Borrelia eller erlichea

För det kan ju inte ha att göra med hur höga titrar hästen har i alla fall *spånar* , min och Corax häst hade samma om jag inte minns fel, 1:160.

Vet svarade att det kan bero på vilket preparat man använder, annars räcker det med 5 dagar att spruta 7 ansåg denna vet vara en stor risk.

Kanske har någon annan en vet att fråga, så får vi höra svaret på det och vad denna kan säga.

Provsvaret kom ikväll via jourvetrinären, och det är nu 1:140. Man tror nu på en gammal virus på luftvägarna, de skall titta över de andra proverna som togs tidigare. Något måste de göra då hon fortfarande är i ett icke acceptablet skick, men det kan tänkas bli någon annan form av behandling.

Jag tror att jag får reda på det i morgon, häststackarn kan inte få gå runt på detta viset. :(

Ja de hade samma titer. Kanske det har att göra med att Blixt åkte in på en fredag? Fast behandlingen sattes in direkt. Ja inte vet jag...

Hur är det med din tjej nu? Det kanske du har skrivit tidigare i tråden i å för sig.

Nja, det är till och från...Hon har ju varit rätt fräsch hela vintern och våren,men jag har endast tömkört och promenerat så hon musklar upp sig igen. Började rida igång VÄLDIGT försiktigt i maj. Det gick bra i en månad, sedan började hon gå emot i ridningen, och ville inte alls arbeta.Svårt att avgöra om det berodde på smärta eller om hon helt enkelt tyckte det var jobbigt bara. Sen började hon klia sig mycket från hoven upp till kotan hf, samt göra vissa "grimaser"(stavas?) med mulen, och DET är ett säkert tecken på att nåt är fel! Jag misstänkte ont i hf så jag ringde ut vet.(Dessutom hade hon sista dagarna ömmat rejält runt korset.) Han var ute i tisdags och hittade felet ganska omgående, hon hade en låsning i bäckenet. Si-leden låg i kläm(tror jag, jag tycker jag lyssnar jättenoga, men sen kommer jag inte ihåg vad han sa :o), så han tänjde ut den igen. Antagligen så har hon varit låst väldigt länge, och haft ont, så nu ska hon gå på smärtstillande i 5 dagar för att slappna av, och vi ska promenera 2ggr/dag i en vecka. Sen ska jag skritta på lång tygel en vecka, SEN ska jag börja rida henne ordentligt igen, muskéluppbyggande och styrketräning. Varvat med tömkörning.

Så ser det ut idag, skönt på sätt och vis att vet. hittade det han hittade, jag var helt inställd på att hennes leder hade pajjat ihop helt....
Samtidigt vill inte klumpen i magen släppa(fast jag har ju vant mig vid att ha den där :crazy:), jag vågar inte riktigt tro på längre att hon kommer bli ridbar igen :(
Vi får se hur det går.

Hur går det för din, är han fortfarande okej?

/Petra

"Nästa kontakt togs när hästen såg ut som en hamster i ansiktet, nästan 39 grader i feber på kvällen och en rinnande näsa. Jag skulle återkomma dagen därpå efter tempning, vilket inte visade feber och näsan ok. Då menade man att hon hade fått en allergisk reaktion pga betet, men i det läget var hon inte utsläppt på gräs. "

Ojoj så har min unghäst sett ut i två omgångar. Men jag har hittils inte fått någon bra förklaring varför. Veterinärerna tror att det är en allergisk reaktion för något.Jag vet inte vad jag skall tro.

Hon gick inte heller på gräs vid dessa två tillfällen. Hon blev bra utan någon behandling. Men läskigt är det. Jag vet ju inte varför det blev som det blev.

Är det någo mer som har råkat ut för att ögonen och mulen svullnar upp så de ser ut som en hamster. Eller har gått en boxningsrond?

Tacksam för allt tips.

Förlåt Boj om jag lånar din tråd lite.

Mvh Åsa

Hej! Tänkte bara skriva att precis så är det med min erlihia häst. Han kändes jättefräsch i april och maj men nu har det successivt gått sämre och sämre sen början av juni. Har försökt sätta igång honom mycket försiktigt och skrittat mycket, lite trav och han har även fått fatta galopp i båda varven en gång ca per ridtillfälle om jag inte enbart har skrittat ut på lång tygel...så man tycker ju att jag har tagit det försiktigt :( Igår gick det nästan inte att trava.... :( ja vad gör man...
Mvh Aker

Ja, det är urjobbigt :(
Hoppas vi kan få tillbaks våra "gamla" hästar snart, det vore helt underbart!

Vi får fortsätta kämpa på med dem,men hur länge ska man orka få bakslag egentligen? :(

Tänkte berätta detta, hon går nu på en kur av Hippotrim eftersom man även tror att hon kan ha en gammal luftvägsinfektion också. Fast när den skulle ha varit aktiv, vete fasen. :confused:

Om hon inte blir bättre, skall hon in för vidare utrdning och ytterligare provtagning.

Hoppas att ni slipper det. Jag håller tummarna för att hon blir bra snart! :)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025