Borrelia eller erlichea

Hon brunstar inte??? ang flytningarna, det kan bli lite slemmigt när dom brunstrar.
Tror att hästens temp ligger på 38

Nej hon brunstar inte. (Har inte brunstat ö h t i år vad jag kan minnas...) Och fortfarande lite mer "trött" än vanligt. Inte heller den där vanliga gå-på-sommarbete-avslappningen, utan trött...

Flytningarna har minskat, i a f tillfälligt, och tempen håller sig runt 38,0...

min häst hade erlichia förra sommar/höst. Jag märkte under sommaren att han hade försämrad balans, snubblade en del i vanliga fall men brukade lyckas ta sig upp snabbt men förra sommaren föll han handlöst framlänges, ofta. Hältor som vandrade från ben till ben. personlighetsförändring.... körde till hbg med honom, de tog nya prover. Var där i 5 dagar och de visade sig att erlichian var spårlöst försvunnen så de testade honom på alla möjliga sätt och vis, undersökte hela hästen. Hittade inga fel.... Men som jag förstått kan erlichia ligga latent länge och "blomma" upp vid vissa tidpunkter....

Liten uppdatering

Har idag haft vet för nya prover, så nu återstår det att se vad dessa visar.
Tråkigt nog har pållan fortfarande gallor i vänster bak, dessutom rejäla sådana. Men märkligt nog tycker jag att hon rör sig ledigare än tidigare, fast är man och petar samt pillar på gallan tycker hon att man är otrevlig. Så något slag känning är det nog allt, smorde in området med Rhodosgele och hoppas att det skall hjälpa något.

Galligheten är mer som svampighet eller vad man skall säga, och sitter från insidan av vänster lår med en viss dragning ner i hasen fast inte hela vägen utan strax ovanför.

Lymfarna var också fortfarande svullna, särskilt lymfan på höger sida mer än vänster. Och det lät inte i mina öron som om vetrinären var nöjd med detta, *suck* ja.

Nu måste man vänta, och det är det allra värsta.

Min hlb valack fick ehrlichia förra sommaren. Det började med en böld i en bakhov pga ett gammalt spiktramp.
Förmodligen var det det som utlöste ehrlichian.
Efter en vecka var han blockhalt (vet hittade inte bölden), och sen kom febern. Den gick i "intervaller". Feber två-tre dagar (och då var det upp till 41.4 grader)och feberfri en-två dagar.
Behandlades för virus men reagerade inte.
Sen försvann febern och jag satte igång honom lite lätt. Gick en vecka sen trillade han bara omkull i ridhuset vid longering. Jaa-haa?
Sen kom hältan. Började med ett framknä. Tog ut vet för sjuttielfte gången som böjde.
Reaktioner i alla ben, alla leder. Ehrlichiosprov togs.
Positivt; 1:160. Pratade med Mälarkliniken och åkte in med honom dagen efter. Då hade han bara reaktioner i två ben samt kraftig reaktion vid palpation av rygg och nacke. Stod där i en vecka på engemycin.
Redan vid hämtning verkade han gladare och piggare. Men hade kvar lite av hältan i två kotor.
Åkte hem;
Naproxen i en vecka och igångsättning. Återbesöket två veckor senare visade liiite kvar i kotorna men han blev friskförklarad.
Efter ytterligare några veckor började vi hoppa (på vets inrådan)och idag, nästan ett år senare, känns han fräschare än nånsin.
Jag tror faktiskt att han kan ha gått med ehrlichian länge för han har alltid varit stel i muskler och spjärnat emot rätt mycket.
Nu är det en helt annan häst och än så länge har vi inte haft en enda dag av hälta (det kommer jag väl att få äta upp nu när jag skriver det)eller efterdyningar av sjukdomen.
Däremot har jag varit PEDANTISK med ben och så. Haft Back-on-track-paddar på på nätterna, linementat, solat och masserat honom.
Det har verkligen gett resultat.
Så det finns faktiskt hästar som blir helt friska!

Lycka till!

Re: Liten uppdatering

När jag hör alla dessa sjukdomshistorier så blir jag mörkrädd, håller tummarna för att allt ska gå bra.

min förra ponny hade det , men han fixade det sj, men på honom så va det skiftande, ena dagen stod han i ett hörn i hagen och vägrade att gå,andra dagen va han som vanligt. tog han till en vet. som sa att han va lite förkyld vila i 2 veckor(tog blodprov) började rida var som vanligt han va som vanligt ca 1 mån efter åkte på tävling han gick inte alls vägrade hoppa (annars vann vi typ jämt) ringde samma vet igen, sa hon att det varit en liten infektion vila lite bara, tog det nu lungt,blev bättre sedan dålig igen tog dit en annan vet tog nya blodprov. fick svar erlichea. ringde så att han skulle behandlas, dom kom dit då säger dom att man måste ta ett till blodprov innan man får behandla(annan vet) får svar att han fixat det sj :smirk:

har inte läst alla inlägg då min kära burk har fått spel och inte kan öppna flera dokument för fort.... :smirk:

jag förstår helt och fullt varför hästar reagerar på så märkliga vis när det gäller borrelia eller erchlichhi....hm..ja det. halat ibland och ibland inte osv.

jag har haft borrelia själv och jag höll på att stryka med. :( blev fruktansvärt sjuk och fick följdsjukdomar.
kan göra en lång historia kort. jag lider djupt med alla drabbade hästar.....

på sommaren när jag var 15 år hoppade jag Bungy-Jump. två veckor senare började jag få ont i mina höfter vilket spred sig ner mot låren och knäna. Naturligtvis fick kära släkten vatten på sin kvarn med att det är farligt att hoppa BJ och att jag nu fått nån dold skada. Det ville inte jag tro.

varje dag blev det värre och värre, det onda blev nu ren ihållande vär, värre för varje dag. jag hade snart ont i hela underdelen, i exakt alla leder, även fötterna, snart blrjade jag få problem med att andningen, då det tryckte över bröstkorgen. jag kunde inte ha kläder på mig för det smärtade i huden.

Denna utbredelse av smärta i lederna pågick under en månads tid. Borrelia var det första vi kollade och det visade negativt, fler prover togs, och jag blev sämre och sämre...en enorm trötthet kom över ig, orkade inte resa mig ur sängen, för det värkte i hela kroppen samt huvudet, jag fick en alldeles vansinnig huvudvärk. jag kunde/orkade inte tugga eller svälja mat, fick kanske i mig en matsked fil om dagen. Rasade i vikt och vägde som lägst 45 kg (172cm) det gick helt enkelt inte att tugga.

jag blev kollad precis överallt, röntgad upp och ner, UL:ad här och där, blev en levande nåldyna av blodprov. ingen läkare ville ta ansvar för mig så jag blev hänvisad till Vårdcentralerna där dom sa att det var psykiskt...

Till slut inte kunde skilja på natt och dag, jag vågade inte somna för jag var rädd att jag inte skulle vakna igen (familjen likaså.) det hade blivit succesivt värre under 6 månaders tid och ingen visste nåt. jag kräktes jämnt, hade stark smärta i hela kroppen, var kroniskt hungrig men kunde inte äta, hade liggsår i huvudsvålen av att inte kunna resa på mig, kronisk feber, synstörningar, känseln kom och gick, ibland var jag förlamad i en fot eller ett ben. Mina symptom täckte upp hela Skol-boken!

Då var det nån smarting på Infektion som fick för sig att testa för Borrelia igen, fast via ryggmärgsprov. då han inte ansåg blodprov vara tillförlitligt. och givetvis så var jag så full av elaka små antigener att jag var mer en levande provskål än en människa. dessurom hade det satt sig på hjätnan med svår hjärnhinneinflammation som följd, grädde på tårtan blev att mina järndepåer had skadats så jag kunde inte tillverka röda blodkroppar längre, läkaren beskrev för mig att det var som att jag hade tappat 4 påsar blod utan att ersätta det. jag behövde transfusion (men var livrädd för det mesta och vägrade)

efter bara en enkel pecillinkur märkte jag att sjukdomen var på väg bort. det tog mycket lång tid att bygga upp kroppen igen, jag hade ingen kondition och kunde inte springa mer än 10m utan att bli tvungen att sätta mig ner.

det tog ca ett halvår att bli helt återställd och att gå upp i vikt, jag fick "men" i form av koncentrationssvårigheter, mycket känslig för beröring, fick lätt enkelstötar och utvekclade inte så konstigt en panisk skräck för fästingar, kan inte se på som idag utan att tappa luft...

jag tillhörde kanske extremfallen och jag har lättare än andra att drabbas igen tyvärr. vårda era hästar ömt om dom är sjuka och ni inte vet varför, och sitt av om dom haltar till och från. de har så hög smärtgräns att de hellre bär er till världens ände än säger stopp det gör ont.

oj det blev långt och det var inte meningen att ge er såna detaljer, men ibland skriver fingrarna bara iväg....

hälsningar från mig med stor respekt för småkryp....

oj vad mkt stavfel, en del av problemet... :smirk:
kan bar bifoga att jag mig veterligen inte hade haft någon fästing det året, därfr trodde vi inte på Borrelia, men alltså var det en liten illbatting som hoppat på mig, smittat ner mig och hoppat av igen!! :devil: :mad:

Intressant tråd, suger i mig som en svamp.
Har en liten fråga, ala snackar om behandling men exakt vad och hur behandlar man? Både traditionellt och med homeopatmedicinen som nån nämnde.

JÄKLARS vilken resa!
Och vilken TUR att det var nån som hade huvet med sig och kom på ryggmärgsprov!

Jag är nu ÄNNU gladare över att jag upptäckte ehrlichian efter redan knappt en månad på min häst.

Man behandlar intravenöst med ett antibiotika som heter engemycin. En permanentkanyl sys fast i halsen, och min häst behandlades i 5 dagar. Behandlingstiden verkar variera mellan 5-10 dagar, beroende på vilken veterinär man har. Varför vet jag ej.
Min häst blev behandlad på MK, tyckte det var skönt att ha henne på klinik eftersom engemycin är elakt mot magen, och har man riktig otur kan magen slås ut. De ger förebyggande "magmedicin" i samband med behandlingen, samt att de har stenkoll på magen. Så det kändes tryggt :)

Homeopati vet jag ingenting om :smirk:

Precis så verkar det vara! Min häst har ju också haft (har?) en konstaterad erlichia infektion som han fick i juli -03. Var halt på flera ben ohalt vissa dagar stel osv. alltså samma symtom som ni andra beskriver här. Har dock en veterinär som tog detta på allvar och hästen blev behandlad med Engemycin i 7 dagar i augusti -03. Har sedan dess skrittat mycket försökt få igång honom kring jul då han var ohalt men fick bakslag, halt och stel igen. Vila 1 mån i vintras sen behandling med ett syntetiskt tuppkam som han fick i.m. under 7 veckor. Avslutade beh. i februari och har sen dess försökt få igång honom med mer eller mindre lyckat resultat. Det går bra att skritta ut i skogen men så fort jag försöker jobba lite med honom så är han omväxlande stel, lite ovillig, har jättesvårt med höger galopp för att sen andra dagar vara ganska okej. Har också lätt för att spänna sig när det blir jobbigt fysiskt. Han har under denna tid även fått Djävulsklorot, Echinachea och ett annat preparat innehållande msm, glucosamin och djävulsklorot ( kommer ej ihåg namnet, fick det av veterinären).
Vissa dagar är jag övertygad om att han är halt för att sen se att nästa dag är han det inte....och denna hästen var INTE såhär före Erlichia infektionen.
Vi har även en hund som fått erlichia och bemötandet var helt annorlunda vid dennas behandling. Det är precis som om många tror att erhlichia och borrelia inte finns hos hästar, vissa försäkringbolag ersätter ju inte provtagningen, mycket märkligt tycker jag.
Mvh Aker

Man sprutar hästen intravenöst med, få se nu engemycin tror jag att det hette. :o
Detta är ingalunda en ofarlig behandling, i sämsta fall kan hästen dö men det minsta som händer är att kraken kommer att sprutlackera boxen.

Jag har ett komplement av homeopatmedicin i avvaktan på vad vi skall göra, vilken typ får nog ses som olika beroende på individ och hur åkommebilden ser ut. Men pållan får Ignaita Amara fn, sen får som sagt se vad vet kommer fram till. Sitter just nu och väntar på om de ringer ang proverna annars få vet lyfta luren och ringa efter provsvaren.

Min häst var också snubblig innan han blev behandlad med i.v. antibiotika. Han snubblar ALDRIG annars....
Aker

Min häst behandlades i sju dagar. Hade honom på MK också.
Undrar varför det är olika för vi hade ju samma veterinär också. Jaja...

Skumt...
Fast iofs, det var AL som "lade"in min häst, eftersom min vet.(AH) inte var helt med på det, men det var ändå hon som fick behandla min häst med engemycinet,eftersom min totta från början var hennes patient...

Fast det var ju ändå på samma klinik,och AL inblandad, så jag fattar inte heller varför de behandlar olika många dagar :confused:

Defentivt besked får jag i em, men just nu ser det ut som om behandling kommer att göras. Den kommer isåfall att påbörjas i dag, och avslutas på måndag dvs i 5 dagar.

Jag kan fråga varför vissa behandlas 5 dagar och andra 7, så får vi se vad för svar jag får.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025