borttagning av avelsvärderingstvång - sammanslagen tråd

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Magnus_J
  • Startdatum Startdatum
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Hingsten togs ur avel för hingstägaren tröttnade på att ha honom som hingst.
Hingstägaren bestämde sig för att kastrera, och därmed blev han valack och togs inte ur avel utan kastrerades under tiden han hade hingstlic.

peråke

Som just nu emellan svaren haft på besök ponnyryttare med föräldrar och i transporten femårigt sto efter "denna hingst".
Stoet såg finfint ut, är väl grundriden haft ett föl visad med klass I och stoet kommer att starta kvalitetsbedömning i höst.
Stoet har hitintills enbart rönt beröm av såväl hopptränare som dressyrtränare och av sin ryttare.
Exteriört ser hon bra ut, bra ridponnytyp, bra ben, goda gångarter, lite dålig överlinje.
Inget skvallrar om att premieringsnämnden gjort någon direkt tavla när de godkände denna hingst.

Däremot får jag lätta "rysningar" av hur en fin ponny, kan efter några ägarbyten få en sådan här bedömning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

"I Tyskland har man dock en lite annorlunda syn på ridponnyer, och de hingstar och Tyska ridponnyer som just nu toppar EM resultatlistorna skulle knappast typmässigt vinna speciellt stort gehör inför Svensk avelsvärderingsnämnd"

Hej Peråke, vart är då svensk ponnyavel på väg? Efter en snabbtitt på resultaten i Rom (rätta mig om jag läst fel) så rider bästa svensk i hoppning (7:a) en fransk ponny och nästbästa (22:a) en irländsk, bästa svenskar i dressyr ligger på 12, 13, 14 och 16e plats, (vackert så kan man tycka?), Tyskland tar 1a, 2a, 4e och 8e, holländarna 3e, 5e, 6e och 10e. Är det något fel på svensk ponnyavel o/e på avelsvärderingsnämnden, premierar man fel typ av ponnyer?
 
Senast ändrad:
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Jag såg ponnyn i fråga, inget märkvärdigt alls, hans rörelser verkade som det var något sjukt över det!
Man kan verkligen säga att ridponnyaveln har gått framåt, om man nu vill sluta sig till den lilla skara som verkligen avlar ridponnyer, annars får man avla korsningsponnyer.....då kan man ha lite större spelrum!
Han kastrerades p.g.a lynnes fel, en rent av farlig hingst, men en trevlig valack, enl. ägarna tog det 1 år att få hingsten ur honom.
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Hej! Enligt holländska expertiser inom Europeisk Ridponny avel ligger vi i Sverige till som man gjorde i Holland för 30 års sedan när det gäller våra ston! Ingen munter bedömning, men vi fick på "vår" utställning mycket beröm för några av våra fina föl efter ridponny hingstar!
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Det är klart att de måste följa moderföreningen. Det skrev jag ju i inlägget ovan också...
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Rodde skrev:
Jag såg ponnyn i fråga, inget märkvärdigt alls, hans rörelser verkade som det var något sjukt över det!
Man kan verkligen säga att ridponnyaveln har gått framåt, om man nu vill sluta sig till den lilla skara som verkligen avlar ridponnyer, annars får man avla korsningsponnyer.....då kan man ha lite större spelrum!
Han kastrerades p.g.a lynnes fel, en rent av farlig hingst, men en trevlig valack, enl. ägarna tog det 1 år att få hingsten ur honom.

Hästen verkar livrädd! Svettas! Blir istadig! Knyter sig! Skenar! Blir bitsk! Anfaller människor! Får det man kallar för lynnesfel.


Hur kan en hingst ha dessa typer av egenskaper och klara avelsvärdering under tre år i rad, med tre exteriörbedömningar, tre veterinärbesktningar utfört i ytterst litet bomföråd på Grevagården och två bruksprov utfört av fyra testryttare utan minsta anmärkning i tre avelsvärderingsbevis ???

Nej det får vi väl inom ponnyavel hoppas inte är möjligt.

Denna hingst har aldrig uppvisat sådana beteenden när han var hingst.
Nej vad som går att säga om denna hingst var att han var hingstig och dominant.
Han ville vara herre på täppan och uppträdde mycket hotfullt mot andra hingstar och valacker, ston var han dock mycket kärvänlig med och kunde utan några som helst problem betäcka naturligt.

Var han i vuxens hand höll han sig i skinnet. Dock var det ingen hingst att låta ponnyryttare själv hantera och rida runnt bland andra hästar på. Minsta obevakade ögonblick och han laddade på någon annan valack eller hingst.

Detta blev också slutet på hans karriär som hingst. En natt i hingstägarens stall som var av dålig kvalite´, sparkade han ner boxväggen till grannboxen där en trårshingst stog. Han kastade sig troligtvis på treårshingsten som i sin tur rev ner även sin box, sedan for de ikring i detta stall till morgonen grydde.
Sargade blev dom men utan varaktiga skador, boxarna ett minne blott. (4 boxar)

Detta blev droppen för hingstägaren som kastrerade såväl sin godkända hingst samt det treåriga hingstämnet (var visad på rådgivande och rekomenderad).

Blev det någon förlust för Svensk ponnyavel, nej troligtvis inte.
Fast om denna olycksaliga natt inte inträffatt eller om hingstägaren haft ett stall av bätte kvalite´, så hade antagligen Sverige kunnat stoltsera med en Svensk ridponnyhingst i dryssyrens A-final i dag.
peråke
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Marna skrev:
"I Tyskland har man dock en lite annorlunda syn på ridponnyer, och de hingstar och Tyska ridponnyer som just nu toppar EM resultatlistorna skulle knappast typmässigt vinna speciellt stort gehör inför Svensk avelsvärderingsnämnd"

Hej Peråke, vart är då svensk ponnyavel på väg? Efter en snabbtitt på resultaten i Rom (rätta mig om jag läst fel) så rider bästa svensk i hoppning (7:a) en fransk ponny och nästbästa (22:a) en irländsk, bästa svenskar i dressyr ligger på 12, 13, 14 och 16e plats, (vackert så kan man tycka?), Tyskland tar 1a, 2a, 4e och 8e, holländarna 3e, 5e, 6e och 10e. Är det något fel på svensk ponnyavel o/e på avelsvärderingsnämnden, premierar man fel typ av ponnyer?

Jag tror att svenska rasavlade ponny i genomsnitt är mycket bra.
Våra avelsvärderingsnämnder är duktiga och vi har efter våra resurcher bra kvalite på bruksproven.

Sedan kan det ju gå trender inom en ras och dessa trender påverkar domarna och deras typbedömning.
Ridponny är ju ingen ras utan en "Typ" av brukshäst, sådan avel kan mycket väl ändra på sin bedömning av vilken typ som är mest ändamålsenlig.
Svensk ridponnys avelsvärderingsnämnd är just Svenska ponnydomare som varken är insatta i internationell ponnyavel eller inom sporten.

Dom ser bara det dom ser av framläpade hingstar vid hingstpremieringarna, och det dom tycker ser bäst ut antar jag de ger bäst poäng.

Här har ju trenden blivit att sedan Veronas Bo-Gi fick en tia på typ, så blev det någon form av norm.
Att då visa upp Tysk ridponnyhingst så blir det vabligtvis att en högt bedömd Tysk ridponny i Tyskland, renderar ungefär en åtta typmässigt av Svensk domare.
En hingst som av Tyska domare bedöms som inte ha någon typ att eftersträva, får kanske en nia i typ i Sverige osv.

Denna bedömning har nog ingen inverkan på aveln i stort, en hingst blir ju inte underkänd bara för att typoängen kan variera +- 1 enhet, bedömningen innefattar även en hel del andra punkter.
peråke
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Warleigh Nightjar fick en tia på rastypen 1999 så man ville nog ha en mera fullblodsbetonad ridponny redan före Bo-Gis tid.
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Jamen han är ju Brittisk ridponny och inte holländsk NWR , så han kan väl inte räknas? ASRP hade ju på förslag att inte godkänna den engelska stamboken ett tag.....jo det är sant och ingen skröna :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Men han fick en tia på rastypen som svensk ridponny med extra ulåtande att " så här vill man att dom ska se ut ".
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

låter skönt att dom vet hur dom ska se ut......
Bo-Gi,s typ verkar gå hem han förärver sig riktigt bra, han har plockat flera stora titlar i år på sina avkommor, bl.a bästa typ på bollerup samt de tre första i ungponny champion etc. etc.
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Rodde skrev:
låter skönt att dom vet hur dom ska se ut......
Bo-Gi,s typ verkar gå hem han förärver sig riktigt bra, han har plockat flera stora titlar i år på sina avkommor, bl.a bästa typ på bollerup samt de tre första i ungponny champion etc. etc.

Jo nog börjar Svenska ridponnydomare att synkronisera sig och veta hur dom skall se ut.

Visserligen fick ett par hingstar 10 or i typ strax innan 2000, men fortfarande hade nog inte Svenska domare någon riktig typmall.

Men nu har dom det, och den går igen och nu är exteriördomarna och premieringsnämnden rätt förutsägbara, Holländska welsh ridponnyn har imponerat och blivit normbildande.

Tråkiga lågställda burkiga Tyska ridponnyer och arabiga NRPS ponny, imponerar inte.

Holländska ponnybarn har dessutom gjort ett kanon EM, guld i lag hoppning och silver i lag och dressyr, tätt mycket tätt efter tyskarna. Fälttävlan något längre ner i resultatlistorna.
Vad rider dom på ???

Hopplaget
En NF ponny, två NRPS ponny och en okänd.

Dressyrlaget
en okänd och tre Tyska ridponny.

Fälttävlanslaget
två NF ponny och två NRPS ponny.

peråke
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Är det någon som vet hur det kommer att bli med avelsvärderingen av New Forest hingstarna?
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

peråke skrev:
Jo nog börjar Svenska ridponnydomare att synkronisera sig och veta hur dom skall se ut.

Visserligen fick ett par hingstar 10 or i typ strax innan 2000, men fortfarande hade nog inte Svenska domare någon riktig typmall.

Men nu har dom det, och den går igen och nu är exteriördomarna och premieringsnämnden rätt förutsägbara, Holländska welsh ridponnyn har imponerat och blivit normbildande.

Tråkiga lågställda burkiga Tyska ridponnyer och arabiga NRPS ponny, imponerar inte.

Holländska ponnybarn har dessutom gjort ett kanon EM, guld i lag hoppning och silver i lag och dressyr, tätt mycket tätt efter tyskarna. Fälttävlan något längre ner i resultatlistorna.
Vad rider dom på ???

Hopplaget
En NF ponny, två NRPS ponny och en okänd.

Dressyrlaget
en okänd och tre Tyska ridponny.

Fälttävlanslaget
två NF ponny och två NRPS ponny.

peråke

Intressant läsning, alltså ska man satsa på Holländska NWR om man vill ha en 10:a på typ på utställning, men däremot om man är intresserad av prestation ska man satsa på NF, NRPS, Okänd och tyskt blod....Jag måste säga att det rimmar lite dåligt när inte ens holländarna är framgångsrika på sin egen ras, Welsh Ridponny!! :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Man skall ju inte generalisera när man ser sådana här uppgifter, endast tänka efter lite.

Själv försöker jag göra det bästa av situationen, avlar gärna ridponny med Tyskt prestationsblod men korsar ibland in Holländska vackra hingstar för att förbättra typen.

Avkommorna får då förhoppningsvis ett för exteriördomare tilltalande typ och får ta del av prestationsegenskaper från den andra föräldern.

Fungerar nu inte detta lär jag väl få ta till värstingreceptet, släppa tillsammans ston och hingstar och låta dem efter eget tycke och smak föröka sig, producera några okända och hoppas på framgångar.
Måhända för att få lite mer "korsningseffekter" be några grannar att få låna några unghingstar av varierande raser till mitt "hingstbete".

peråke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Men varför är inte NWR framgångsrik på tävlingsbanan utan bara i utställningsringen? Det finns säkert folk intresserade av utställning, men majoriteten av köpare är väl intresserade av prestation?? Eller har jag fattat saken helt fel.... :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Jo NWR är mycket framgångsrika på tävlingbanan. Ta Leuns Veld's Elegant han har tre avkommor som tävlar Internationellt bl.a Tjalling i Frankrike som går Grand Prix dressyr. Wester Akimas Adios gick i Engelska landslaget samt Coelenhaga's Purioso är i Danska.
Tittar man lite på de Tyska ponnyerna är t.ex Valentino där i Holland heter han Oalkley Bubbling bobberty han finns i de flesta ridponnyer både Holländska o Tyska. Nu är det så att Tyskarna köper Nwr ponnyer Bla Bönninger som köpte en icke godkänd Coelenhage's hingst och använder i sin avel, likaså FS stuteriet. Power Boy är ju inte Tysk han är Holländsk och hans helbror Valentino finns fortfarande i avel i Holland.
Power Boys mor Sheila dog i Holland 30 år gammal.
Holländarna exporterar sin vackra ponnyer i massor till Tyskland.
Ta Boomer han har varit en av tysklands mest vintrika hopp ponnyer han har gett söner som i sin tur blivit premierade elit på sina prestationsavkommor. Nu är han tillbaka i NWR 22 år gammal och satt i avel.
NWR ponnyn har inte bara en vacker typ utan fantastiska gångarter och en mycket bra ridbarhet.
Ta Bo-Gi, han gick upp i FEI klasser och reds på 70% på endast ett par ynka starter
det efter inte varit riden på flera år sedan han kom hit till sverige.
Likaså LV Elegant är inte oplacerad under hela 2005 i sina starter. Bo-Gis pappa Celesto blev mer eller mindre infertil på äldre dar då såldes han till en liten flicka som på 6 månader har ridet upp honom i Z dressyr(FEI)
Det är en ynklig skröna att NWR ponnyn endast är vacker, då ska man åka ned till holland och titta på hingstpremieringen där då ändrar man uppfattning. Jag har förmig att någon på denna tråden sa till mig en gång att den bästa ponnyn som var uppfödd av personen själv var e.Bo-Gi...... jag kanske har fel?
 
Sv: Statligt krav på avelsvärdering kan komma att tas bort

Usch ja, vi får väl se vad det leder och hoppas att folk tänker länge än näsan räcker så vi får bevara den kvalitén vi har på våra shetlandsponnyer!
 
Stängd tråd?

Försäkte svara på det där om avelsvärderingstvånget men det gick inte för tråden var stängd? Saken är den att det är redan klart att tvånget tas bort från och med december i år!
 
Sv: Stängd tråd?

Kan väl då passa på att inflika i denna tråden att bruksprovet går av stapeln vecka 8 istället för vecka 9 nästa år - utifall någon har misat det ;)

Helen
 

Liknande trådar

M
  • Låst
Western Fortsatt godkännande för Swedish Paint Horse Association, SPHA I beslut av den 28 september har Jordbruksverket nu godkänt SPHA:s...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 791
Avel In i det sista verkade det oklart, men fr o m igår, 1 december, har alltså statens krav på avelsvärdering för hingstar som används i...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: peråke
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 619
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp