borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Magnus_J
  • Startdatum Startdatum
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Förmodligen är vi dummare, för allt bra avels material kommer från england, welsh ridponnyn new forest etc.Hela vårt svenska samhälle är likadant, ät inte Holländska tomater ät svenska istället........dom är bättre!.
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

peråke skrev:
Nja...diskuterar man så är det väl egentligen bara Engelsmännen som har en intelligensnivå att klara det här själva, men tydligen har även dom fördummats under de senaste åren.
Numer kör ju även dom med selektering av ridponnyhingstar i deras "sportponnyavel".
--kanske är det att vi äter för mycket fett, socker och för lite fibrer......

peråke
Nja, selektering kan man väl knappast kalla det när hingsten Showtime genomför *grading*(bruksprov) med högsta tänkbara poäng......travare i alla ära, men passar dom i ridponnyavel?
:banana: :banana: :banana:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Rodde skrev:
Förmodligen är vi dummare, för allt bra avels material kommer från england, welsh ridponnyn new forest etc.Hela vårt svenska samhälle är likadant, ät inte Holländska tomater ät svenska istället........dom är bättre!.
Snälla Rodde, ät inte holländska tomater! Du kan lika gärna ta dig en slurk RoundUp, ungefär lika giftigt! (vet du hur många ggr dom besprutas.......du vill nog helst INTE veta det ) :banana: :banana: :banana:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

peråke skrev:
--kanske är det att vi äter för mycket fett, socker och för lite fibrer......

peråke
Nu vet jag inget om din mathållning, men som ansvarstagande förälder serveras fettfri, osockrad och fiberrik mat i min familj, det är nog därför vi lyckats behålla intelligensnivån väldigt högt och vet att vi aldrig kan ha fel :banana: :banana: :banana:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

poloplayer skrev:
Nja, selektering kan man väl knappast kalla det när hingsten Showtime genomför *grading*(bruksprov) med högsta tänkbara poäng......travare i alla ära, men passar dom i ridponnyavel?
:banana: :banana: :banana:

Passar i ridponnyavel gör de hingstar som hingstens avelsförening tycker passar.
Tydligen något som denna Brittiska sportponnyförening har beslutat.

Tittar man på fransk ridponnyavel så går även där att finna travare som stambokförd hingst.

Alla avelsföreningar som är erkända har fullständigt rätt att göra precis som dom vill, vill dom ha travare så vill dom. Dom lär ha avtal från sina jordbuksverk som är godkända för sportponnyavel med travare.
Erkända avelsföreningar är just sådana föreningar som är register och stambokförande, för det krävs att avelsföreningen har godkända plan och riktlinjer med "sitt" jordbruksverk.

Så är det att olika ridponnyföreningar har olika stamboksregler och olika brukskrav för att använda hingstar i avel.

Då kommer vi in på detta som nu vissa fått för sig att låt säga denna hingst då stambokförd för Brittisk sportponnyavel, får för sig att åka till Sverge.

Är han då med automatik i kraft att vara stambokförd för ridponnyavel i en systerförening till ASRP, även godkänd för Svensk Ridponnyavel ???

Nej det är uppenbart att så är det inte, visa honom och avelsvärdera honom lär han få, men sedan kommer han att granskas mot ASRP´s rasvisa krav.
Där faller han omedelbart på härstamningen--hur han ser ut och vad han gjort i bruksprov förlorar därmed sin betydelse.--eftersom ASRP INTE har Plan och riktlinjer som är godända för korsningsavel med travare.
(skulle man vilja göra det ändå av någon anledning, måste avelsföreningen söka dispens för att gå utanför sina Plan och riktlinjer)

Samma lär gälla om det kommer en importhingst från ex. Tyskland och med en härstamning som ASRP erkänner, så måste han även uppfylla alla andra rasvisa krav ASRP har satt upp för hingstar som dom ERKÄNNER, stambokför med RP nr. --det förfarandet finns också i ASRP´s plan och riktlinjer med jordbruksverket.

Faller den hingsten på veterinär--exteriör--bruksegenskaper, finns det inget som tvingar ASRP att ERKÄNNA just honom och stambokföra med RP nr.

Däremot kan dessa RP hingstar, hingstar godkända för RP avel--betäcka ston om de löser en hingstlic såsom "avelsvärderad" för ridponnyavel.
För att vara "avelsvärderad för ridponnyavel, kommer efter årskiftet att innebära den förändringen att avelsvärderingen inte behöver vara utförd i SVERIGE.
Sådana hingstar lämnar då i ASRP avkommor med "Grå" papper.

Möjligt är då att i stället kalla dom för avelsvärderade att de går under benämningen EU hingstar.
Eftersom de är stambokförda i någon avelsförening erkänd av EU--men inte nått rasvisa krav för Svensk avel.
Kanske blir det att dom då löser lic i Svensk avelsförening såsom EU hingst.

Ingen har ännu sett hur det kommer att se ut i praktiken, men något åt det här hållet lär det bli.
(det är troligtvis min sunda kosthållning, som ger denna klarsynthet)
Peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Men kära nån, det är väl ingen som begär att en travarkorsning ska ge stamboksförd avkomma :bow: :bow: :bow:
Vad saken gäller är ju :varför tex tyska och holländska hingstar som genomgått godkännande och bruksprov i sitt hemland inte skulle duga i sverige?
En annan intressant fråga är ju nu när avelsvärderingstvånget är borttaget i december vad som kommer att hända med SH?
Ska jag betala licens och stoavgifter för min Palominohingst (godkänd i annat EU-land) till SH som inte ens erkänner Palomino som en ras??
Och handen på hjärtat, tror du verkligen att sverige kommer att översvämmas av EU-hingstar? Det tror inte jag, trots att jag ätit pommes och druckit Cola (ej light, barnledig idag) :banana: :banana: :banana:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Hjälp vad jag måste vara sjuk... :eek: Då har dom kanske rätt det svenska är bäst :confused: :angel:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Rodde skrev:
Hjälp vad jag måste vara sjuk... :eek: Då har dom kanske rätt det svenska är bäst :confused: :angel:

jaja, nu gäller det tomaterna :bow: :bow: :bow:

gäller det hingstar, föredrar jag nog dom utländska, (trots att en och annan utländsk tomat slank ner i ungdomen under den vegetariska perioden) :banana: :banana: :banana:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Ja det är han om hans avkommor var godkända när han betäckte i sitt hemland, var inte de avkommor godkända i första registret när hingsten betäckte i hemlandet är dom naturligtvis inte godkända när han betäcker i sverige.
Självklarheten är att var hingsten godkänd som faders hingst i asrp när han stod i sitt hemland ska han vara godkänd var han än står.
Det kan väl inte vara så svårt att förstå hur ett handelshinder fungerar, det är just detta som ni nu sitter och försöker täppa igen i och med att EU har gett EU hingstrna befogenhet att befinna sig var dom än är!
Men då brinner det i knutarna att försöka täppa till alla möjliga hål som kan finnas så inte dessa hingstar får sina avkommor registrerade i den svenska ridponny föreningen! Men han kan fortfarande stå i sitt hemland och betäcka och då är fortfarande hans avkommor godkända i asrp eller hur!
Helt klart ett solklart fall av handelshinder..... :confused:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Rodde skrev:
Ja det är han om hans avkommor var godkända när han betäckte i sitt hemland, var inte de avkommor godkända i första registret när hingsten betäckte i hemlandet är dom naturligtvis inte godkända när han betäcker i sverige.
Självklarheten är att var hingsten godkänd som faders hingst i asrp när han stod i sitt hemland ska han vara godkänd var han än står.
Det kan väl inte vara så svårt att förstå hur ett handelshinder fungerar, det är just detta som ni nu sitter och försöker täppa igen i och med att EU har gett EU hingstrna befogenhet att befinna sig var dom än är!
Men då brinner det i knutarna att försöka täppa till alla möjliga hål som kan finnas så inte dessa hingstar får sina avkommor registrerade i den svenska ridponny föreningen! Men han kan fortfarande stå i sitt hemland och betäcka och då är fortfarande hans avkommor godkända i asrp eller hur!
Helt klart ett solklart fall av handelshinder..... :confused:

Helt solklart ett fall att fråga kusin brännvinsadvokat om, hans specialitet är numer EU-rätt , :banana: :banana: :banana:
(att det ska vara så svårt för vissa att inse att vi numer tillhör den Europeiska familjen med både skyldigheter och rättigheter)
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

poloplayer skrev:
Men kära nån, det är väl ingen som begär att en travarkorsning ska ge stamboksförd avkomma :bow: :bow: :bow:
Vad saken gäller är ju :varför tex tyska och holländska hingstar som genomgått godkännande och bruksprov i sitt hemland inte skulle duga i sverige?
En annan intressant fråga är ju nu när avelsvärderingstvånget är borttaget i december vad som kommer att hända med SH?
Ska jag betala licens och stoavgifter för min Palominohingst (godkänd i annat EU-land) till SH som inte ens erkänner Palomino som en ras??
Och handen på hjärtat, tror du verkligen att sverige kommer att översvämmas av EU-hingstar? Det tror inte jag, trots att jag ätit pommes och druckit Cola (ej light, barnledig idag) :banana: :banana: :banana:

Vad är det för skillnad på en Brittisk hingst som har gått bruksprov och är stambokförd för ridponnyavel mot en Tysk/Holländsk ???

Tyska/Holländska hingstar kan mycket väl ha en härstamning som inte är stamboksmässig i Sverige, Tyskland har en hel bunnt erkända raser för ridponnyavel som inte Sverige har.

Vad som händer med SH, avgör jordbruksverket.

Helt klart är att SH´s uppgift att utföra avelsvärdering av ALLA hingstar i komersiell avel, tas bort.

Men:
SH är just nu avelsorganisation enligt nuvarande föreskrift.
SH är just nu språngrulleansvarig enligt nuvarande föreskrift

--------------------------------------------------------------
Försvinner även dessa uppdrag i den nya föreskriften, får väl avelsföreningarna själva bestämma om dom vill ha en "paraplyorganisation".

De flesta länder inom Europa som inte har avelsvärderingstvång har ändå kvar sina motsvarigheter till SH.
Det enda landet jag känner till som INTE har det är Holland, dom har bara sina avelsföreningar.
--------------------------------------------------------------

Beträffande avgifter, så verkar de länder som inte har något avelsvärderingstvång ha ungefär likartade avgifter för att ha hingstar i avel.
Heter det inte stoavgift så heter det väl något annat.......
-------------------------------------------------------------

Beträffande EU hingstar, har jag inte en aning.

Peråke.
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

I Tyskland heter det reg.avg. men det är ju knappast kostnaderna denna diskution handlar om, det handlar om att man som hingst ksn flytta, vilket är mycket sunt, lättare att flytta en hingst än ett sto o ev-föl!
Hingstar vars avkommor som har platsat i första stamboken när hingsten har stått i sitt hemland och avkomman har exporterats till kära svedala, dom måste ju nu kunna stå i sverige och betäcka för första stamboken annars har vi ju ett solklart fall av handelshinder, det är ju ingen som begär att hingsten ska stamboksföras för det är ju de redan godkända hingstarna i sina hemländer, utan vart ska avkommorna ta vägen???
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Rodde skrev:
Hingstar vars avkommor som har platsat i första stamboken när hingsten har stått i sitt hemland och avkomman har exporterats till kära svedala, dom måste ju nu kunna stå i sverige och betäcka för första stamboken annars har vi ju ett solklart fall av handelshinder, det är ju ingen som begär att hingsten ska stamboksföras för det är ju de redan godkända hingstarna i sina hemländer, utan vart ska avkommorna ta vägen???

I dag går bara att säga vad som händer i andra länder utan avelsvärdering.

I Danmark registreras inte EU hingstars avkommor i DSP, utan registreras raslöst av deras motsvarighet till SH.

I Tyskland registreras EU hingstars avkommor i avd II, utan avelsvärde.

I Holländska NWR, welsh ridponnyavel--Registreras EU hingstars avkommor i P/B register.

Med EU hingstar menas hingstar godkända i "annan" erkänd avelsförening, men hingsten INTE erkänd/stambokförd för den avelsförening där avkomman skall registreras.

Om det är handelshinder lär väl framtiden få utvisa.

Advokaterna, gnuggar händerna ................
peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Ett land till som inte har någon motsvarighet till SH är England.
Man betalar för hingstlicens till sin rasförening årligen (£30-40), men hos vissa föreningar kan du skaffa *lifetime license* för en lite större summa (~£150). Stoavgifter förekommer inte.Språngrullor sänds inte in till nån förening, utan stoägaren får endast *covering certificate*(språngsedel) och väljer själv om dom vill registrera avkomman eller ej. Raslösa hingstar betalar inget för licens (showjumping stallions, eventing stallions, div korsningshingstar osv.). :banana: :banana: :banana:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

poloplayer skrev:
Ett land till som inte har någon motsvarighet till SH är England.
Man betalar för hingstlicens till sin rasförening årligen (£30-40), men hos vissa föreningar kan du skaffa *lifetime license* för en lite större summa (~£150). Stoavgifter förekommer inte.Språngrullor sänds inte in till nån förening, utan stoägaren får endast *covering certificate*(språngsedel) och väljer själv om dom vill registrera avkomman eller ej. Raslösa hingstar betalar inget för licens (showjumping stallions, eventing stallions, div korsningshingstar osv.). :banana: :banana: :banana:

Ja arma England, hur skall dom någonsin kunna uppfylla EU´s alla direktiv för hästar.

Peråke
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Det här stämmer inte till mig sa du att en hingst förra året fick licens och betäcka i Tyskland p.g.a att den var godkänd i Tyskland, man får visst ta in avkommorna i Tyska stamboken, nu kan du ju inte hitta på nya regler? jag har ett visst minne i behåll!
Per Åke som är så insatt var registrerar man EU hingstarnas avkommor i Asrp om dom tidigare finns i första stamboken vart har dom trillat nu?
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Rodde skrev:
Det här stämmer inte till mig sa du att en hingst förra året fick licens och betäcka i Tyskland p.g.a att den var godkänd i Tyskland, man får visst ta in avkommorna i Tyska stamboken, nu kan du ju inte hitta på nya regler? jag har ett visst minne i behåll!
Per Åke som är så insatt var registrerar man EU hingstarnas avkommor i Asrp om dom tidigare finns i första stamboken vart har dom trillat nu?

I Tyskland är det så att, för att registrera en avkomma i en viss rasförening krävs.

Att fadern är licensierad för JUST DEN avelsföreningen och lämnat in en språngrulla till avelsorganisationen.
Att stoet är stambokfört för JUST den avelsföreningen senast året innan fölet föds.

För att bli en licensierad hingst kan han vara en hingst som är född och grundregistrerad i den här avelsföreningen, premierad + har godkända bruksprov och därmed stambokförd ..--löst lic och fört språngrulla för aktuellt år.

Eller vara en stambokförd hingst i "annan" avelsförening som är visad och avelsvärderad för den avelsförening han tänker lämna föl till.--och motsvarat den avelsföreningens krav och blivit "erkänd" och löst en hingstlic och fört språngrulla, (något som Tyskarna gör med de flesta visade hingstar).

Senast 28 dagar efter fölet föds måste det vara anmält till Fölmönstring. Där identifieras fölet mot språngrulla, betäcknings kvitto som erhålls när hingsten är betalad och Moderns identitetshandling.

För att överhuvudtaget få registrera ett föl krävs medlemsskap i aktuell avelsförening, kostnad dryga 1000 kr.

--------------------------------------------------------------

Hur ASRP hanterar avkommor efter licensierade RP hingstar vet jag.
Raskod 43 gröna papper

Hur ASRP hanterar avkommor efter i Sverige licensierade renrashingstar --vet jag.
Raskod 93 vita papper

Hur ASRP hanterar avkommor efter seminimporthingstar som är avelsvärderade pappersvägen i ASRP och godkända enligt rasvisa krav, sammt löst svensk hinstlic och fört svensk språngrulla-- vet jag.
Raskod 43 gröna papper

Hur ASRP hanterar avkommor undan Svenskregistrerade ston som åkt till hingst i "Annat land" och betäckt med en godkänd hingst (moderlivsimport) --vet jag.
RP hingst, Raskod 43 gröna papper
renrashingst, Raskod 93 vita papper

Avkommor efter i Sverige fullt ut avelsvärderade hingstar , som inte nått rasvisa krav och löst betäckningsbevis i hingstens ras--vet jag.
RP hingst, Raskod 43 grå papper
renrashingst, Raskod 93 grå papper

Detta förutsatt att modern har minst två led erkänd härstamning.
Har modern kortare härstamning blir ALLA avkommor raskod 93, med grå papper
-----------------------------------------------------------------

Avkommor efter ANDRA sorters hingstar har jag inte den blekaste aning om vare sig hur de registreras i dag--eller i morgon.

peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

peråke skrev:
avkommor efter ANDRA sorters hingstar har jag inte den blekaste aning om vare sig hur de registreras i dag--eller i morgon.

peråke
Kanske dags att du lär dig det då, *din avelsförening* registrerar ju tusentals sådarna och ett mkt litet fåtal *äkta ridponnier*,
raskoder hit och färger på papper dit,
det låter så fint, men fråga första bästa köpare om dom överhuvudtaget bryr sig om det, så får du nog till svar: hellre en oäkting som hoppar hus än en äkting vars enda merit är att dom vunnit fölchampionat :banana: :banana: :banana:
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Men nu när EU säger att hingsten får stå var den vill(eller ägaren vill)ska ju den hingstens avkommor även i fortsättningen ge gröna papper då han har bytt land? Eller är den hingsten inte längre godkänd i sverige då han har bytt från Holland eller Tyskland till Sverige! Du menar att om hingsten stod i Tyskland och jag reser dit med stoet får avkommorna gröna papper men om hingsten kommer till stoet i Sverige är det en icke godkänd hingst? Logiskt!!!!
 
Sv: borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

Rodde skrev:
Men nu när EU säger att hingsten får stå var den vill(eller ägaren vill)ska ju den hingstens avkommor även i fortsättningen ge gröna papper då han har bytt land? Eller är den hingsten inte längre godkänd i sverige då han har bytt från Holland eller Tyskland till Sverige! Du menar att om hingsten stod i Tyskland och jag reser dit med stoet får avkommorna gröna papper men om hingsten kommer till stoet i Sverige är det en icke godkänd hingst? Logiskt!!!!

Står en hingst i Tyskland, och är licensierad där i en erkänd avelsförening--lyder han under det landets jordbruksverks föreskrifter (den erkända avelsföreningen är ju godkänd av jordbruksverket). Det kan vara som det är i Tyskland språngrullehantering djurskyddsregler mm.

När du då åker dit med ditt sto och betäcker hamnar den betäckningen under det landets regelver--sedan tar du hem stoet dräktigt.
------------------------------------------------------------
Samma här i Sverige, hingstar som är licensierade här i erkända avelsföreningar eller direkt under avelsorganisationen(SH), om hingsten saknar avelsförening i Sverige--lyder under vårat jordbruksverks föreskrifter och för språngrulla osv.

Men du kan inte ha en Tysk hingst här i Sverige, licensiera den i Tyskland föra språngrulle och följa Tyska föreskrifter--han är ju i Sverige och skall följa Svenska föreskrifter.

Lösningen är förstås att din tyska hingst när han är i Sverige även licensierar sig HÄR, följer Svenska lagar osv.

Och det är då här det kan "skita" sig om den Svenska avelsföreningen för den här hingsten inte anser att han uppfyller rasvisa krav för grundstamboken "gröna" papper.

Men den Svenska avelsföreningen kommer då istället att anse hingsten vara avelsvärderad, men Inte uppfyllt rasvisa krav--du kan då lösa betäckningsbevis föra språngrulla osv, avkommorna hamnar då INTE i avd I i grundstamboken utan i avd III, med grå papper

Det är här skillnaden blir när avelsvärderingstvånget upphör--hingsten behöver inte längre vara avelsvärderad i Sverige.
Alla stambokförda hingstar inom EU anses vara avelsvärderade och får säkert lösa betäckningsbevis utan knussel--men vill hingsten få full status i sin nya avelsförening så måste han "erkännas".

Låter du bli att lösa en Svensk lic av NÅGOT slag, då kommer ju inte denna hingst att föra språngrulla i Sverige--det är och kommer så att förbli olagligt.
Jordbruksverket kräver för ALLA hingstar i Svensk avel (inom Sveriges gränser) att de för språngrulla redovisar vilka ston de betäckt och redovisar resultatet.--allt för att hålla ordning och reda och kunna följa nedärvning av ltalanlag och liknande som ingår i djurskyddsförordning.

nu orkar jag inte mer..... försök att förstå att det handlar om två saker.

Dels avelsföreningens egen rätt att bedriva avel med hingstar som dom anser ha härstamning osv som motsvarar deras avel.--till sin grundstambok.

Dels jordbruksverkets krav, om språngrullehantering för ALLA hingstar och kravet från jordbruksverket att avelsföreningarna tar emot även avkommor efter hingstar som dom inte själva stambokfört eller erkännt--
Det gör avelsföreningarna, dom lisencierar dem med betäckningsbevis i stället och registrerar avkommor med låt oss kalla det grå papper. 9000 serier, P/B osv
peråke
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

M
  • Låst
Western Fortsatt godkännande för Swedish Paint Horse Association, SPHA I beslut av den 28 september har Jordbruksverket nu godkänt SPHA:s...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 791
Avel In i det sista verkade det oklart, men fr o m igår, 1 december, har alltså statens krav på avelsvärdering för hingstar som används i...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: peråke
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 619
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp