Bota höjdskräck?!

Luchador

Trådstartare
Någon som har bra tips på hur man ska bota sin höjdskräck vid hoppning. Fick den efter ett par ordentliga krasher med min förra häst. Min nuvarande är ärlig på hinder men jag börjar ändå fega ur vid 120. Någon som har tips på hur man kommer över obehagliga upplevelser vad gäller hoppning? :crazy:

Tycker inte det är obehagligare att hoppa ponny på dom höjderna, vilket jag förstått att man i vanliga fall tycker. Tycker 120 e lika läskigt på ponny som storhäst. Känns skumt att tänka på det så här

Sv: Bota höjdskräck?!

Varför ska du prompt hoppa 120 då ? finns det någon speciell anledning :) ?

Hmmm njaaa jag vill ju fortsätta tävla som jag gjorde innan. Samt att jag vill att min 4 åringen ska gå årgångs championatet nästa år. Så känner lite press att jag måste klara det.

Men är nog mest att jag stör mig på att det blivit så här.

Hoppa, hoppa & hoppa.. Det kommer att ge med sig. Nu menar jag självklart inte att du ska hoppa varje dag :p, utan att det kommer ge sig med tiden. Sänk nivån ett tag och lägg hindrena på en höjd strax under det du känner obehag för. Strunta i om det är 60 eller 120 cm, all hoppning e träning.

Självklart blir man skrämd om man kraschar, helt naturligt, det är du inte ensam om.
Jobba med ditt självförtroende och säg till dig själv att det här kan jag!

tack... du har nog rätt. Jag är lite så vad gäller allting, pressar mig själv för mkt även om det inte behövs. Det blir stressande på nått konstigt sätt.
ja du har självklart rätt.

På det viset. Fortsätt hoppa under den höjden, och kolla inte hur högt det blir när du höjer! Det är nog som en spärr att "nu blev det si och så högt usch vad läskigt" vet man inte hur högt det är så känns det inte likadant.

Jag förstår precis, är exakt likadan :crazy:

har det hänt dej nånting oxå eftersom du fått höjdskräck?

Jag hade ju en lite ful 4 åring för ett år sen. Han bjöd hela vägen fram, stampade av med frambenen och struntade sedan i att hoppa av med bakbenen så istället trillade han genom hindret. Detta gjorde han under ett flertal träningar i rad. Typ ångrade sig i sista sekund trots att det va för sent.

Nej, jag är mest allmänt mesig :p
Har en underbar häst som hoppar allt om jag bara gör rätt. Tyckte 1m var högt när jag köpte honom för ca 1 år sen.
Nu har vi dubbelnollat 1,10, och då började jag fundera på 1,20, inte att jag skulle starta det inom det närmsta halvåret, men bara funderingarna fick mig väl att få nån prestationsångest och så rider jag sämre igen. Nu har jag tänkt om och tycker att jag är skitduktig som rider 1,10 och är jätte nöjd med det och allting känns mkt bättre och lättare.

Mitt problem sitter i huvudet, jag kan rida tekniskt sett men i huvudet snurrar det lite för mkt ibland.

Förstår att du blivit lite tveksam då, ingen höjdare när man inte vet förrän man i stort sett landar om man kommer över eller inte.

Okej okej förstår precis. Man sätter lätt för stor press på sig själv o så blir man nervös av den anledningen istället.

Det e ju kanonbra. Grattis. Hoppas komma ut igen med min oxå snart.

vet också precis hur det känns :crazy: jag tycker dock du är väldigt modig som vågar hoppa 120! själv fegar jag ur vid 70 ungefär nuförtiden :o men det kanske ger sig med tiden ??? hoppet är det sista som överger en...:angel:

vet också precis hur det känns :crazy: jag tycker dock du är väldigt modig som vågar hoppa 120! själv fegar jag ur vid 70 ungefär nuförtiden :o men det kanske ger sig med tiden ??? hoppet är det sista som överger en...:angel:

sant sant.. Det har tagit tid. För ett tag sen vågade jag knappt krypa över 90 hinder. Så det går uppåt ändå. Man får försöka tänka positivt.

Tack för stödet ALLA!:love:

Men eftersom du har höjdskräck så kanske du kan skaffa en tränare, som du rider 1-2 ggr i veckan för, som höjer hindren och inte säger hur högt det är, sen efter träningen kan h*n säga hur högt det vart, och blev det över 1.20 så kan du vara stolt över dig själv och tänka..
''Vafan, jag klarade det ju, så himmla läskigt var det ju inte''
=)

Lycka till Tjejen :D

Det är lite så här vi har gjort fram till nu. Men lite svårt när man ska tävla för då vet man ju höjden. Hmm

Hmmm njaaa jag vill ju fortsätta tävla som jag gjorde innan. Samt att jag vill att min 4 åringen ska gå årgångs championatet nästa år. Så känner lite press att jag måste klara det..
Det kan ju vara just det som är problemet, att du känner press. Om jag var du skulle jag ta det lugnt. Om du inte är redo att lugnt lotsa runt en unghäst på 1.20, så kan du ju låna ut den till någon som är "säkrare" liksom, och låna/köpa/ha på foder en annan äldre häst som själv är säker på höjder och hjälper dig lite liksom. Problemet är att det bli väldigt trixigt att rida 1.20 på unghäst om man inte är van själv att hoppa den höjden, eller har den grundläggande trygg-/säkerheten i självförtroendet.

inte mkt egentligen. kanske max 1 gång i veckan... mest serier och mindre övningar. men klart det blir mer nån gång då o då?

när jag var i gång så hade jag höjdskräck och en stentuff tränare. jag antar att jag var mer rädd för henne än för att hoppa :angel:
det låter som en klyscha, men jag brukade "slänga hjärtat före", när man väl rider på ett hinder är det liksom bara att ge järnet, blåsa ur allt annat ur huvudet och övertala sig själv att det är enda sättet att komma över.

om jag skulle börja hoppas igen (har efter flera års uppehålll blivit hopprädd igen) så skulle jag nog försöka få låna någons väldigt trygga och rutinerade hopphäst och ta några språng.

ett sät för mig var att öka succesivt under träningen och hoppa lite lägre när jag väl hade tagit mig över en läskig gräns, då känns allt lätt och kul igen!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 610
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka