borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Magnus_J
  • Startdatum Startdatum
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Jag tror inte det är någon som vill använda vilken korsning som helst, det gäller alltid att fråga sig vad vill man med sin avel och vad kan hingsten man använder ge för något? Föl kan man alltid få men fölet måste ha potential att bli bättre än sina föräldrar, det är avel! "Buskavel" är bara att framställa ett föl oavsett hur det blir, det är inte avel. Därför tror jag att alla som bedriver avel vill ha hingstar med varudeklaration, jag tror att stoägarna väljer hingstar som är kompletta oavsett om dom är godkända i EU eller bara i Sverige.
Att välja en hingst för att den kan hoppa eller röra sig är korkat, en hingst måste vara så mycket mer, för att ge något bra han måste ha exteriör, temperament och ridbarhet samt rastyp!
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

poloplayer skrev:
Snicksnack, jag missförstår inte alls, ASRP har monopol med Jordbruksverkets goda minne, men tack ock lov är den tiden snart över, och det lär väl bli ett pinsamt uppvaknande för vissa.

När avelsvärderingens ledamöter får 2 böcker om ridponnyavel att studera, förstår jag att resultatet blir som det blir. :rofl: :rofl: :rofl:

ASRP har monopol på "sin" grundstambok och det av Jordbruksverket som i sin tur följer EU direktiv på detta område. Vilket betyder att ASRP är en moderstambok för Svensk ridponny.

I Sverige finns ytterligare en ridponnystambok som har monopol på "sin" ridponnystambok, brittisk ridponny.
Brittisl ridponny är en dotterförening till British ridingpony.
Som dotterförening följer Brittisk ridponny sin moderstambok.

Det finns inget EU direktiv som upphäver avelsföreningarnas suveränitet vad det gäller stamboken, tvärtom har den förstärkts.

Sveriges EU anpassning innebär inte fritt övelöpning mellan dessa två stamböcker i Sverige, som du själv tidigare skrev kan inte ALLA svenska ridponnyhingstar lämna avkommor till Brittisk ridponny--utan gör dom det kan dom hamna i register om inte avkommorna uppfyller Brittisk ridponnys regler för införande i grundstambok.

Motsatta förhållande gäller också, alla Brittiska stambokförda ridponnyhingstar kan INTE lämna avkommor till Svensk ridponnystambok, utan kan hamna i register om dom inte uppfyller krav för införande i grundstambok.

Så här fungerar det i alla andra EU länder också, avkommor efter andra ridponnystamböckers hingstar kan bara lämna avkommor till andra ridponnystamböcker grundstambok om avkommorna uppfyller krav för införande i grundstambok.

Av denna anledning åker såväl ridponnyhingstar som halvblodshingstar till varandras premieringar och dels visar upp sig och avelsvärderas--motsvarar dom den avelsföreningens krav så "erkänns" dom för även den stamboken--motsvarar dom inte, ja då beskrivs dom under namnet EU hingstar och avkommorna hamnar inte i grundstamboken utan i register avd II, P/B eller något liknande.

Hingstars status är mer komplicerat än att dom bara är godkända som treåringar, gått bruksprov och införts i stamboken. --detta förfarande garanterar INTE hingstens livslång betäckningsrätt.
Avelsvärdering av hingstar fortsätter hela livet och dom tilldelas värdebokstäver och andra epitet.

En Svensk halvblodshingst för att ta ett exempel kan efter en tid i avel tilldelas ett C som avelsvärdeklass och får inte längre verka i avel.
En sådan hingst har då inte med automatik berättigande att istället i kraft av sina ungdomsmeriter lämna avkommor till andra halvblodsstamböcker.

Så är det överlag med stambokshingstar dom har inte livslång betäckningsrätt utan kan synas i sömmarna kontinueligt.

Så kan då hända och händer hela tiden att en ridponnyhingst/halvblodshingst som är godkänd som ftre/yraåring i annan avelsförening kommer till Sverige/Holland/Danbmark och vill verka i Svensk/Holländsk/Danmark ridponnyavel.

Hingsten bedöms då här han avelsvärderas för en annan avelsförening inte enbart på hans tre och fyraåringsmeriter utan även utifrån den ålder han är nu.

Hur ser han ut, vad gjorde han som ung, hur mycket har han betäckt, hur blev avkommorna, har han om han har få avkommor istället använnt sin tid i sporten osv.

En sådan bedömning kan sluta med att han inte motsvarar kraven för en hingst i avel i den föreningen, men samma kan gälla för honom om han skulle varit kvar i sin hemmaavelsförening-vid vissa åldrar och efter viss tid i avel kan hingsten bedömas att inte längre ha något avelsvärde(egentligen aldrig har haft).

När det kommer till Sverige attraktiva hingstar som har haft ett högt avelsvärde i sina hemmaavelsföreningar--då har dom inte några problem att bli erkända för Svensk avel och stoägarna blir glada och kastar sig på dem.

Men när det kommer redan utsorterade hingstar antingen formellt av avelsföreningarna eller av stoägarna (inga betäckningar), då blir det oftast problem när dom söker inträde som hingst i Sverige. Anledningen är förstås att dom inte har tillräckligt med meriter för att klara en prövning vid den ålder de är nu.

Komplicerat är det och inte så entydigt som många tror.

Beträffand ASRP´s avelsvärderingsnämnd så är din beskrivning "historia" och även en historieförvanskning.

peråke
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Oj då hade redan skickat
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Om det nu finns 2 stamböcker i Sverige på ponnyer...vad säger att någon inte startar den tredje?Så gör de ju mkt utomlands när det förekommer missnöje bland uppfödare och hingsthållare etc.

Tex var det inte någon känd hingsthållare som funderade på att starta en stambok/ett register för sporthästar pga av missnöje med ASVH?Vad jag förstod så fanns det inget hinder för det nu tack vare EU.
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

peråke skrev:
Beträffand ASRP´s avelsvärderingsnämnd så är din beskrivning "historia" och även en historieförvanskning.

peråke[/QUOTE

jaså minsann, var du också med på den kräftskivan?

:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Bangsi skrev:
Speciellt fel blir det ju när det gäller hingstar som redan är godkända för avel i andra länder. Man kan då åka över med sitt sto, betäcka och sedan fölar den i Sverige och vips får man svenskt hästpass och allt är frid och fröjd. Men om hingsten skulle betäckt stoet här hemma hamnar fölungen i ett B-register. Det registret är inte lika fullgott som det vanliga.

/Åsa
Precis så är det/har varit för hingstar och föl inom flera raser vad jag förstått. Helt ologiskt, ja!!!
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Så trött man blir.
Visst. Det bkir fritt att använda vilken skithingst som helst i allmän avel. Hoppas folk blir lyckliga med det. Har man betalt pengar för nånting man importertat så ät det väl bra att man kan få ränta för pengarna...
Som vanlig stoägare står mitt hopp till männen i keps som kan tala om för mig vilket avelsvärde en hingst faktiskt har utan att sitta i knät på hingstägarna. Glöm inte bort att det är vi stoägare som förr eller senare betalar kalaset.
Leve den objektiva hingstbedömningen - även om den inte är obligatorisk! Som stoägare tycker jag inte att vi ska gå på alla "snyfterier" om hingstbesiktningens alla nackdelar. Fråga dig istället: vem är det som talar. Och varför? En bra hingst talar för sig själv. Och då "lyssnar" även männen i keps.
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

poloplayer skrev:
peråke skrev:
Beträffand ASRP´s avelsvärderingsnämnd så är din beskrivning "historia" och även en historieförvanskning.

peråke[/QUOTE

jaså minsann, var du också med på den kräftskivan?

:banana: :banana: :banana:

Nej det var jag inte, jag har för vana att inte konfrontera mig på det sättet med nämnden.
En full rasledamot och ett negativt omdöme om en rasförening som fått slita spö, både ifrån "folket" och herrar i keps--betyder inte att avelsprogrammet är felaktigt.
Vänligen var observannt på tidiga tecken på att det kan vara en god ide´att även bedriva prestationsavel på ponny !!!

Peråke

PS Jo det var mina böcker till en rasledamot som var i och för sig kunnig på häst, men som när det begav sig visste föga om int ridponnyavel och dess potential.
Personen i fråga har både läst dessa böcker som är en bra belysning över tidig Europeisk prestationsavel av sportponny--sammt kommit en bra bit vidare.
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Visst kommer man att kunna använda vilken skithingst som helst om man vill bli en "loser". För dummare är ju inte våra ledande personer än att vid evenemang för unga hästar där dessa med en från avelsförbundet "icke godkänd" hingst har fått deltaga kan inte räkna med at avkommor födda 2007 och senare ej kommer att ens få deltaga. Och det tycker jag är bra att det ur konkurrenssynpunkt blir ännu viktigare att ha en från avelsförbundet godkänd hingst
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Burra skrev:
Visst kommer man att kunna använda vilken skithingst som helst om man vill bli en "loser". För dummare är ju inte våra ledande personer än att vid evenemang för unga hästar där dessa med en från avelsförbundet "icke godkänd" hingst har fått deltaga kan inte räkna med at avkommor födda 2007 och senare ej kommer att ens få deltaga. Och det tycker jag är bra att det ur konkurrenssynpunkt blir ännu viktigare att ha en från avelsförbundet godkänd hingst

Om de skulle stänga ute dem efter ej godkänd hingst, så drabbar det knappast de som använt en "skithingst" då dessa hästar kan ändå inte hävda sig. Sen undrar jag vad du menar att de skulle stängas ute ifrån, det enda de kan stängas ute ifrån är fölvisning och 3-års test, kvalitet. Övriga championat är öppna för vilken gatukorsning som hellst (eller övervuxna ponnyer också för den delen) därav deras namn ÖPPNA CHAMPIONAT. Sedan kan man ju fråga sig om det är så fel hingst om avkomman är tillräckligt bra för att konkurrera ut de med godkänd pappa ? Kanske är fel helt enkelt att just den pappan inte föll "gubbarna med keps" i smaken.
Om du är så säker på att avkommerna till de godkända hingstarna blir bäst, så behöver du ju inte oroa dig för att övriga får starta då har de ju enligt dig ingen chans ändå !
Gylle - med två oäktingar på väg (som redan ofödda har givits bud på 150.000:- på vilket som, inte många föl efter i sverige gdk hingstar som säljs för de pengarna)
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Vad var det för stam på din hingst?*glömsk*
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

crazy skrev:
Om Island har huvudstamboken och om de är med i EU (?)-då blir det deras regler som gäller.
Island är inte med i EU.
Detta p.g.a. fisket.
Så man sätter vilka regler som man vill.
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Finns alltid sätt att kringå systemet ändå.Står hingsten i ett annat land...så kan de regga där - även om fölet föds här.Visst det är en del pappersarbete att få ordning på...men för den som väl har gjort det en gång - vet de ju sedan hur det ska göras till nästa gång.
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Som sto ägare kommer man alltid att vara en loser om man inte har kunskapen att skilja ut en bra häst från en dålig, men sätter man sin tillit till en grupp avelsvärderingsnämnd som inte alls är opartiska utan dömer efter sitt huvud och sin smak.
Det finns ingen garanti att det till 100% är bra hingstar som blir de avelsvärderingsnämnden tar ut, det är dom som dom gillar! Visar du samma hingstar för en annan ämnd kan det bli några andra hingstar som blir uttagna! Men denna disskution handlar om att man slänger ut hingstar godkända av andra länders avelsföreningar på väldigt lösa grunder, den tiden är tack o lov förbi, men sitter man och tror att svensk avelsvärderings nämnd är bättre än Tysk o Holländsk, då skrattar jag, vi kan ju titta i facit! Är vi bäst.... nej är Tyskland o Holland bäst....... :angel: :smirk:
Men om man sedan använder grannens aldrig visade hingst då är det buskavel och då får man väl skylla sig själv som sto ägare!
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Rodde skrev:
Men denna disskution handlar om att man slänger ut hingstar godkända av andra länders avelsföreningar på väldigt lösa grunder, den tiden är tack o lov förbi, men sitter man och tror att svensk avelsvärderings nämnd är bättre än Tysk o Holländsk, då skrattar jag, vi kan ju titta i facit! Är vi bäst.... nej är Tyskland o Holland bäst....... :angel: :smirk:
!

Alla avelsföreningar godkänner ett visst antal unga hingstar årligen. När en hingst är så ung är det enbart på grunder att hingsten kan tillhöra den grupp av hingstar som "kan" ha ett avelsvärde.

I Tyska/Holländska avelsföreningar godkänns ett relativt sett stort antal unga hingsta--stoägarna väljer sedan att i större omfattning endast använda en bråkdel av de hingstar som ges betäckningstillstånd.

Detta som Rodde skriver att är vi Svenskar verkligen bättre på det här än tyskar/Holländare
--Nej förstås inte, Svensk avelsvärderingsnämnd tittar mycket på hur just dessa då betydligt mer erfarna avelsföreningar/stoägare har annvänt, uppskattad hingsten efter det att han ställdes till stoägarnas förfogande.

Svensk avelsvärdering bedömer inte den äldre import hingsten som om han var tre år--utan bedömer importhingstens avelsvärde utifrån betydligt bredare underlag.

peråke
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Även om herrar i keps ifrågasätts så tror jag nog att dessa är mer objektiva i sin bedömning än vissa som är missnöjda med att deras fantastiska hingst inte blev godkänd. Men om det nu finns någon som vill betala stora pengar för föl efter den fantastiske, så tror jag inte man skall räkna med att använda sådana hingstar som en väg till en långsiktig framtida karriär som uppfödare. Många som köper unghästar tycker att det är jätteroligt att ha etappmål med sin unghästar vid av avelsföreningen arragerade evenemang. Har vid några tillfällen använt någon egen "lovande" unghingst men i slutändan inser man av erfarenhet att det är ett steg tillbaka. Så jag tror nog att dessa buskavelhingstar kommer att sålla bort sig själva utan lagar. Men för den som tror något annat så är det ju en möjligt. Fram för fri konkurrens
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

peråke skrev:
Nej det var jag inte, jag har för vana att inte konfrontera mig på det sättet med nämnden.
En full rasledamot och ett negativt omdöme om en rasförening som fått slita spö, både ifrån "folket" och herrar i keps--betyder inte att avelsprogrammet är felaktigt.
Vänligen var observannt på tidiga tecken på att det kan vara en god ide´att även bedriva prestationsavel på ponny !!!

Peråke

PS Jo det var mina böcker till en rasledamot som var i och för sig kunnig på häst, men som när det begav sig visste föga om int ridponnyavel och dess potential.
Personen i fråga har både läst dessa böcker som är en bra belysning över tidig Europeisk prestationsavel av sportponny--sammt kommit en bra bit vidare.
Ojdå, är det 2 ledamöter som fått böcker att studera? För *min* ledamot har garanterat INTE fått dom av dig!
:banana: :banana: :banana:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

poloplayer skrev:
Ojdå, är det 2 ledamöter som fått böcker att studera? För *min* ledamot har garanterat INTE fått dom av dig!
:banana: :banana: :banana:

I vilket fall som helst så har nämnden fått sig en gnuggning i hur Tyskland Holland byggt sin sportponnyavel.

Men vad hjälper det med en skicklig nämnd--om det inte finns några bra hingstar.
Hingstarna blir tråkigt nog inte bättre om nämnden blir det.............
----------------------------------------------------------------
Jag tycker i alla lägen att det är fel att skylla på domarna när dom dömer på ett visst sätt.
Det är avelsföreningarna som till 100% utser sin avelsvärderingsnämd och har själva helt och fullt ansvaret för att domarna är utbildade på ett sätt så det också blir som avelsföreningen vill.
Ett undantag finns och det är kravet från SH, att ordförande i nämnden är Svensktalande, och det med hänsyn till att de som visar hingstar har rätt att kunna kommunicera med ordförande.

Nu är det inte så lätt för en avelsförening som ridponny att klara den här uppgiften, största svårigheten ligger i avelsföreningen själv som inbördes kan ha svårt att förena ALLA viljor tii ett gemensammt mål. Detta får då lätt till följd att det blir otydligt till nämden.

Nu har de gångna åren på inget sätt varit en katastrof, egentligen har det inte varit så mycket att tvista om.

De hingstar som godkännts har haft en viss grundkvalite, givetvis vill man på den fronten alltid ha mer, men sådant prat blir oftast en tulipanaros--lätt att säga men svårt att göra.
Sportponnyhingstar med mycket högt avelsvärde har också en hög prislapp--vilken Svensk har råd att konkurrera med kapitalstarka Americaner, Tyskar osv.
Som exempel kan nämnas att i höstas såldes en bra sexårig ridponnyhingst för fem miljoner.

De hingstar som inte klarat grundkraven och kasserats, blir nog ingen större förlust långsiktigt.
Vissa individer har diskuterats att de skulle vara så bra och att nämndens inkompetens enbart var orsaken att de inte kom i avel--titta på de individerna nu några år senare var de några stjärnor ??

peråke
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Nåväl, hur man än vrider och vänder så återstår frågan om varför svenska stoägare är så korkade att dom måste skyddas från att själv få välja hingstar till sina ston. Är intelligensnivån i genomsnitt högre i andra EU-länder? :banana: :banana: :banana:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

poloplayer skrev:
Nåväl, hur man än vrider och vänder så återstår frågan om varför svenska stoägare är så korkade att dom måste skyddas från att själv få välja hingstar till sina ston. Är intelligensnivån i genomsnitt högre i andra EU-länder? :banana: :banana: :banana:

Nja...diskuterar man så är det väl egentligen bara Engelsmännen som har en intelligensnivå att klara det här själva, men tydligen har även dom fördummats under de senaste åren.
Numer kör ju även dom med selektering av ridponnyhingstar i deras "sportponnyavel".
--kanske är det att vi äter för mycket fett, socker och för lite fibrer......

peråke
 

Liknande trådar

M
  • Låst
Western Fortsatt godkännande för Swedish Paint Horse Association, SPHA I beslut av den 28 september har Jordbruksverket nu godkänt SPHA:s...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 791
Avel In i det sista verkade det oklart, men fr o m igår, 1 december, har alltså statens krav på avelsvärdering för hingstar som används i...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: peråke
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 619
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp