobbhästar då och då för min chef, och han är själv fruktansvärt duktig så jag har alltid lite ångest för att jag inte alls är en minipini-del så duktig som han. Honom har man respekt för på träningarna, och han är den som höjer upp och höjer upp, inte för att du själv är redo, men hästen måste träna:p Det kan kännas lite läskigt ibland, för man vet aldrig hur det slutar. Däremot när man faktiskt klarar det, vilken känsla! :banana:

(min stackars föregångare här fick hoppa 'puissance' för ridskolebarnen:p. Ska tillägga att hon är dressyrryttare och inte ALLS tycker om att hoppa högt...slutade på 150 iaf.)

Senast ändrad av en moderator:

Har inte alls läst tråden utan säger bara:

Hoppa smått ända tills du börjar tycka det är SÅÅÅ tråkigt och fjantigt. Då höjer du upp och sen hoppar du den höjden tills du tycker det är tråkigt. (Alltså inte allt under ett pass;))

Lycka Till!

lägger till att tränaren är fantastiskt viktig: förut hemma i Sverige red jag för en underbar människa (A-tränare) som man alltid hade förtroende för! Jag visste att om h*n skulle lägga upp ett hinder på 1.80, då skulle jag ta mig fan hoppa, för h*n skulle aldrig sätta upp nåt jag inte klarade av.

I dagsläget hoppar jag mina jobbhästar då och då för min chef, och han är själv fruktansvärt duktig så jag har alltid lite ångest för att jag inte alls är en minipini-del så duktig som han. Honom har man respekt för på träningarna, och han är den som höjer upp och höjer upp, inte för att du själv är redo, men hästen måste träna:p Det kan kännas lite läskigt ibland, för man vet aldrig hur det slutar. Däremot när man faktiskt klarar det, vilken känsla! :banana:

(min stackars föregångare här fick hoppa 'puissance' för ridskolebarnen:p. Ska tillägga att hon är dressyrryttare och inte ALLS tycker om att hoppa högt...slutade på 150 iaf.)

h,mmm låter läskigt faktiskt. Stackars ryttare

Hoppa bara de höjderna när du har kombinationer som du inte kan komma fel på tex 5,5an.. eller när du har instruktör med.
Har oxå fått lite respekt för höjden efter att ha gått omkull med hästen två ggr, försöker att hålla mig på lägre hinder när jag hoppar själv, och bara koncentrera mig på att att komma helt rätt och få perfekta språng. sen när instruktören är med så känns det tryggare och då kan jag hoppa högre..
Hoppas du kommer över osäkerheten! :)

Hoppa bara de höjderna när du har kombinationer som du inte kan komma fel på tex 5,5an.. eller när du har instruktör med.
Har oxå fått lite respekt för höjden efter att ha gått omkull med hästen två ggr, försöker att hålla mig på lägre hinder när jag hoppar själv, och bara koncentrera mig på att att komma helt rätt och få perfekta språng. sen när instruktören är med så känns det tryggare och då kan jag hoppa högre..
Hoppas du kommer över osäkerheten! :)

ska försöka tänka på de

Hmmm njaaa jag vill ju fortsätta tävla som jag gjorde innan. Samt att jag vill att min 4 åringen ska gå årgångs championatet nästa år. Så känner lite press att jag måste klara det.

Men är nog mest att jag stör mig på att det blivit så här.

Man ska aldrig hoppa en höjd på ett hinder om man känner sig jätte osäker!
Det känner hästen oxå av och blir osäker.
Hoppa en höjd där du känner dig säker och hästen oxå så kommer ni att kunna jobba uppåt!

Det är nog bara att hoppa mkt "småhinder", alltså under höjden du tkr att det blir läskigt...Det ska vara "lätt" och roligt att hoppa! :)
Sen kommer duju garanterat hitta tillbaka till den gamla känslan eftersom! :)

Det är nog bara att hoppa mkt "småhinder", alltså under höjden du tkr att det blir läskigt...Det ska vara "lätt" och roligt att hoppa! :)
Sen kommer duju garanterat hitta tillbaka till den gamla känslan eftersom! :)

jag hoppas du har rätt *smile*

Kan trösta dig med att det går!!

Jag var en sådan som nästan svimmade och blev spyfärdig på samma gång, bara ngn lade upp ett hinder på 1m!
Riktigt rädd!

Idag hoppade jag ett enkelt räcke på 1.40! på en häst jag suttit 2 ggr på innan....:D

Det som fått mig dit: Duktig rutinerad tränare, och hästar med rätt förutsättningar och inställning.

Jag fick också höjdskräck när jag kraschade in i en oxer på 1.50 det tog nästan 6 månader innan jag klarade av att hoppa 1.30 utan problem. För mig satt det i huvudet, min häst bröt benet och det fanns ingen chans att han skulle bli bra igen så vi var tvungna att ta bort honom. Det sitter tyvärr kvar även idag, räddslan till att förlora en häst till osv när jag kommer upp på 1.50 - 1.60 hinder.

Det jag gjorde var att träna träna träna, börja med en höjd i veckan.

Vecka 1: 0.90 cm
Vecka 2: 100 cm
Vecka 3: 110cm
Vecka 4: 120cm

Stressa inte fram något, ett steg i taget så ska du se att du kommer hoppa 1.20 lätt som en plätt.

Och jag rider idag 1.50 - 1.60 utan problem men jag har fortfarande kvar tankar i huvudet.

Senast ändrad av en moderator:

Fy vad hemskt....

Förstår att det finns tankar kvar!

Jag fick också höjdskräck när jag kraschade in i en oxer på 1.50 det tog nästan 6 månader innan jag klarade av att hoppa 1.30 utan problem. För mig satt det i huvudet, min häst bröt benet och det fanns ingen chans att han skulle bli bra igen så vi var tvungna att ta bort honom. Det sitter tyvärr kvar även idag, räddslan till att förlora en häst till osv när jag kommer upp på 1.50 - 1.60 hinder.

Det jag gjorde var att träna träna träna, börja med en höjd i veckan.

Vecka 1: 0.90 cm
Vecka 2: 100 cm
Vecka 3: 110cm
Vecka 4: 120cm

Stressa inte fram något, ett steg i taget så ska du se att du kommer hoppa 1.20 lätt som en plätt.

Och jag rider idag 1.50 - 1.60 utan problem men jag har fortfarande kvar tankar i huvudet.

förmodligen hade inte jag hoppat igen om jag förlorat min häst pga en krasch. Har svårt att tänka mig det. Men tycker att du är otroligt stark och du ska vara stolt över dig själv!

Tack, det följer tyvärr med mig i min hoppning:(
Ena hästen debutera svår hoppning i våras och jag var nära att stryka honom pga. av att jag var så rädd:(

Men jag har lyckas över vinna och tänka positivt...och det blir bättre:)

Detta var en bra tråd för mig att läsa. Skall snart få hem min unghäst som är på inhoppning. Och eftersom min andra häst som jag skulle träna upp hoppningen på var skadad sista året och avlivades för ett år sedan , så har jag inte hoppat på 2-3 år!!

Insett att jag nog skall hålla mig till gymnastikhoppning och målet att komma ut och tävla till våren får nog vänta. Får hitta någon annan som kan tävla honom tills jag är redo...

Dumt att vara för ivrig och riskera att sabba för hästen- han behöver ju självförtroende och det kan nog aldrig en osäker ryttare ge... Blir ju nervös bara jag tänker på att hoppa småhinder.

Har köpt mig en pilates boll som jag skall öva upp min balans på.

Detta var en bra tråd för mig att läsa. Skall snart få hem min unghäst som är på inhoppning. Och eftersom min andra häst som jag skulle träna upp hoppningen på var skadad sista året och avlivades för ett år sedan , så har jag inte hoppat på 2-3 år!!

Insett att jag nog skall hålla mig till gymnastikhoppning och målet att komma ut och tävla till våren får nog vänta. Får hitta någon annan som kan tävla honom tills jag är redo...

Dumt att vara för ivrig och riskera att sabba för hästen- han behöver ju självförtroende och det kan nog aldrig en osäker ryttare ge... Blir ju nervös bara jag tänker på att hoppa småhinder.

Har köpt mig en pilates boll som jag skall öva upp min balans på.

Det låter klokt och förståndigt. Ge hästen en chans att få lite rutin och kunskap så ska du se att när ni båda är redo kan ni ha mkt kul tillsammans. Och det är väl egentligen det som är tanken med all ridning. Att man ska ha roligt-

Sänk hindrena, om du hoppar upp till 1 meter lr vad du tycker är lagom kommer du att tycka dom ärr jätte låga sen och våga höja :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 610
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka