Bostadslån

Madick

Trådstartare
Om jag äger ett hus med lån och vill köpa ett annat hus (alltså sälja det jag äger idag), kan jag behålla de lån jag har och "föra över" till nya huset? Om det ska in ytterligare en låntagare, hur gör man då? Det lån som finns idag täcker inte hela nya huset.

Sv: Bostadslån

Ja, du kan flytta lånet från hus 1 till hus 2. Det som i praktiken sker hos banken är att den "löser" lån 1 och skapar ett lån 2 med samma förutsättningar som lån 1 hade. Det är det som kallas för att flytta lånet. För överskjutande belopp som saknas kan ni antingen ta ett helt nytt lån eller be banken höja lånebeloppet på det gamla lånet.

Om ni vill vara flera på lånet ("medlåntagare") så är det bara att prata med banken så lägger de in den andra på lånet också. Brukar sällan vara något problem.

Sv: Bostadslån

att tänka på, om du begär medlåntagare (iaf 2006) är att ni inte kan skjuta på skatten, den halvan som din medlånstagare "tar över" måste ni skatta ev vinst på. i övrigt är det inga konstigheter.. kan vara vettigt av skattemässiga skäl att du ex står på lånet och att du och din partner i sin tur skriver ett avtal kring lånet.

Liknande trådar

V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: Jahopp
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 269
Senast: Lisen82
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 055
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar