Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är inte ett dugg insatt i shetlandsavel , men undrar bara hur står sig dom svenska shetlandsponnierna vid internationella utställningar? Om nu svenska systemet med obligatorisk avelsvärdering är så bra bör väl dom *svenska* shetland vara mkt framgångsrika och hålla högsta kvalitet och vinna det mesta? (rätta mig gärna om jag har fel)RebeckaKihlberg skrev:Usch ja, vi får väl se vad det leder och hoppas att folk tänker länge än näsan räcker så vi får bevara den kvalitén vi har på våra shetlandsponnyer!
gylle skrev:Men hur blir det då med avkommeregistreringen ? Skall avkommerna registreras i det förbund/land hingsten är godkänd eller blir det automatiskt så att man har rätt att registrera dem här (som fullvärdigt godkänd stamtavla) eller kommer avelsförbunden fortfarande inte se dessa hingstar som gdk hingstar ?
Har påbörjat disskutionerna om att lillkillen skall ner till Tyskland och göra 70 dagars prov där nere så detta påverkar ju klart vilket beslut vi fattar.
Så vad gäller egentligen om han blir gdk i Tyskland och vi använder honom till avel här i Sverige går det då att regga avkommerna med gröna papper i Asvh här eller måste de då först reggas i Tyskland ?
gylle skrev:Ja med de nya reglerna så är han i alla fall lovlig för alla ston nästa säsong sedan skall man bara få rätt på det där med att få rätt papper på avkommorna.
Rodde skrev:Informationen kommer från jordbruksverket! F.o.m 1dec försvinner avelsvärderingstvånget!
gylle skrev:Den info du skriver ang moderlivsimp gäller inte dansk varmblod utan endast ponny. I DV är det precis som i Sverige tillåtet att ta stoet utomlands och betäcka det för att sedan ta in ungarna som moderlivsimport. Mkt vanligt nere i Södra delarna På Jylland att göra så. Uppfödarna till min hingst har bla använt mkt holsteinerhingstar (och då kört ner stona till Holstein) fram till ifjor reggade de dem alltid i DV nu har de dock vänt och visat sina ston i Holstein och reggar numer alla i Holstein men detta är inte pga att det inte är lagligt i Danmark längre utan endast pga den ekonomiska biten att en holsteinerreggad häst har ett större värde än en DV ute på marknaden.
poloplayer skrev::kommer SH att kunna kräva stoavgifter i framtiden på EU-hingstar och enbart veterinärundersökta hingstar??
Det finns YTTERLIGARE en tråd om detta, utöver den som jag just nu har slagit ihop den här tråden med. Det räcker med EN tråd i varje ämne.. (till alla)Donauschwalbe skrev:Försäkte svara på det där om avelsvärderingstvånget men det gick inte för tråden var stängd? Saken är den att det är redan klart att tvånget tas bort från och med december i år!
gylle skrev:I DV är det precis som i Sverige tillåtet att ta stoet utomlands och betäcka det för att sedan ta in ungarna som moderlivsimport. Mkt vanligt nere i Södra delarna På Jylland att göra så. Uppfödarna till min hingst har bla använt mkt holsteinerhingstar (och då kört ner stona till Holstein) fram till ifjor reggade de dem alltid i DV nu har de dock vänt och visat sina ston i Holstein och reggar numer alla i Holstein men detta är inte pga att det inte är lagligt i Danmark längre utan endast pga den ekonomiska biten att en holsteinerreggad häst har ett större värde än en DV ute på marknaden.