borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Magnus_J
  • Startdatum Startdatum
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Vad är det som säger att något är rätt för att det görs i Danmark? Jag rekommenderar intresserade att ta del av den danska lagstiftningen på området. Den är solklar! I de fall någon förening haft något fall som kommit "upp" har de tvingats att EU anpassa, tex den danska connemaraföreningen som nästan blev av med sitt tillstånd att verka som registerförandeförening.
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Eken skrev:
Vad är det som säger att något är rätt för att det görs i Danmark? Jag rekommenderar intresserade att ta del av den danska lagstiftningen på området. Den är solklar! I de fall någon förening haft något fall som kommit "upp" har de tvingats att EU anpassa, tex den danska connemaraföreningen som nästan blev av med sitt tillstånd att verka som registerförandeförening.

Nej det är väl ingen som säger att det är rätt, men det är ändå ett system som är i funktion.

Liknande system är just nu i bruk även i Tyskland och Holland.

Connemara har en moderförening och skall följa sin moderförening, inte samma sak som halvblod och ridponnyavel.

Halvblods raser och ridponnyraser har sina egna moderstamböcker och kan på sin höjd betrakta sidställda avelsföreningar som "systerföreningar".

Det finns många halvblod och ridponnyföreningar i Europa och inget säger att de är fullt kompatibla med varandra.

Ett ex är Brittisk ridponny som enbart erkänner korsningsr med de brittiska ponnyraserna och fullblod.
Kommer jag och vill registrera en avkomma undan ett stambokfört Brittiskt ridponnysto, efter en Svensk ridponnyhingst som för halvblod eller russ.
Torde väl ingen EU lagstiftning tvinga brittisk ridponny att skrota sina stamboksregler, registrera avkomman i grundstamboken med fullt avelsvärde. ?????

Eken, får gärna rätta mig om jag har fel !!!!
 
Sv: Stängd tråd?

peråke skrev:
I DV krävs det att den utländska hingsten först är godkänd pappersvägen:

Ansøgning om brug af hingst

For hoppeejere er der mulighed for at bruge udenlandske hingste til forbedring af egen avl. Derfor er der i Dansk Varmblods hingstkåringsregler indført, at hingste, der ikke er avlsgodkendte af Dansk Varmblod, med godkendt af et tilsvarende officielt ankerkendt ridehesteavlsforbund i EU, kan anvendes til avl i Dansk Varmblod.
Hingstene skal selvfølgelig overholde nogle kvalitetskrav for at afkommet kan få samme muligheder som andre føl avlet i Dansk Varmblods regi. Det er stadig en forudsætning, at hoppen er kåret i Dansk Varmblod.

Ved registrering af føllet følges reglerne der er fastsat af Landsudvalget for heste.

OBS! Ansøgning skal indsendes inden bedækning. Link til ansøgningsblanket og yderligere informationer



Undgå problemer med registrering af føl

Hoppeejerne skal være påpasselige ved valg af hingst, så der ikke opstår problemer med registrering af føl til næste år. Så husk derfor at tjekke følgende:

1. At hingsten står på Dansk Varmblods hingsteliste 2004
2. Såfremt der ønskes anvendt en hingst, der ikke står på Dansk Varmblods hingsteliste, skal der søges om brug af hingsten, inden hoppen bedækkes
3. At inseminering skal foretages af godkendte inseminører eller dyrlæger.
4. At sædtapning og forsendelse kun må ske på stationer, som er autoriseret af Landscentret | Heste.

Er ovenstående forhold ikke inden for de af Dansk Varmblod og Landsudvalget for Heste fastsatte regler, kan der ikke påregnes registrering af føllet. Husk at reglerne udelukkende er etableret for at støtte den organiserede avl og den enkelte avler. Er du i tvivl så spørg, og hellere en gang for meget.

peråke

Detta du skriver här gäller vid spermaimport inte när stoet åker utomlands för betäckning, precis likadant som vi har det här i nuläget. I DV precis som det är här i ASVH så är det helt grönt ljus (än så länge) att ta stoet utomlands och betäcka med vilken gdk hingst som hellst för att sedan ta in "fölet" som livmoderimport. Varför tror du det går organiserade bussar från Sverige ner till Tyskland till betäckningsstationer där ? Jo för att stoägarna är trötta på "övermakten" som skall bestämma vilka hingstar som de får använda eller inte.
 
Sv: Stängd tråd?

Bra svarat, just nu sitter SH och krånglar till allt och det kommer att gå ända tills någon överklagar till EU igen då spricker den bubblan, meningen med EU och fri avelsvärdering är inte att vi ska springa och betäcka med första bästa hingst utan ska kunna använda de Europeisk godkända hingstar som man som sto ägare vill använda. Men överheten i sverige vill bestämma åt oss, om det blir som PÅ skriver blir det ingen lättnad utan en skärpning och det tror jag inte att EU går med på!
Dags för hingstägarna att organisera sig?
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Jag har visat hur EU anpassningen ser ut i Danmark, ännu är det ingen som sett hur Svenska avelsföreningar kommer att hantera den nya situationen.
Jag vill trycka på avelsföreningar, SH är inte inblandad i sammanhanget.
SH´s funktion tidigare var att upprätthålla avelsvärderingstvånget, dett uppdraget upphör momentant när lagen avskaffas.

Jag kan visa att ungefär likartatade förhållande råder i de allra flesta Europeiska avelsföreningar som bedriver prestationsavel.
En del europeiska länder har inte någon motsvarighet till SH, en del har det.

Holland har inget SH, där består "överhögheten" till 100% av avelsföreningarna.
Att få en hingst godkänd för Holländsk halvblodsavel/sportponnyavel är inte självklart om hingsten är stambokförd i någon annan avelsförening inom EU.

Det finns många Svenska hingstägare som fått uppleva att det är så, och accepterar det också. Däremot accepterar dom inte att likartade förhållande råder i Sverige utan här i vårat ytterst sårbara hästavelssverige så totalt bortglömmt av den egentliga "överhögheten" som är vårt jordbruksdepartement mönstrar dom upp till strid för sina "rättigheter".

När dessa försummade Svenska hingstägare tagit ut sin EU rätt mot avelsföreningarna , vad finns kvar ???
Ett Sverige utan möjlighet att få välja hur man bedriver sin prestationsavel, men ett övrigt Europa som lungt fortsätter.

peråke
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

peråke skrev:
Jag har visat hur EU anpassningen ser ut i Danmark, ännu är det ingen som sett hur Svenska avelsföreningar kommer att hantera den nya situationen.
Jag vill trycka på avelsföreningar, SH är inte inblandad i sammanhanget.
SH´s funktion tidigare var att upprätthålla avelsvärderingstvånget, dett uppdraget upphör momentant när lagen avskaffas.

Jag kan visa att ungefär likartatade förhållande råder i de allra flesta Europeiska avelsföreningar som bedriver prestationsavel.
En del europeiska länder har inte någon motsvarighet till SH, en del har det.

Holland har inget SH, där består "överhögheten" till 100% av avelsföreningarna.
Att få en hingst godkänd för Holländsk halvblodsavel/sportponnyavel är inte självklart om hingsten är stambokförd i någon annan avelsförening inom EU.

Det finns många Svenska hingstägare som fått uppleva att det är så, och accepterar det också. Däremot accepterar dom inte att likartade förhållande råder i Sverige utan här i vårat ytterst sårbara hästavelssverige så totalt bortglömmt av den egentliga "överhögheten" som är vårt jordbruksdepartement mönstrar dom upp till strid för sina "rättigheter".

När dessa försummade Svenska hingstägare tagit ut sin EU rätt mot avelsföreningarna , vad finns kvar ???
Ett Sverige utan möjlighet att få välja hur man bedriver sin prestationsavel, men ett övrigt Europa som lungt fortsätter.

peråke

Kommer du ned till tyskland med en svensk godkänd ridponny hingst och löser licens får han verka i aveln där, ingen skriver spaltmeter om den hingsten eller bedriver "häxjakt"!
Kommer du med en hingst till Holland som är godkänd i Tyskland eller sverige finns det visst möjlighet att använda sin hingst där, kanske inte i första stamboken men i ett sido register beroende på vilken avelsförening man använder.
Vill man i Europa använda en hingst som inte håller den otroligt höga standard som våra fina svenska ridponnyhingstar håller är det upp till stoägaren, det är sto ägaren som sedan ska föda och ev. sälja fölet! Men i Sverige måste vi vara skyddade av staten för att slippa råka ut för oseriösa hingstägare som försöker tvinga på oss alla dåliga hingstar.
men Sverige håller möte på möte för att hitta på lösningar för att stoppa för hingstägare, det ska inte vara enkelt att föda upp hästar i Sverige.

Men tack vare att vi har så hårda bestämmelser och 2 dagars bruksprov har vi den "bästa " ridponnyavel i europa eller hur! Ve hu tänk om standarden sjunker hur skulle då våra svenska ridponnyer stå högst upp på pallen i alla tävlingar!
Varför är det alla andra raser som vinner över oss dom har ju knappt bruksprov???
Nej jaga på och se till att ingen betäcker med något som inte staten har kollat sedan kan ju 1000 tals fler imp ponnyer utan stam och historia impoteras medan vi sitter och stoppar svenska uppfödare från att födaupp!
:smirk:
I disskusionen är det ju ingen som vill slopa avelsvärderingen det enda folk vill är att få använda sina redan importerade hingstar som är godkända i andra avelsförbund godkända av och i EU, hingstar vars avkommor redan har varit godkända när dom importerades eller kom som moderlivsimporter, stänger man för dem lättar man inte upp utan man stänger igen.
Låter man avelsföreningar ha sina frivilliga avelsvärderingar lär nog de flesta komma med sina hingstar och få dom varudeklarerade man kan sedan som stoägare välja om man vill ha VDN fakta på sin hingst eller man vill "buskavla".

Sedan kommer nog alla som har ridponnyer även i fortsättningen att välja hingstar med bruksprov!

Frågan är då vilket som är bäst, att importera en massa okänd härstammningsponnyer "buskavlade" i andra länder ellerlåta våra uppfödare ta ansvar och avla efter eget huvud? :confused: :smirk:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Bra skrivet!
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Även om vi gnabbas lite ibland så tycker jag att du har skrivit ett utmärkt inlägg.
:banana: :banana: :banana:
Jag har aldrig förstått det här att svenska stoägare är så korkade att dom inte är kapabla att själv välja hingst till sina ston utan måste ha hjälp av staten och *herrar i keps*.
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

peråke skrev:
Nej det är väl ingen som säger att det är rätt, men det är ändå ett system som är i funktion.

Liknande system är just nu i bruk även i Tyskland och Holland.

Connemara har en moderförening och skall följa sin moderförening, inte samma sak som halvblod och ridponnyavel.

Halvblods raser och ridponnyraser har sina egna moderstamböcker och kan på sin höjd betrakta sidställda avelsföreningar som "systerföreningar".

Det finns många halvblod och ridponnyföreningar i Europa och inget säger att de är fullt kompatibla med varandra.

Ett ex är Brittisk ridponny som enbart erkänner korsningsr med de brittiska ponnyraserna och fullblod.
Kommer jag och vill registrera en avkomma undan ett stambokfört Brittiskt ridponnysto, efter en Svensk ridponnyhingst som för halvblod eller russ.
Torde väl ingen EU lagstiftning tvinga brittisk ridponny att skrota sina stamboksregler, registrera avkomman i grundstamboken med fullt avelsvärde. ?????

Eken, får gärna rätta mig om jag har fel !!!!
Du kan ju lämpligtvis registrera din avkomma som British Sport Pony ?
Eller i NPS/fd.Other Breeds Category numer SportponyRegister?
Med lite god vilja och positivt tänkande så klarar man det mesta, även ponnyavel :banana: :banana: :banana:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Om du vill regga en avkomma efter ett brittiskt rpsto och en hbl/russ hingst så är det ju ingen Brittisk Ridponny så det är väl inget konstigt?

En brittisk RP är korsningar mellan de brittiska ponnyraserna och FBL och inte inblandat med annat som t ex russ eller hbl, då blir det en svensk RP..........
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

poloplayer skrev:
Jag har aldrig förstått det här att svenska stoägare är så korkade att dom inte är kapabla att själv välja hingst till sina ston utan måste ha hjälp av staten och *herrar i keps*.

Jag tror du missförstått Svensk hästavel, det är entydigt avelsföreningen som väljer sina hingstar och utifrån avelsmålet.

Statens inblandning har varit att hingstarna skall genomgå en förhållandevis enkel avelsvärdering, de spesifika extriörkrav, brukskrav och utökade sundhetskrav är det avelsföreningarna som har ställt upp.

Bortaget blir nu helt och hållet statens inblandning, för att få hingstar stambokförda för en ras så är det ENBART avelsföreningarnas krav som har betydelse.

En avelsförening består av dess medlemmar och alla har en rösträtt, vilket i slutändan ger utslag huruvida rasen bedriver sin avel.
EU, direktiv slår också fast moderföreningens suveränitet.

Avelsföreningars styrelser utarbetar avelsmål och arrangerar utbildningar för sina behöriga domare. Utbildningar som både styrs och bekostas av avelsföreningarna.

Stoägarna har sedan fullständig rätt att välja huruvida dom vill använda de hingstar som avelsföreningarna har satt sin OK stäpel på eller om dom föredrar att använda någon hingst utanför avelsföreningens avelsprogram.

Så har det alltid varit, enda skillnaden är att förut fanns krav på att hingstar som sålde sina tjänster på öppna marknaden var tvungna att genomgå en enkel avelsvärdering INTE vara godkända av någon avelsförening.
Peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Rodde skrev:
Avelsvärderingen är avskaffad nu det träder i kraft under hösten, man behöver inte avelsvärdera hingstar som redan är godkända i annat EU land längre

Men om det nu är så att respektive avelsförening får bestämma om man kan registrera in hästarna eller inte så hjälper det åtminstonde inte oss som har Islandshästar.

Om du har en Islandshingst som är avelsvärderad i ett annat EU land och man använder honom i Sverige. Avkomman vägrar sedan SIF att registrera in, ja då har du en ganska värdelös avkomma. :devil: Du kan bara registrera den som "korsning". Då kan man inte t ex tävla på Islandshästtävlingar.

Tanken med att ta bort avelsvärderingen är ju god men det blir ju ganska värdelöst som sagt. Vi är fortfarande på ruta 1.

/Åsa
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Det är väl huvudstamboken på island som bestämmer hur reglerna ska vara och att man ska utgå ifrån den väl?Åtminstone är det så för de flesta andra raser.
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

crazy skrev:
Det är väl huvudstamboken på island som bestämmer hur reglerna ska vara och att man ska utgå ifrån den väl?Åtminstone är det så för de flesta andra raser.

Jo det kan man ju tycka.
Men så är det INTE. På Island behöver man inte avelsvärdera över huvud taget. Man behöver inte ha ok från veterinär heller. Där kan man avla på vad man vill.

Svenska Islandshästföreningen hävdar hela tiden att vi inte kan ha det som på Island. Anledningen till det är att på island slaktar man ut de hästarna som inte är bra. Det skulle vi aldrig göra här i Sverige. Således skulle vi få en massa skithästar här. Rätt eller fel?!

I alla fall tycker jag att det är fel att en hingst som är godkänd i ett annat EU-land inte är ok att använda här i Sverige.

/Åsa
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Jag har inte missförstått det hela alls, så länge ASRP har monopol på att bedriva svensk ridponnyavel, med hjälp av SH anser jag att staten har inblandning, och inte med bästa vilja i världen kan man väl påstå att avelsvärderingsledamoterna är insatta i ridponnyavel. (som en ledamot sa mellan skål och vägg: jag? jag kan inget om ridponnyavel, men jag har fått 2 böcker att läsa!!!)
Jag anser bara att du får avla som du vill, och jag som jag vill, även om jag skulle bedriva buskavel, och så länge dom irländska buskavlade ponnierna ligger i topp inom hoppning, bör du nog vara lite mer ödmjuk inför stoägarnas fria val av hingst.
Med dom nya EU-reglerna kanske det finns rum för en ny förening: *Svensk Sportponny* där prestation sätts i första rummet, utan inblandning av *herrar i keps*. :banana: :banana: :banana:
Någon mer som vill bli medlem?
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

poloplayer skrev:
Jag har inte missförstått det hela alls, så länge ASRP har monopol på att bedriva svensk ridponnyavel, med hjälp av SH anser jag att staten har inblandning, och inte med bästa vilja i världen kan man väl påstå att avelsvärderingsledamoterna är insatta i ridponnyavel. (som en ledamot sa mellan skål och vägg: jag? jag kan inget om ridponnyavel, men jag har fått 2 böcker att läsa!!!)
Jag anser bara att du får avla som du vill, och jag som jag vill, även om jag skulle bedriva buskavel, och så länge dom irländska buskavlade ponnierna ligger i topp inom hoppning, bör du nog vara lite mer ödmjuk inför stoägarnas fria val av hingst.
Med dom nya EU-reglerna kanske det finns rum för en ny förening: *Svensk Sportponny* där prestation sätts i första rummet, utan inblandning av *herrar i keps*. :banana: :banana: :banana:
Någon mer som vill bli medlem?

Jo du missförstår, ASRP har monopol på sin grundstambok--inte på hur folk vill bedriva sin egen avel.

I Sverige har du alltid haft möjlighet att få ut papper och med härstamning på ALLA sorters hästar, för ponny har ASRP fört ett 99 register.

I praktiken har det alltid förekommit och helt lagligt nästa år kan du bedriva obegränsad "sportponnyavel" inom detta register eller likartade register i welsh och arabföreningen.

Huruvida avelsvärderingsnämder är otimala eller inte, är en direkt funktion av avelsföreningens kompetens.
En duktig, välutbildad ambitiös avelsförening får förstås duktiga välutbildade avelsvärderingsnämnder.............

peråke
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Om Island har huvudstamboken och om de är med i EU (?)-då blir det deras regler som gäller.Dvs fritt val av hingst precis enligt deras grundstambok...om SIF sätter sej emellan så är det ett handelsbrott enligt EU...eftersom grundstambokens regler är gällande.

SIF är inte grundande för islandshästen...dessutom varför idiotförklara de svenska uppfödarna - skulle folk vara så mkt sämre på att sortera avelsindivider här än på island?Folk sorterar ändå hingstar hårt efter korrekt exteriör och prestation...en skithingst säljer inga avkommor-ingen lönsamhet.Fri avel kräver ännu mer jobb från en hingsthållare att aktivera och synas på tävlingsbanan och få sin häst bedömd exteriört...eftersom konkurransen blir hårdare.Så har amerikansk travavel funkat i måånga år nu tex.

Hur funkar det...går det att regga islandshästar i det isländska registret även om de är födda här?(med tanke på DNA analys numera).
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

peråke skrev:
Jo du missförstår, ASRP har monopol på sin grundstambok--inte på hur folk vill bedriva sin egen avel.

I Sverige har du alltid haft möjlighet att få ut papper och med härstamning på ALLA sorters hästar, för ponny har ASRP fört ett 99 register.

I praktiken har det alltid förekommit och helt lagligt nästa år kan du bedriva obegränsad "sportponnyavel" inom detta register eller likartade register i welsh och arabföreningen.

Huruvida avelsvärderingsnämder är otimala eller inte, är en direkt funktion av avelsföreningens kompetens.
En duktig, välutbildad ambitiös avelsförening får förstås duktiga välutbildade avelsvärderingsnämnder.............

peråke
Snicksnack, jag missförstår inte alls, ASRP har monopol med Jordbruksverkets goda minne, men tack ock lov är den tiden snart över, och det lär väl bli ett pinsamt uppvaknande för vissa.

När avelsvärderingens ledamöter får 2 böcker om ridponnyavel att studera, förstår jag att resultatet blir som det blir. :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

*hugger en knapp*

Tycker att det är en bra idee att man tillåter hästar som är avelsvärderade i andra länder att vara godkända i sverige.. Dvs hamna i gröna stamboken. Men jag är mer tveksam till buskavlen när man betäcker med en hingst som är buskavlad. Visst den kan väl vara bra.. Men ändå. En hingst som ex. Cardento vet man vad de finns i honom och man vet vad han kan väntas ge. Men en hingst som ex har 3 raser i sig och som aldrig presterat eller något liknade är de svårt o veta med.
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

crazy skrev:
Om Island har huvudstamboken och om de är med i EU (?)-då blir det deras regler som gäller.Dvs fritt val av hingst precis enligt deras grundstambok...om SIF sätter sej emellan så är det ett handelsbrott enligt EU...eftersom grundstambokens regler är gällande.

SIF är inte grundande för islandshästen...dessutom varför idiotförklara de svenska uppfödarna - skulle folk vara så mkt sämre på att sortera avelsindivider här än på island?Folk sorterar ändå hingstar hårt efter korrekt exteriör och prestation...en skithingst säljer inga avkommor-ingen lönsamhet.Fri avel kräver ännu mer jobb från en hingsthållare att aktivera och synas på tävlingsbanan och få sin häst bedömd exteriört...eftersom konkurransen blir hårdare.Så har amerikansk travavel funkat i måånga år nu tex.

Hur funkar det...går det att regga islandshästar i det isländska registret även om de är födda här?(med tanke på DNA analys numera).

Nu är ju tyvärr inte Island med i EU så där faller ju tanken med grundstamboken.

Det går inte vad jag vet att regga en svenskfödd häst i de isländska registren. Men det skall jag kolla upp.

Man kan verkligen fråga sig varför man idiotförklarar de svenska uppfödarna. Speciellt fel blir det ju när det gäller hingstar som redan är godkända för avel i andra länder. Man kan då åka över med sitt sto, betäcka och sedan fölar den i Sverige och vips får man svenskt hästpass och allt är frid och fröjd. Men om hingsten skulle betäckt stoet här hemma hamnar fölungen i ett B-register. Det registret är inte lika fullgott som det vanliga.

/Åsa
 

Liknande trådar

M
  • Låst
Western Fortsatt godkännande för Swedish Paint Horse Association, SPHA I beslut av den 28 september har Jordbruksverket nu godkänt SPHA:s...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 791
Avel In i det sista verkade det oklart, men fr o m igår, 1 december, har alltså statens krav på avelsvärdering för hingstar som används i...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: peråke
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 619
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp